Uit zichzelf hoger in toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uit zichzelf hoger in toeren

Berichtdoor timloon » 01 Okt 2025, 09:00

Goedemorgen,

Ik heb gisteren het brandstoffilter vervangen van mijn Ricardo 4 cilinder Diesel. De motor liep stationair heel onregelmatig en ging soms uit zichzelf hoger in toeren lopen. Ik zag luchtbellen vanuit het oude filter komen en hierom heb ik deze vervangen in de hoop dat hij nu beter gaat lopen.

Echter heb ik geen idee hoe ik het systeem kan ontluchten. Ik dacht zelf via de retourleiding maar ben bang dat dit niet gaat lukken. Wellicht iemand die me hierbij kan en wil helpen? De boot ligt in Sneek.

Oliepeil heb ik in de gaten gehouden die bleef op hetzelfde niveau. Carterontluchting heb ik ook las gehad. Ik vermoed dat het hoger in toeren lopen komt door de lucht in het brandstofsysteem.

Wat foto’s van de motor:
https://ibb.co/Yw98h8D
https://ibb.co/Z6j4Pbp9
https://ibb.co/Z1WmxgR0

Groetjes,
Tim
timloon

ligplaats:
info:

Re: Uit zichzelf hoger in toeren

Berichtdoor Wolf1 » 01 Okt 2025, 09:54

Maak eens een foto van de brandstofpomp ?
Volgens mij een 1,5L BMC !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor timloon » 01 Okt 2025, 15:11

Wolf1 schreef:Maak eens een foto van de brandstofpomp ?

Ga ik zsm doen.
timloon

ligplaats:
info:

Berichtdoor timloon » 01 Okt 2025, 15:22

Wolf1 schreef:Maak eens een foto van de brandstofpomp ?

Het lijkt inderdaad op een 1,5L BMC!
timloon

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Okt 2025, 15:29

Met schuin geplaatste CAV. pomp, waar vroeger de stroomverdeler zat !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 01 Okt 2025, 16:00

Hoi Tim,

als ik de foto's zo zie dan denk ik dat er wel wat te winnen valt in je leidingsystemen. Het filter op de foto (los brandstoffiltertje) zit gemonteerd aan verschillende stukjes slang zonder degelijke koppelingen. ik denk dat het verstandig kan zijn om dit alles te vervangen voor zo veel mogelijk slang/leiding zonder onderbrekingen. heb je ergens nog een los gemonteerd groot brandstoffilter zitten? dan is het kleine filtertje overbodig. (tenzij je heel veel troep in je tank hebt zitten).
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Binnenkort nieuw project starten.... wij hebben weer wat op de hals gehaald!

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Okt 2025, 16:42

peter jansen schreef:Hoi Tim,

als ik de foto's zo zie dan denk ik dat er wel wat te winnen valt in je leidingsystemen. Het filter op de foto (los brandstoffiltertje) zit gemonteerd aan verschillende stukjes slang zonder degelijke koppelingen. ik denk dat het verstandig kan zijn om dit alles te vervangen voor zo veel mogelijk slang/leiding zonder onderbrekingen. heb je ergens nog een los gemonteerd groot brandstoffilter zitten? dan is het kleine filtertje overbodig. (tenzij je heel veel troep in je tank hebt zitten).

Zeg maar rustig dat het een rommeltje is. Er zijn zelfs geen slangklemmen gebruikt. Ook is er plastic slang toegepast die na verloop van tijd verhardt. En je ziet zelfs een slangetje met gevlochten mantel waarvan de koppeling is afgeknipt of afgesneden. En ook deze is zonder goede slangklem weer ergens opgeschoven. Hoe krijg je het verzonnen.
Ik zou deze situatie willen samenvatten als een wonder dat deze motor nog loopt want een beetje valse lucht kan zo maar bij iedere verbinding gezogen worden.
Slangen vervangen en uit één stuk maken met degelijke koppelingen eraan geperst. Kijk voordat je nieuwe slangen laat maken ook eerst goed of het systeem wel goed in elkaar zit want ik zie ook verbindingen waarvan ik mij afvraag "hoe kan dit?".
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor timloon » 01 Okt 2025, 18:00

SimondeDanser schreef:Zeg maar rustig dat het een rommeltje is. Er zijn zelfs geen slangklemmen gebruikt. Ook is er plastic slang toegepast die na verloop van tijd verhardt. En je ziet zelfs een slangetje met gevlochten mantel waarvan de koppeling is afgeknipt of afgesneden. En ook deze is zonder goede slangklem weer ergens opgeschoven. Hoe krijg je het verzonnen.
Ik zou deze situatie willen samenvatten als een wonder dat deze motor nog loopt want een beetje valse lucht kan zo maar bij iedere verbinding gezogen worden.
Slangen vervangen en uit één stuk maken met degelijke koppelingen eraan geperst. Kijk voordat je nieuwe slangen laat maken ook eerst goed of het systeem wel goed in elkaar zit want ik zie ook verbindingen waarvan ik mij afvraag "hoe kan dit?".

Tja ik heb het helaas ook niet bedacht. Heb het bootje nog niet heel lang. Ik ga kijken hoe ik het e.e.a. kan verbeteren.
timloon

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 01 Okt 2025, 19:55

Er zijn velen die maar wat aanprutsen in hun bootje, en dan komt er een andere eigenaar en die prutst ook weer etc
We hebben momenteel een topic lopen waarin je kan volgen hoe het niet moet :lol:

Oplossing in deze is idd het weer orgineel te maken, is vaak prijziger dan bypasses en ander macGyver oplossingen maar uiteraard stukken betrouwbaarder.

Succes
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Okt 2025, 21:19

SimondeDanser schreef:Kijk voordat je nieuwe slangen laat maken ook eerst goed of het systeem wel goed in elkaar zit want ik zie ook verbindingen waarvan ik mij afvraag "hoe kan dit?".

Ik doelde hiermee met name op de tweede foto uit je openingspost waarin rechtsboven een slang te zien is waarop weer 2 slangen opzij aangesloten zitten. Ik kan uit die foto's niet je hele brandstofsysteem destilleren. Maar normaal gesproken heb je geen aftakkingen en zeker nooit in je toevoerleiding. Als je bijv. een dieselkachel aan boord hebt moet je deze uit je tank laten zuigen en niet uit dezelfde leiding waar je motor ook aan zuigt. Waar die 2 vertakkingen van zijn dat kan ik niet zien. Maar ik acht de kans groot dat dat zo niet hoort te zitten.
Probeer eens aan een werkplaatshandboek van deze motor te komen. Wellicht is dat op basis van het motortype wel online te vinden. Of misschien heeft iemand op dit forum het zelfs voor je. En kijk dan eens hoe het brandstofsysteem er daar uitziet. En vergelijk dat eens met hoe het in je boot zit. Dan krijg je al een goed idee of het goed of fout zit. En pas als je zeker weet hoe het moet zitten al die oude slang eruit en vervangen door slangen met koppelingen. En vergeet niet om deze slangen dusdanig te laten lopen dat je ze her en der met een tiewrap vast kan zetten zonder dat je ze dicht drukt. Dit om doorschavielen tegen te gaan. Slangen zomaar in de ruimte laten hangen is geen goed idee. Door een stuk tuinslang de route te laten volgen die je wilt kan je goed de gewenste lengte van je slangen bepalen.
Succes ermee.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard