snelheidscontrole

algemene discussies

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 13:21

Bericht door quichot » ma 18 jun 2012, 10:37

Ach, weet je, die mensen doen ook maar hun werk. Uiteindelijk heb jij ook geen prent gekregen, al vind je dat blijkbaar nog steeds jammer! :D
Hoe hard ga je precies? Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik denk dat iedere schipper dat wel zo'n beetje weet. De topic gaat over het traject tussen Nigtevecht en Maarssen. Als je die sector binnenvaart zie je aan stuurboord twee borden waarop staat hoeveel seconden je er over doet om met 6 km/h de afstand tussen die borden te overbruggen. Dus niemand kan zich beroepen op onwetendheid of miswijzingen.

Je kunt je natuurlijk wel afvragen of regelgeving hier zwaarder weegt dan het beoogde doel. Eerlijk gezegd kom ik met de beste wil ook niet onder de 6,5 km/h., maar de bedoeling van de regel is hier voldoende duidelijk. Het is de drukst bevaren pleziervaartroute in het westen, met honderden arken, spelevarende kinderen, kleine afgemeerde bootjes, onoverzichtelijke bochten, voetveertjes, smalle doorvaarten, overhangende wilgen, enz. enz. Daar moet je helemaal geen haast willen hebben. Als het écht te moeilijk is om je daar naar de regels te schikken, kun je altijd nog van Nigtevecht naar Maarssen over het AR-kanaal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 13:21

Bericht door R.C.Grootveld » ma 18 jun 2012, 14:35

Bejakruiser schreef:
Ik vind 6km/h een snelheid van niets. Daarmee bedoel ik dus of ik nou 6 of 9 km/h vaar, lijkt mij niet echt een probleem qua veiligheid. En het is ook bijna niet te doen.

Punt is, en daar gaan heden ten dage veel mensen "de mist mee in":
Steeds meer mensen wanen zich in de arrogante positie dat zij kunnen bepalen of een ander last heeft van hun gedrag.
Zo ook in deze situatie: Het is niet aan jou om te bepalen of iets hinderlijk of gevaarlijk is
En daarom hebben we regels, die we (in principe) met z'n allen (via een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging) hebben afgesproken waarbij de belangen van alle partijen worden afgewogen.
En aan die regels heb je je gewoon maar te houden. Als je 6kmh op de Vecht te langzaam vindt, moet je een ander vaarwater zoeken.
Als je boot die snelheid niet kan maken omdat hij stationair al te hard gaat heb je het verkeerde schip (voor dat vaarwater).

Voor wat betreft de praktijk ben ik het met je eens: Ik maak bij 10kmh minder golven dan de meeste (halfglijders) bij 8 kmh.
Dat is echter geen reden om er dan maar vanuit te gaan dat een snelheidslimiet door jou of mij anders geinterpreteerd zou kunnen worden.

Verkeer (of het nu weg of water is) is een spel en een spel speel je nu eenmaal volgens de regels, houd je je niet aan de regels, dan speel je vals en loop je het risico van een gele of rode kaart.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 13:21

Bericht door sogna mi » ma 18 jun 2012, 16:14

let wel, beste medewatersporters.
Ik heb never nooit niet de bedoeling gehad 3 km te hard te vergoeilijken,
ik heb slechts de discussie aan willen zwengelen.....en dat is gelukt. :)

Nogmaals wie mij kent weet dat ik een zeer rustige vaarder ben.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2014, 13:22

Bericht door henkvd » ma 18 jun 2012, 16:55

Die 6 KM/u is normaal gesproken bedoelt om de kopjes op de arken op tafel te laten staan.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2014, 13:22

Bericht door Popeye » ma 18 jun 2012, 19:09

Dan zullen ze hier af en toe wel eens sneuvelen! :shock: Ook de Vecht. Of hebben ze de boei misschien op de kop gehad toen de 6 er op gemaakt is?
Afbeelding

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 13:23

Bericht door ... » ma 18 jun 2012, 19:47

Vooropgesteld dat de agenten volledig gelijk hebben betreffende de te hoge snelheid.
In dat perspectief kan ik TS zeggen dat hetgeen waarvoor je gewaarschuwd bent te maken heeft met een te hoge snelheid en niet met overlast.
Maar dit is de punt op de milimeter nauwkeurig boven de I plaatsen, mijn bescheiden mening is dat heren agenten nog een derde reden hadden, namelijk verveling en een tekort aan watersporters die echt aangepakt moeten worden. (wwarschijnlijk heeft dit met het weer te maken)

We hebben het in een ander topic al gehad over wat overlast is en wat niet en de enige conclussie b ij normaal vaargedrag die we daar aan kunnen verbinden is dat dit een persoonlijke ervaring is.
Zoals ook al eerder geopperd heeft elk schip zijn voor en nadelen maar elk schip wat normaal kan varen is geschikt voor de Nederlandse binnenwateren, ook als deze stationair harder gaat dan 6 kmph, m.i. moet juist ome agent naar de goedwillende watersporter ietwat langs de regels kunnen lezen (daarom het filmpje van de Paarse krokodil)
Regels zijn regels maar het moet een kunst zijn om deze menselijk te kunnen hanteren.

@Groothuis, ik draai u opmerking eens om; dat een individuele watersporter zich in de arrogante positie waant om het vaargedrag van een ander als overlast te bestempelen. Net zoals u stelling hierin kan 1 klager dit niet bepalen net zoals een schipper kan bepalen of hij u overlast bezorgt. En voordat er voorbeelden worden bijgehaald over speedbten die met 50 voorbij knallen, dat bedooel ik dus niet maar gewoon de vaarders zoals een ieder op dit forum.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 13:23

Bericht door sogna mi » ma 18 jun 2012, 20:11

Ik moet zeggen dat het op zich heel goed is dat handhaving plaatsvind op het water, het is er immers jaren lang veel te weinig geweest. Echter, als de agenten uit de flitsauto,s gaan handhaven word het een eenzijdig verhaal.
Ik denk dat handhaving op het water sinds de komst van automobilisten die varen goed is .

Het komt echter wel eens gek over als een schipper die zijn leven lang (bijna een halve eeuw) netjes vaart door een flitspaalagent word gesommeerd 2 km pu in te houden terwijl er geen aanleiding werd gegeven.... geen overlast werd gepleegd en geen enkele andere boot in de buurt was......Inderdaad toch verveling denk ik ... nogmaals toch ben ik blij dat er gehandhaafd word , ook al trof ik toevallig een muggenzifter.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2014, 13:23

Bericht door henkvd » ma 18 jun 2012, 20:16

En vervolgens voer de plaatselijke flits zoetwater matroos er met een enorme hekgolf trekkend er vandoor naar de volgende " snelheids" overtreder.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 13:23

Bericht door ... » ma 18 jun 2012, 20:37

henkvd schreef:
En vervolgens voer de plaatselijke flits zoetwater matroos er met een enorme hekgolf trekkend er vandoor naar de volgende " snelheids" overtreder.

Haha maar zo is het vaak wel!
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 13:24

Bericht door Bejakruiser » ma 18 jun 2012, 22:04

R.C.Grootveld schreef:
Punt is, en daar gaan heden ten dage veel mensen "de mist mee in":
Steeds meer mensen wanen zich in de arrogante positie dat zij kunnen bepalen of een ander last heeft van hun gedrag.

Ik had het dan ook in al mijn arrogantie over de veiligheid. ;)
Bejakruiser

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat