Trollhättan, bestaand uit 4 sluiscomplexen.
De geschiedenis van het sluizengebied.
In de geschiedenis van Trollhättan zijn er veel pogingen ondernomen om een waterweg langs de machtige Trollhättan-watervallen te openen, zodat het bootverkeer ongehinderd helemaal van het Vänernmeer naar de Noordzee kon reizen. Na verschillende mislukte pogingen in de jaren 1700 werd het eerste voltooide sluistracé uiteindelijk in 1800 voltooid. In die tijd konden schepen met een laadvermogen van 140 ton door de sluizen. Later, in 1844, werd een andere sluisroute aangelegd om te zorgen voor het toenemende aantal en grotere schepen die op het kanaal voeren.
Al snel werden de werkzaamheden in het gebied hervat en in 1916 werd een derde, nog grotere sluisroute voltooid. Het is deze sluisroute die vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt door het bootverkeer.
Vandaag de dag schut het bootverkeer nog steeds in de sluizen van 1916 en de in totaal vier sluizen waar de boten doorheen moeten varen, maken een totaal niveauverschil van 32 meter. Jaarlijks wordt ongeveer 3,5 miljoen ton goederen vervoerd over de rivier de Göta en het Vänernmeer. Gemiddeld passeren er dagelijks 10 vrachtschepen de sluisstrook en in de zomermaanden varen er ook zo'n 4000 plezierboten.
Hier een foto waar een begin is gemaakt van een sluiskolk maar vroegtijdig gestopt;

De oude sluiscomplexen;






Het (nieuwe) sluizencomplex;


De droogstaande waterval;

Mvg,
Pascal.