Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2015, 14:29

R.C.Grootveld schreef: Dus kennelijk worden er, vermoedelijk op aanvraag, wel eens uitzonderingen gemaakt.

Dat klopt. Meestal staat dat ook netjes vermeld bij de bedieningstijden: opening buiten de vaste tijden, werkdag van tevoren aanvragen.
De schoen wringt hier bij die betaling van 50 euro. Volgens mij is een brugwachter geen ZZP-er, maar in loondienst. Met andere woorden, hij maakt buiten werktijd een privéwinkeltje van een kunstwerk dat van gemeenschapsgeld wordt betaald en onderhouden. Dat kan natuurlijk niet.
(aanvulling)
En dat moet hij tot op zekere hoogte nóg zelf weten, maar klepzeik dan niet over andere bootjes die dan mooi even meekunnen. Of moeten die ook even 50 euri naar z'n huisje brengen?
Laatst gewijzigd door quichot op 31 Aug 2015, 14:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2015, 14:34

Even de officiele publicatie van Rijkswaterstaat opgezocht:

Voor deze brug geldt zo: 10-18 en er worden geen uitzonderingen gemeld.

Dit itt tot (bv, ligt hier toevallig op de hoek) de Schiphol draaibrug.
Hier staat expliciet: Geen bediening voor recreatievaart op werkdagen tussen 7-9 en 16-18, echter recreatie mag meeliften met beroeps. Hier wordt dus duidelijk een uitzondering gemeld.

Riekt inderdaad naar onderonsje tussen brugwachter(s) en Avifauna
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2015, 14:43

broekie schreef:Ik heb er helemaal geen problemen mee als er voor beroepsvaart uitzonderingen worden gemaakt.

Als het om veiligheidsaspecten gaat (groot versus klein etc) heb ik daar ook geen moeite mee.
Als het louter om het bevoordelen van groot gaat (zoals bij brugopeningen tijdens de spits) wel, dat riekt nl naar discriminatie.
Vrachtverkeer op de weg heeft ook geen bijzondere (op commerciële gronden gebaseerde) rechten. Goederentreinen gaan ook niet voor reizigerstreinen en vrachtvliegtuigen worden niet anders behandeld als passagierstoestellen.

Waarom wordt dat onderscheid op het water dan wel gemaakt en dan ook nog eens op basis van een term die juridisch niet gedefinieerd is?

Maar ik geef toe, dat is een andere discussie .....
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 31 Aug 2015, 14:44

Idem de Leimuiderderbrug. Geen opening recreatie tussen 16.00 en 18.00 in de spits.
Als er beroeps komt mag je wel mee.

Ik ken de kapitein die me vanaf zijn brug aansprak over de € 50 goed.
Maar ik wil niemand in diskrediet brengen en hun uitzonderingen niet om zeep helpen.
Het is alleen niet zo slim van de brugwachter om recreatie zo te behandelen.
Dan komt hij vanzelf een keer in de picture.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2015, 15:34

tja ik had een heel verhaal geschreven ,maar is er niet op gekomen .
hier in Friesland en dan specifiek de brug gen die ik heb bediend op afstand werden buiten de vaste tijden ,alleen op afroep bediend voor de schepen van zonnebloem en het rode kruis ,de beroeps vaart kon ook een afroep krijgen ,omdat wij container vaart hadden dit ging tot rond 01.00 uur ,buiten het seizoen werden de bruggen op zaterdag en zondag op afroep bediend voor deze beroeps vaart als er recreatie kwam of eventueel andere vaart melden wij dat er op een bepaalde tijd gedraaid werd en zij dan wel mee mochten liften .
apart draaien voor recreanten buiten tijd mocht niet van de baas ,maar op deze wijze zijn er vele meegelift ,dit tegen de kosten van 0,0 cent ,alleen wat geduld.
met de komst van de centrale posten van waaruit soms 24 uur per dag gedraaid word vind ik het gelul van de betreffende bedienaar om doorvaart te weigeren .
soms had je bedienaren die grote schepen door de rode lichten lieten varen en dan gelijk de brug dicht draaiden .zo ook even groen zodat het grote schip met de kop tussen de hoofden zat de lichten gelijk op rood of sper .met iets waar mee je kan bewijzen dat dat zo gebeurd ,kan je goed zitten . vele op afstand bediende bruggen moetten eerst geheel geopend zijn voor men groen kan geven.maar men kan wel onder rood draaien.
tegen woordig heeft iedereen een telefoon of foto toestel aan boord ,vlug even wat foto's heb je wat om op te staan als je bij de beheerder gaat reclameren .
ander verhaaltje is dat er velen zijn die onnodig de bruggen laten draaien om dat men niet even het mastje en dergelijke en de klapraampjes even omlaag halen ,zelf een radio of marifoon mastje gaat niet meer plat ,wij hoorden vaak tja mijn vrouw kan dat niet ,tja doe het dan zelf even ,zit je in een treintje is er natuurlijk niets loos maar alleen ?.
ik dacht zo dat vele bedienaren uw dankbaar zouden zijn .en wat dacht u van het brug passerende verkeer,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2015, 15:50

broekie schreef: Ik ken de kapitein die me vanaf zijn brug aansprak over de € 50 goed.

Die moet al helemáál niet mekkeren.
Wat een kleinzielig geneuzel omdat er een jachtje meelift! Wordt hij daar minder van? Nee, gelijk van 'ik moet ervoor betalen en jij zeker op mijn kosten mee?' Doodvallen over een paar centen; Holland op z'n smalst.
Wat die verongelijkte zielepoot tegen je had moéten zeggen, was: kom maar door hoor, die brug gaat toch voor ons open!
Echt. Hier heb ik geen begrip voor.

En o ja; de meestgehoorde smoes is altijd dat ze dan niet meer verzekerd zijn. Quatsj, maar iedereen slikt het braaf. Want tja, veiligheid boven alles hè?

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2015, 16:16

nog even dit die betaling voor brugbediening hier werd geregeld tussen de nautische dienst en schipper ,bevrachter of ontvanger wij werden er niets beter van zelfs niet rond de tijd van kerst pakketten ,deze gingen volgens ons naar de bazen ,wij daar in tegen kregen vaak wat minder slaap ,rond 01.00 open daarna naar bed en op 06.00 er weer zijn tja dat waren nog eens tijden .
maar goed we kregen wel complimentjes van vele schippers die na sluiting tijd van 21.00 uur er toch nog mee door mochten ,enne de baas nou over verzekering nooit wat gehoord ten slotte wij waren voorzien van de nautische opleiding 1,2 en 3 plus vele andere paperassen .
maar tja alles hangt af van de beheerders van de betreffende objecten ,en soms ook wel van de politieke figuren die totaal onwetend de dienst uitmaken voor de bedienende diensten .
groet van een oud schipper en oud bedienaar van sluizen en bruggen ,nu weer creatief schipper.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2015, 16:34

Een man uit de praktijk is hier altijd welkom!
Groet,
Guido

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor pascall » 31 Aug 2015, 16:50

R.C.Grootveld schreef:
elrenegado schreef:maar als je toch moet draaien voor een beroeps

Daarbij: Waar is "beroeps" gedefinieerd? Volgens mij nergens .....

Beroepsvaart bestaat volgens de wet niet meer dat is omgezet naar groot en klein schip.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 31 Aug 2015, 17:22

Was net op de werf. Die beaamden dat er betaald werd voor extra openingen buiten de bedientijd.
Waar het geld naartoe gaat wist men niet.
Wat wel bekend is, is dat de Fa. vd Valk van Avifauna een grote stem heeft in dit verhaal.
Op zich denk ik dat een beperkte brugbediening de ondernemer niet in de weg hoeft te staan als er toch bemande posten zijn.
Hoe ze dat financieel met elkaar regelen zal me een zorg zijn.
Maar je moet dan de recreant niet verbieden om mee te gaan, dat is gewoon lullig.

Ook heb ik begrip voor bruggen die in drukke wegen zitten. Koudekerk in de Oude Rijn is zo'n geval.
Komt er 1 beroepsvaarder en dan 10 treuzelende recreanten, dan kan het wel een probleem zijn.
Maar dat was hier natuurlijk niet aan de orde.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat