Wat doen jullie?

algemene discussies

Wat doen jullie?

Berichtdoor R0N » 13 Aug 2014, 14:04

Hallo,

Nu iedereen weer terug is of nog aan het varen is wil ik toch wat weten :)

Gaan jullie van jachthaven naar jachthaven?
of geven jullie de voorkeur aan onbeheerde passantenligplaatsen
of gaan jullie ook "in het wild" liggen langs de weilanden van boeren (tot je weggestuurd wordt ;) )

Hoe zetten jullie de koffie?
Keteltje, snelfilter, thermos?
Oploskoffie?
French press koffie?

Nemen jullie een laptop mee met internet?
TV?

Navigeren jullie digitaal of papier?

Dat soort dingen..
Altijd leuk om te weten.. :D
R0N

ligplaats: Haarlem
info:

Re: Wat doen jullie?

Berichtdoor JerryR » 13 Aug 2014, 16:35

Wij liggen in de weekenden bij ons op het brielse meer, wat inmiddels redelijk onbeheerd is. Af en toe zie je wat handhaving om de ooit bedachte 3x24 uur regel te handhaven. maar verder is er niks geen stroom en geen water.

Op onze vakanties pakken we alle mogelijkheden om onbeheerd te liggen. Voor anker overnachten ben ik nog niet helemaal voor, als ik een lange lijn om een boom kan zetten met een anker aan de achterzijde vind ik het een fijner idee.

Het liefst liggen we in niemandsland. met 2 meerpennen aan een graslandje. stroom en water hebben we geen zorgen over
We liggen alleen in onze thuishaven aan wal stroom en dit is alleen om de compressor koelkast door te laten draaien.

met een 300 W omvormertje van victron kijken we TV en laden we de laptop op. En dingen die zwaarder zijn hebben pech.
Koffie drink ik zelf niet en mijn vrouwtje drinkt af en toe een oploszakje cappacino met heet water uit de fluitketel. En voor de rest is het Thee.

De laptop van de zaak is voorzien van een vodafone simkaart die ongelimiteerd is om eens een filmpje mee te downloaden, deze gaat op vakantie mee.
Navigeren doe ik met een Android tablet, die alle ANWB kaarten bevat. Deze heb ik voor het gemak ook op de telefoon staan.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor stentor950 » 13 Aug 2014, 17:48

of geven jullie de voorkeur aan onbeheerde passantenligplaatsen
of gaan jullie ook "in het wild" liggen langs de weilanden van boeren (tot je weggestuurd wordt ;) )

Hoe zetten jullie de koffie?
Keteltje, snelfilter, thermos?
Oploskoffie?
French press koffie?

Nemen jullie een laptop mee met internet? TV?

Mijn 'normale' verblijfplaats is de haven van de watersportvereniging.
Op vakantie is/gaat het er toch wat anders aan toe. Brandstof, watertank en gasflessen vol en varen maar. Ik heb vooraf (meestal) geen vooropgezet plan welke jachthaven aan te doen. E.e.a. is afhankelijk van hoeveel zin ik die dag heb. Ik ga er vanuit dat ik overal mag aanleggen tenzij het verboden is. Ik ben nog nooit ergens weg gestuurd. Ook regelmatig even naar de jachthaven om weer uitgebreid te kunnen douchen en /of de was te doen. Ook zo nu en dan voor anker.

Ik heb 2 x 180 Ah AGM accu's om in mijn stroombehoefte te voldoen. Omvormer 1500 Watt. Koelkast, Tv om de Tour de France te kunnen kijken, oventje om een broodje te kunnen bakken, koffiezetter en dan de opladers voor telefoon(s) en Ipad(s). Zonnepaneeltje op het dak en tot dusver geen problemen. Internet via en routertje met een Bliep kaartje er in. Deze kan je per dag aan of uit zetten. Koken doe ik voor zover het zich voordoet op gas.

Tot dusver gebruikte ik altijd de waterkaarten van de ANWB. Afgelopen weekeinde de App gedownload en gebruikt om mijn boot van Sneek naar Aalsmeer over te brengen.Was er wel content mee.
Ter info:
Route: Sneek-Lemmer-NO-polder, Zwarte water, Ketelmeer, IJsselmeer, Markermeer, het IJ, Nieuwemeer en Ringvaart Haarlemmermeer.
Laatst gewijzigd door stentor950 op 13 Aug 2014, 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Aug 2014, 17:55

Normaal in een jachthaven.

vakantie van alles wat. Maar denk toch veelal jachthavens voornamenlijk voor moeder de vrouw.
mijn voorkeur gaat zelf uit naar in het wild ergens liggen heerlijk rustig en lekker genieten van de natuur.
afhankelijk van de locatie op een paar meerpennen of gewoon de neus in de kant en anker naar achteren
koelkast werkt op gas. Tv doe ik niet aan op de boot. Heb wel een laptop bij me voor de kleine zodat ze lekker een filmpje kan kijken.. heerlijk in de sluis laptop opladen doe ik met een simpele omvormer tijdens het varen.
Koffie zetten elke ochtend een keteltje koken en opgieten maar.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Ardi » 13 Aug 2014, 20:55

Ook wij liggen in de weekenden op het Brielse Meer, ergens in de kant of op steiger alleen.
Controle heb ik schijt aan, ze kijken naar je face en ze sturen de 1 wel weg en ander met zelfde vergrijp niet.
Maar achterin zie je ze nooit.

Koffie gaat met de senseo of met de snelfilter

TV kijken we niet, ook laptop en mobiel staat op trilstand.
Zit hele week al met dat ding aan mijn oor of erachter.

Alleen de radio staat altijd keihard aan, tot in vroege uurtjes.
Zeker als de koelkast gevuld is met ijsblokjes voor de gestookte whiskey. :lol:

Extra stroom hebben we niet nodig, kunnen het bij mooie dagen weken uithouden. Daarom staat de koelkast vanaf maart aan en gaat oktober pas uit.
Wat moesten we zonder zonnepanelen :D

In de tussentijd gooi ik de hengeltjes uit met de piepers, waarvan mijn vrouw 's nachts wakker wordt maar ik niet.

Laptop voor navigeren op BM lijkt me niet nodig. Maar daarbuiten gebruiken we WinGPS navigator met wat kaarten erbij.
Dat samen met marifoon komen we heel eind.

We hebben bijna vakantie, die 28 aug begint. Of we weggaan met de boot hangt geheel van het weer af.
Maar als dat zo is moeten we nog route uitstippelen of we varen op de bonnefooi. Een aanlegplaats is overal te vinden of ankers het anker.
Ben jaren geleden naast een spits gaan leggen, wel eerst gevraagd, hij zou pas rond 10 uur vertrekken de volgende morgen.

Jachthaven proberen we zoveel mogelijk te mijden, maar soms kan je niet anders.
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor vuuren1 » 13 Aug 2014, 21:30

Ik heb sinds kort geen boot meer...
Maar we keken niet direct naar kosten voor jachthavens en in steden, als het maar leuk was.
Wij doen graag plaatsjes aan omdat er dan wat te zien valt, aan een weiland kan je ook leuk liggen als je bv. van lezen houdt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 14 Aug 2014, 08:29

Bij ons is het heel wisselend,
we liggen zowel in havens als bij onbeheerde plekken, en heel soms ook wel in het wild, maar weggestuurd nog nooit.
Haven doen we meestal aan als ik walstroom nodig heb, of een wasmachine.
Maar is dit jaar nog niet voorgekomen, ivm zonnepanelen en goede lading via dynamo.

Koffie zetten we met een soort nespresso apparaat, erg lekkere koffie, 1 of 2 bakkies tegelijk maximaal.
stroomvoorziening via de victron multi, trekt een kleine 40a tijdens koffiezetten.

Als we langer als 2 dagen weggaan dan gaat er vaak ook een lappie mee,
internetten doe ik via me telefoon als wifi hotspot, of op de tablet.

We hebben ook een 12v tv met digitenne en mediaplayer, mediaplayer gebruiken we voor films etc

Navigeren doe ik digitaal,
heb alle waterkaarten zowel op me telefoon als op me tablet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2014, 12:31

De weekende vertoeven we meestal op loosdrecht,aan een eilandje of aan de remmingwerken bij de kalverstraat.
Ik lig graag aan een eiland mijn vrouw liever rustig alleen op de plas.
Op een eilandje heb je gauw aanspraak vindt ik gezellig beetje kletsen .
Op vakantie gaan wij meestal van plaatsje naar plaatsje liefst oude stadjes.
Koffie zetten we met een nespresso apparaat met van die cupjes ( super goeie koffie) ik hoef geen oploskoffie ( troep)
S,Avonds kijken we voor het slapen net als thuis hart van Nederland.
Ijskast op 220 volt via omvormer net als de tv en het koffieset apperaat.
Stroom voorziening grote 220 ah accu's dikke dynamo en twee zonnepanelen.
Omvormer net voor vakantie nieuw,vorige was inwendig e,e a uitgebrand
Langer als een weekend liggen wij nooit stil ,dus ook geen stroom problemen.
Koken doen we op gas ,in de vakantie zoveel mogelijk uit eten is tenslotte vakantie.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Aug 2014, 17:04

Bij "grote tochten" meestal wel, in de "gewone weekenden" zoeken we meestal een eilandje op (Frl)

Of geven jullie de voorkeur aan onbeheerde passantenligplaatsen
Hebben we geen moeite mee

Of gaan jullie ook "in het wild" liggen langs de weilanden van boeren (tot je weggestuurd wordt ;) )
Neen, vinden we ongepast

Hoe zetten jullie de koffie? Keteltje, snelfilter, thermos? Oploskoffie? French press koffie?
Met een gewoon koffiezetapparaat: Snelfilter dus, net als thuis

Nemen jullie een laptop mee met internet?
Ja, maar gebruiken we bijna nooit

TV?
Standaard aan boord, maar gaat bijna nooit aan

Beiden: Voor het overzicht de papieren kaart, tijdens het varen op de plotter
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Aug 2014, 18:18

Ik gooi zelf ook regelmatig een hengeltje uit. En zie dat om me heen ook regelmatig.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Volgende

Terug naar Steigerpraat