Vignet

algemene discussies

Vignet

Berichtdoor Sergio » 12 Jan 2026, 09:12

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347326/w ... an-43-euro

Zie bovenstaande. Na 20 jaar weer te willen varen merk ik dat het niet makkelijker is geworden.
Moet ik nu wel of niet een vignet hebben voor het Noordzeekanaal.
Mag ik daar nog varen met brandstofmotor na 2030.
Weesp, in een verenigingsgaven overnachten nu wel of niet ook vignet, verschillende berichten spreken elkaar tegen.
En is een boot met recente dieselmotor nog wel een zinnige investering?

Hoe zit het met vrachtschepen en vliegtuigen in Amsterdam, ook elektrisch? :D
Sergio

ligplaats:
info:

Re: Vignet

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2026, 10:48

Noordzeekanaal is vrij van een fignet.
Het overige maak mij niet druk in.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 12 Jan 2026, 11:39

Ik heb besloten Amsterdam te mijden, mijn route naar het Noorden loopt over Haarlem. Of als ik zin heb over de Gelderse IJssel. Ook de Vecht is nog vignetvrij, maar doorgang Weesp - Driemond moet je een vignet hebben, en de liggelden in Weesp rijzen de pan uit hoorde ik.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sergio » 12 Jan 2026, 13:00

heuvels schreef:Ik heb besloten Amsterdam te mijden, mijn route naar het Noorden loopt over Haarlem. Of als ik zin heb over de Gelderse IJssel. Ook de Vecht is nog vignetvrij, maar doorgang Weesp - Driemond moet je een vignet hebben, en de liggelden in Weesp rijzen de pan uit hoorde ik.

Nou, ik las dat middenstand Weesp boos is, de passant havens leeg, en inmiddels doorvaart weer vrij is, alleen met aanleggen wordt het ander verhaal, dan vignet 33,- en daarbij 6 of 24 uurs regeling van dat gare Amsterdam en dan liggeld nog van jachthaven. IJsje halen in 5 min? Dan ook 17,- aanleggeld
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 12 Jan 2026, 15:16

tja de gigantische schuld die amsterdam heeft en heel veel scheepvaart heeft weg gejaagd moet er toch wat geld binnen komen dus dat doe je heel slim je jaagt gewoon iedereen uit het stads gebied weg en daarbij probeer je voor de recreant gewoon het noord zuid verkeer af te sluiten om geld te vangen tja mensen leve linkse partijen die dit veroorzaken en die lieverds die daar op stemmen nog even en ze bouwen er een muur omheen en iedereen die er in of uit wil moet betalen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Jan 2026, 19:53

Sergio schreef:Nou, ik las dat middenstand Weesp boos is, de passant havens leeg, en inmiddels doorvaart weer vrij is, alleen met aanleggen wordt het ander verhaal, dan vignet 33,- en daarbij 6 of 24 uurs regeling van dat gare Amsterdam en dan liggeld nog van jachthaven. IJsje halen in 5 min? Dan ook 17,- aanleggeld

Ik had begrepen dat inderdaad de doorvaart weer vrij was. Maar dit zou gedoogbeleid zijn en alleen voor 2025 gelden. Maar wellicht is dat inmiddels weer gewijzigd want zodra dat weer bewaarheid wordt dan komt er geen hond meer naar Weesp toe. Je mag via de Vecht nog wel vrij passeren. Afgelopen zomer tenminste wel.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 13 Jan 2026, 15:17

zo ver ik heb begrepen is de doorvaart het ij amstel vrij en ook ij naar de nieuwe meer ,ook van de vecht via Weesp en Driemond naar de amstel was in ieder geval afgelopen jaar nog vrij te bevaren voor ons hoefde geen enkele brug te draaien behalve Weesp naar de Amstel . maar niemand vroeg ook maar iets .
maar hoe het dit jaar er aan toe gaat wel nieuwsgierig daar over bij die groene gasten daar in amsterdam weet je maar nooit .
ik ben bang dat als ze alles ingepikt hebben je straks nergens mee langs kan zonder betaling .
ik was jaren geleden al verbaast dat je vaan spaarndam naar rotterdam via delft niets meer hoefde te betalen vroeger waren de bedragen niet hoog behalve delft behalve de havengelden .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor sogna mi » 14 Jan 2026, 09:34

Weesp daar rust de vloek van Amsterdam op momenteel.
De vecht is vrije doorvaart en in de havens aan de vecht is het aanzienlijk goedkoper overnachten dan langs de gemeente kades. Ook daar geen vignetplicht.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tinus73 » 15 Jan 2026, 16:24

Las vandaag een bericht dat de wethouder van plan is de regels te wijzigen. Geen doorvaartgeld, gratis aanmeren overdag en overnachten gaat €1,80 per meter kosten!
En nu maar hopen dat dit doorgaat.
Tinus73

ligplaats: Uitgeest
info: Doerak 600

Berichtdoor heuvels » 15 Jan 2026, 16:58

Laatst gewijzigd door heuvels op 15 Jan 2026, 17:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Steigerpraat