Vaarles gevraagd Zeewolde

algemene discussies

Re: Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor G.brul » 28 Aug 2025, 16:13

In welke haven liggen jullie in Zeewolde. Je schrijft over het Eemmeer, dus ik krijg het vermoeden dat je bij de Eemhof ligt.
Is er dan werkelijk niemand in de haven die wil helpen?
Of neemt manlief van niemand iets aan?
G.brul

Berichtdoor Amersfow » 28 Aug 2025, 16:18

Ik heb een prive bericht gestuurd.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor nanova » 28 Aug 2025, 20:48

G.brul schreef:In welke haven liggen jullie in Zeewolde. Je schrijft over het Eemmeer, dus ik krijg het vermoeden dat je bij de Eemhof ligt.
Is er dan werkelijk niemand in de haven die wil helpen?
Of neemt manlief van niemand iets aan?

Klopt helemaal!
1 van de havenmeesters zou nog even kijken voor een gaatje, maar dat zal niet lang zijn.
Manlief newmt heel graag dingen aan. Hij wil graag leren. Dus dat is het probleem niet

Toen we lagen te klooien stonden er een paar memsen langs de kant, maar toen ik vroeg of ze niet even wilde meevaren kwam daar geen antwoord op :lol: . Ze hebben ons wel wat tips gegeven wardoor we uiteindelijk wel de box in kwam, nouja bijna dan haha. Heb toen de rest met de landvast gedaan.

Ik ben dan weer niet zo bijdehand om naar een boot te lopen en te vragen of iemand zin heeft om te helpen.
nanova

ligplaats: Zeewolde
info: waterland 700 1980

Berichtdoor Berto » 04 Sep 2025, 07:26

Nog hulp kunnen vinden?
Berto

info: Cigala & Bertinetti Royal Condor FuoriBordo van 1968, omgebouwd naar Center Console
Motor: Mercury 60pk EFI 2009

Berichtdoor nanova » 04 Sep 2025, 19:50

Niet vanuit hier,
Maar we hebben op de haven een jongen die werkt bij het bedrijf wat de onderhoud doet van de boten. En die heeft ons vrijdag geholpen. En mogen we ook altijd vragen om hulp. We zijn een paar keer de haven uit en weer in gevaren en een paar keer aangemeerd. Dus hopelijk lukt het de volgende keer wat beter. Het waaide flink vrijdag. Dus was gelijk een mooie oefening.
nanova

Berichtdoor nanova » 23 Apr 2026, 14:14

Nou het vaarseizoen is inmiddels weer begonnen.
Dus we gaan het weer oppakken.
De boot is inmiddels verhuist naar de bolhaven in zeewolde, en we hebben het overleefd. :D
We moesten de sluis door en natuurlijk op de nieuwe plek weer aanmeren. En dat ging allemaal eigenlijk best goed. ik heb nog steeds de zenuwen, dat wel, maar ik hoop dat dat ook beter gaat worden. Inmiddels het boek "bootmensen" gekocht, en gelukkig is het herkenbaar.
Mochten er mensen bij ons in de haven liggen en een keer een rondje mee willen varen voor tips dan hou ik me aanbevolen ;) en het is natuurlijk ook leuk om mensen te leren kennen!
22 mei moeten we hem naar de kraan varen. Dan gaat hij er een weekendje uit, dan gaan we de namen vervangen (nu staan de oude naam en plaats van de vorige eigenaar er nog op) en de antifouling doen als het nodig is.
nanova

Berichtdoor Sapper_Morton » 23 Apr 2026, 14:54

Heel herkenbaar dit verhaal. Ik heb sinds 2 maanden een eigen boot en liep tegen dezelfde dingen aan.

De dingen die ik tot op heden heb geleerd;

1) Accepteer dat je in het begin flink loopt te klooien. Dat hoort erbij en is niets om je voor te schamen.

2) Doe heel rustig aan, beter te langzaam varen dan te snel.

3) Plaats je fenders op de juiste plaatsen (Google is your best friend) en laat ze voorlopig lekker buiten boord hangen. (Ik heb zelfs een boegfender ;) )

4) Leer de basisregels van het varen uit je hoofd of download de gratis vaarbewaarkaart vanaf de website "Varen doe je samen" en print deze uit.
Lamineer hem als je die mogelijkheid hebt. Deze kaart helpt enorm onder het varen, je hoeft dan niet te zoeken naar wat een bord o.i.d. betekend.

5) Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ga op een rustige dag het open water op en ga achteruit varen. Kijk wat je boot doet en leer daarvan.

6) Heb ...... aan de beste stuurlui aan wal. Ja het kan extra druk geven maar sluit je er voor af.

7) Spit dit forum door, er staan veel nuttige tips op, soms een beetje tegenstrijdig maar dat hoort bij het medium.

Het wordt vanzelf leuker, let maar op.

Succes.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor nanova » 23 Apr 2026, 20:49

Sapper_Morton schreef:Heel herkenbaar dit verhaal. Ik heb sinds 2 maanden een eigen boot en liep tegen dezelfde dingen aan.

De dingen die ik tot op heden heb geleerd;

1) Accepteer dat je in het begin flink loopt te klooien. Dat hoort erbij en is niets om je voor te schamen.

2) Doe heel rustig aan, beter te langzaam varen dan te snel.

3) Plaats je fenders op de juiste plaatsen (Google is your best friend) en laat ze voorlopig lekker buiten boord hangen. (Ik heb zelfs een boegfender ;) )

4) Leer de basisregels van het varen uit je hoofd of download de gratis vaarbewaarkaart vanaf de website "Varen doe je samen" en print deze uit.
Lamineer hem als je die mogelijkheid hebt. Deze kaart helpt enorm onder het varen, je hoeft dan niet te zoeken naar wat een bord o.i.d. betekend.

5) Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ga op een rustige dag het open water op en ga achteruit varen. Kijk wat je boot doet en leer daarvan.

6) Heb ...... aan de beste stuurlui aan wal. Ja het kan extra druk geven maar sluit je er voor af.

7) Spit dit forum door, er staan veel nuttige tips op, soms een beetje tegenstrijdig maar dat hoort bij het medium.

Het wordt vanzelf leuker, let maar op.

Succes.

Superbedankt voor de tips. Vooral die vaarkaart is echt superhandig. Ik heb hem gelijk gedownload.

Manlief maakt zich nergens druk om :lol: des te meer stress geeft dat mij :roll:
nanova

Berichtdoor Adrie_B » 24 Apr 2026, 12:17

Haha, heerlijk dit, heel herkenbaar! Krijg morgen ook les-instructie voor op een motorboot, zal m`n verhaal wel delen daarna.
Adrie_B

ligplaats: Uitgeest
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 24 Apr 2026, 17:48

Adrie_B schreef:Haha, heerlijk dit, heel herkenbaar! Krijg morgen ook les-instructie voor op een motorboot, zal m`n verhaal wel delen daarna.

Yes please :)
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat