ADT update

algemene discussies

Re: ADT update

Berichtdoor Marcel010 » 27 Apr 2014, 21:06

Bij onze haven met circa 80 boten zie ik ook maar 15-20 boten actief varen.
De andere 30 zijn van gepensioneerde mensen die alleen op de boot zitten maar verder niet varen, en de andere 30 zie je nooit mensen op of omheen.

Wij zijn relatief jong op het water (+/-30) maar zien weinig mensen van onze leeftijd als we de sloep even buiten beschouwing houden.....
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor quichot » 28 Apr 2014, 08:56

Ha! We zijn terug bij 'watersport vergrijsd'!
Het zijn trends. Nu zit het motorbootvaren in een dal. Je kunt je hoofd breken over de oorzaken, maar kort samengevat is dat een ABC-tje: atari-generatie, babyboomers en crisis. Hoe lang dat nog gaat duren valt moeilijk te voorspellen, maar dat het tijdelijk is, staat voor mij vast, al was het maar dat de grijze golf over 10 jaar achter de rollator loopt. Dit soort trends kunnen onwaarschijnlijk snel omslaan. Wel zie ik een nieuwe vorm van motorbootvaren opkomen. Het standaard kruisertje is verleden tijd. Die liggen te verkommeren in jachthavens. Niet moeilijk over doen: aanzeggen, onteigenen en opruimen die hap. Houseboat-achtigen gaan de norm worden. Slimme catamaran-achtige vlotten van onderhoudsvrij aluminium, met veel leefruimte.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marcel010 » 28 Apr 2014, 17:55

Ik heb wel al wat tender sloepen gezien, een sloep maar dan gebouwd op snelheid.
Persoonlijk vraag ik me af dat nou wel zo'n goed idee is, ik heb er al een paar langszij gehad maar dat spul trekt ook flinke golven bij een gangentje.

Maargoed, laat ik niet alle sloep vaarders over een kam scheren.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Apr 2014, 22:27

De factor sloep is er één maar na een paar regenervaringen van de eigenaren willen ze iets met een opbouw wat niet oud is (dus geen jaren 70-80 kruiser) maar dan blijkt de prijs tegen te vallen.
Oudere zeilers willen ook wel overstappen naar iets wat wat bij hen past (geen 3 hoog kruiser met schuifpui..) maar de centjes worden angstvallig vastgehouden.

Wat de trend zal worden durf ik niet te voorspellen.
Een houseboat is een soort van drijvende caravan waar Pedro op het laatst nog op in probeerde spelen (niet gelukt).
Verder kent dit concept een aantal praktische CE problemen m.b.t. de ramen en het uitzicht van de schipper.
Die boten werden onder CE keur geleverd maar volgens mij niet ten rechte.

Dan de varend woonboot. Een Beurtvaerder 1500 x 4.30 (luxe motor) voldoet wel aan de normen en heeft een lage kruiplijn.
Toch loopt men de makelaarsdeur niet plat, zie hier: http://www.schepenkring.nl/nl/aanbod-ja ... arina.html
Het nadeel volgens de makelaar is dat deze boot maar 2 slaapplaatsen heeft.
Is gebouwd voor en door mensen die over 20 jaar mogelijk achter een rollator lopen maar dan nog steeds aan boord kunnen komen omdat het een schip is met een laag vrijboord en weinig ongemakkelijke trappetjes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 29 Apr 2014, 07:32

Misschien is dit dan de toekomst. :mrgreen:
Volgens mij kun je nog boven slapen ook. :D
En met 6 kratjes bier mee is varen altijd leuk, en hou je het wel even uit.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 29 Apr 2014, 08:02

vuuren1 schreef: Een houseboat is een soort van drijvende caravan waar Pedro op het laatst nog op in probeerde spelen (niet gelukt).
Verder kent dit concept een aantal praktische CE problemen m.b.t. de ramen en het uitzicht van de schipper.
Die boten werden onder CE keur geleverd maar volgens mij niet ten rechte.

Je spreekt in de verleden tijd, maar Pedro-Boat (doorstart?) biedt nog steeds twee houseboats aan. Of die aanslaan weet ik niet, de tijd zal het leren, maar jouw conclusie lijkt me iets te voorbarig. En als ze CE-keur hebben zal het met dat uitzicht wel loslopen.
Wat me in het concept aanspreekt is dat het hele idee van varen met een afgeleide van een schip wordt verlaten. Het accent ligt op mobiliteit van leefcomfort, waardoor je niet meer hoeft te pretenderen schipper te zijn. Je gebruikt het water om je over te verplaatsen, en daar lijkt mij niks mis mee, zolang je je maar aan de regels houdt. Maar daar hoef je geen schipperspet voor op te zetten. Dat maakt de weg vrij voor een generatie watersporters die zich niet meer wil vastleggen op alleen dat jachtje, alleen die camper of alleen dat tweede huisje. Ik heb ook geen glazen bol, maar iets zegt me dat het meer die kant opgaat.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor broekie » 29 Apr 2014, 09:03

Voor mij is dit niets. Ik wil met een boot/schip varen.
Het varen moet op zich leuk zijn en de kwaliteiten van het schip moet je kunnen benutten tijdens het varen.
Vaareigenschappen, motorvermogen gebruiken op diverse soorten water.

Het varen met een soort ponton kan door mij alleen worden betitelt als verplaatsen over het water.

Maar goed, het gezegde is:
Varen is een hele dure manier om langzaam vooruit te komen.
En dat gaat zeker voor deze pontons op.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2014, 18:45

@quichot,

Die stalen Pedro kost vanaf 3 ton en de drijvende caravan met buitenboordmotor begon ergens bij 120k (zeer uitgekleed).
M.b.t. CE is er weinig tot geen controle, dus dat zegt mij niks.
Een poosje terug zijn schepen op de natte Hiswa bekeken en toen bleek dat 85% (!) niet aan de eisen voldeed..
Bij de dure versie van de Pedro zijn er camera's opgehangen en bij de goedkope niks (= afgekeurd..).
Ook de ramen kunnen niet voldoen.

Ik heb al lang terug onderzocht om een standaard stacaravan op een ponton te zetten maar krijg die stacaravan nooit door de CE heen tenzij ik de boel ga belazeren.
Dan speel je als producent in een loterij met als mogelijke prijs een economisch delict..

Onze bestaande modellen lijken gelukkig op schepen maar zijn in de basis erg praktisch opgebouwd.
Neem alleen maar de lage doorvaarthoogte, gemakkelijk op- en afstappen en weinig trappetjes.
Voor de zoekende zeiler: Dicht bij het water zitten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pallieter » 30 Apr 2014, 12:50

broekie schreef:Maar goed, het gezegde is:
Varen is een hele dure manier om langzaam vooruit te komen.
En dat gaat zeker voor deze pontons op.

Nou het zou je verbazen hoe snel deze "grafbakken" nog vooruit komen. Er zijn in "mijn" vaargebied regelmatig van deze varende bungalows te aanschouwen.

Groet,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter

ligplaats: Akkrum
info:

Berichtdoor quichot » 30 Apr 2014, 14:37

@broekie, @hans, @pallieter, het gaat niet over hoe wij tegen varen aankijken, of wij dat mooi vinden, of om wat er allemaal niet klopt aan die Pedro's, of om de regels, het gaat om het concept houseboat.
We vragen ons hier al een klein jaar af hoe dat in de toekomst verder moet met watersport. Dan moet je dat durven loskoppelen van wat wij allemaal mooi en aardig vinden. De opkomende generatie ziet daar weinig of niks meer in. Je kunt dat leuk vinden of niet, maar dat is nu eenmaal een feit. Je kunt dan wel schamperen om zo'n varend vlot, maar je kop in het zand steken voor die realiteit gaat de branche niet vooruit helpen. Er zitten hele slimme innovatieve aspecten aan de houseboats, en dat spreekt de nieuwe generatie aan.
Uiteraard gaan ze nog niet als broodjes over de toonbank, maar je ziet er geleidelijk wel steeds meer. En er zijn erbij die mij moeiteloos oplopen.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende