Vaar ervaring Primeur 570 - Amsterdam

algemene discussies

Vaar ervaring Primeur 570 - Amsterdam

Berichtdoor shbrouwers » 16 Sep 2025, 18:18

Hallo allemaal — ik overweeg een Primeur 570 (Bun of Tender) met ligplaats in Amsterdam.
Wie van jullie heeft ervaring met dit model in stedelijke/grachten-omstandigheden (bruggen, smalle steigers, vuilwater, aanleggen in de stad)?
Graag concrete punten: manoeuvreerbaarheid in smalle steigers, aanwas/aangroei in grachten, geluid/comfort met 4–6 personen, issues met onderhoud (osmose, afwerking), en algemene tips/valkuilen.
Dank, Sebastiaan
shbrouwers

ligplaats: Amsterdam
info: Primeur 570

Re: Vaar ervaring Primeur 570 - Amsterdam

Berichtdoor Pieterse » 16 Sep 2025, 19:49

Mijn zoon heeft een vergelijkbare boot in Amsterdam. Hij heeft er veel plezier van.
Er is overal mee te varen in de stad, bruggen zijn geen probleem daar kun je allemaal onderdoor. Ik weet niet of het om een nieuwe boot gaat maar zorg dan wel dat hij in de antifouling staat. Bij mijn zoon was dit het eerste jaar niet gebeurd, daar hebben we 10 kilo mosseltjes af moeten schrapen. Verder een goed slot en eens in de twee jaar uit het water halen om schoon te spuiten en nieuwe antifouling aan te brengen. Iedere winter uit het water is natuurlijk nog beter.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Amersfow » 16 Sep 2025, 19:53

Ik neem aan dat die wel elektrisch is? Anders heb je er niet zoveel aan in Amsterdam. Sinds het verbod is Amsterdam centrum in de grachten veel rustiger geworden. Je kunt overal wel een plekje vinden. Voor een overnachting online even boeken. Handig is een marifoontje te hebben, dan hoor je wat al de rondvaartboten van plan zijn, ze melden zich steeds op 10. Kan ook een Ali dingetje zijn om alleen te luisteren, zolang je de PTT knop maar niet indrukt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor shbrouwers » 17 Sep 2025, 10:41

Hallo Pieterse, dank voor jouw reactie! Hoe is de ervaring van jouw zoon met het varen en besturen van de Primeur 570? Heeft hij daar positieve ervaring mee, en niet te onrustig en moeilijk stabiel te houden?

Hallo Amersfow, lopende de HISWA rechtszaak is het nu nog wel mogelijk een vignet aan te vragen.

Dank, Sebastiaan
shbrouwers

ligplaats: Amsterdam
info: Primeur 570

Berichtdoor Pieterse » 17 Sep 2025, 12:48

Mijn zoon, die toevalligerwijs ook Sebastiaan heet, heeft geen Primeur 570 maar wel iets in dezelfde klasse. Het merk weet ik even niet. Voor ervaringen met een Primeur hoop ik dat er hier zijn die je dat wel kunnen vertellen.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Amersfow » 20 Sep 2025, 08:24

Door A'dam heenvaren varen gaat blijkbaar na 2030 ook nog.

Sinds 1 april 2025 geldt in het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone. Boten met een dieselmotor of benzinemotor mogen niet meer varen in dit gebied. We begrijpen dat dit een grote verandering is. Daarom is er voor u als vignethouder een overgangsregeling.

Wat de overgangsregeling voor u betekent
Uw huidig doorvaartvignet met vignetnummer xxx is geldig tot 31-12-2027.

Met een doorvaartvignet dat u in 2025 heeft gekocht, mag u tot 1 januari 2028 met een dieselmotor of benzinemotor varen in de uitstootvrije zone.

Stapt u over op een binnenhavengeldvignet? Dan mag u tot 1 januari 2030 met uw dieselmotor of benzinemotor varen in de uitstootvrije zone. U moet dan tot die datum elk jaar een binnenhavengeldvignet kopen.

Nieuw vignet
De overgangsregeling begint op 1 november 2025. U kunt tot en met 31 oktober 2025 een nieuw doorvaartvignet of een binnenhavengeldvignet kopen. Vignetten die daarna worden gekocht vallen buiten de overgangsregeling.

U koopt een nieuw vignet op onze website. Kijk op Vignet aanvragen voor varen en afmeren. https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... aanvragen/

Uitstootvrije zone
De uitstootvrije zone vindt u https://kaart.amsterdam.nl/milieuzones- ... rt/24530//
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 20 Sep 2025, 10:34

Gewoon een geldhark kwestie voor Amsterdam
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Sep 2025, 19:27

Denk eerder aan groene linkse hobby :D Gaan we na oktober wellicht meer in het hele land van zien als de kabouter aan het bewind komt :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat