natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift
Geplaatst: 25 Apr 2024, 16:43
Goedemiddag allen,
Varen er hier ook mensen rond met een nat uitlaatsysteem zonder demper en zonder waterlift (in de volksmond waterlock)? Het afkoelen van de uitlaatgassen zorgt namelijk ook voor een enorme reductie van het motorgeluid. Is dit voldoende?
De waterlift in theorie: Een waterlift zorgt ervoor dat het teruglopende water na uitschakelen van de motor niet de motor inloopt. Daarnaast heeft het een reductie van zo'n 25% aan geluid.
De demper in theorie: De aanvoerzijde van de uitlaatgassen zit lager dan de uitgaande zijde van de uitlaatgassen. Er zit in alle gevallen een barrière van water in de demper dat ervoor zorgt dat er nooit een directe verbinding is tussen de motor en de uitlaat. Geluidsreductie is rond de 20%. Sommige dempers hebben meerdere kamers wat zorgt voor nog meer geluidsreductie. Ik heb hier een geluidsdemper liggen. Lengte 100 cm. Hoogte 30 cm. toevoer met een diameter van 15 cm zit beneden. Afvoer met een diameter van 15 cm zit boven. De bovenkant van de toevoer zit op dezelfde hoogte als de onderzijde van de afvoer. Hier tussenin niks dan een bak water.
De demper valt in mijn beleving heel makkelijk na te bootsen door de uitlaatslang in een kuil te leggen. Zolang de volledige slang op een bepaalde plaats vol staat met water is er een geluidsbarrière gelijk aan de demper. Meerdere kamers zijn na te bootsen door de uitlaatslang in meerdere kuilen te leggen. Aldus mijn gedachtegang. Zijn hier gaten in te schieten?
Varen er hier ook mensen rond met een nat uitlaatsysteem zonder demper en zonder waterlift (in de volksmond waterlock)? Het afkoelen van de uitlaatgassen zorgt namelijk ook voor een enorme reductie van het motorgeluid. Is dit voldoende?
De waterlift in theorie: Een waterlift zorgt ervoor dat het teruglopende water na uitschakelen van de motor niet de motor inloopt. Daarnaast heeft het een reductie van zo'n 25% aan geluid.
De demper in theorie: De aanvoerzijde van de uitlaatgassen zit lager dan de uitgaande zijde van de uitlaatgassen. Er zit in alle gevallen een barrière van water in de demper dat ervoor zorgt dat er nooit een directe verbinding is tussen de motor en de uitlaat. Geluidsreductie is rond de 20%. Sommige dempers hebben meerdere kamers wat zorgt voor nog meer geluidsreductie. Ik heb hier een geluidsdemper liggen. Lengte 100 cm. Hoogte 30 cm. toevoer met een diameter van 15 cm zit beneden. Afvoer met een diameter van 15 cm zit boven. De bovenkant van de toevoer zit op dezelfde hoogte als de onderzijde van de afvoer. Hier tussenin niks dan een bak water.
De demper valt in mijn beleving heel makkelijk na te bootsen door de uitlaatslang in een kuil te leggen. Zolang de volledige slang op een bepaalde plaats vol staat met water is er een geluidsbarrière gelijk aan de demper. Meerdere kamers zijn na te bootsen door de uitlaatslang in meerdere kuilen te leggen. Aldus mijn gedachtegang. Zijn hier gaten in te schieten?