Vaarles gevraagd Zeewolde

algemene discussies

Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor nanova » 27 Aug 2025, 10:18

Goedemorgen mede watersportliefhebbers.

Wij (manlief) wilde graag een boot. iets met midlife... :lol:
En wij zijn inmiddels trotse eigenaar van een hele leuke, goed onderhouden nette waterland 700 met een binnenboord diesel motor. 8-)
Alleen is manlief erachtergekomen dat het toch niet allemaal zo makkelijk is als het lijkt :? , met het gevolg dat vrouwlief in de stress zit :shock: en dus graag wil dat iemand even met hem op pad gaat om te kunnen helpen met manouvereren, aanmeren sluisvaren, bruggen etc (anders gaan we de box niet meer uit) teminste niet met mij haha.
Het uit de de haven varen en bij ons op het eemmeer en de haven weer terug in gaat prima, alleen het acherruit afmeren in de box is een ramp. We hebben 2 dagen een poging gedaan en uiteindelijk zonder schade wel de box ingekomen, maar vraag niet hoe. En dan hebben wel zelfs nog een boegschroef ook . :roll: dat was het punt dat ik zei ik doe het niet meer :(

Ik hoop dat hier iemand is die het leuk vind om ons te helpen zodat manlief met iemand die ervaren en kundig is kan oefenen en de boot meer gaat begrijpen en aanvoelen.
Uiteraard zijn wij bereid daar eventueel ook een passende vergoeding voor te geven ;)
nanova

ligplaats: Zeewolde
info: waterland 700 1980

Re: Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2025, 10:29

Met plezier, zou het zelfs wel leuk vinden, maar we zitten nu nog in Frankrijk en zijn pas eind oktober weer thuis, en dat is dan ook nog Brabant.
We zijn er wel heilig van overtuigt jullie boot relatie CWO gecertificeerd te kunnen redden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 27 Aug 2025, 11:33

Vraagje , waarom persé achterstevoren de box in ?

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2025, 11:46

Ik zou om te beginnen een vaarbewijs 1 boek aanschaffen en doornemen. Daar staat alles in over vaarregels en ook de theorie van het varen zoals achteruit varen, aanleggen met of zonder wind, links- of rechtsdraaiende schroef en nog veel meer.
Daarna kun je alles in praktijk brengen met of zonder instructeur.
Ook op youtube veel instructiefilmpjes.
Eerst maar eens droogvaren dus 8-)
Als je googelt naar vaarinstructie motorboot dan zie je veel links.
Ik weet dat het watersportverbond ook regelmatig vaarcursussen in groepsverband organiseert.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor nanova » 27 Aug 2025, 11:59

Allereerst bedankt voor de leuke reacties!

@Wolf1 Bedankt voor het aanbod ;) , maar brabant is inderdaad wel een eind uit buurt.
In ieder geval een fijnne vakantie nog!

We hebben wel een optie voor vaarles op het oog, wellicht dat deze bekend is bij jullie? Weet niet of ik linkjes mag plaatsten?
Maar bij het zoeken naar vaarlessen, kwam ik dit forum tegen waarin deze vraag al eerder was geweest

Maar denk misschien ligt er iemand bij ons in de buurt, waar we dan in de toekomst ook nog eens informatie aan kunnen vragen als het nodig is :oops: beetje sociale contactne kan nooit geen kwaad :D

De reden dat we achteruit aan willen meren is vanwege de hond en de walstroom.
Dan kunnen we namelijk een loopplank vanaf de steiger op de boot leggen en dan kan hij over de plank op de bank en dan de boot in.
Bijkomend voordeel is dat de walstroom aansluiting ook onder deze bank zit.

En we zijn inderdaad heel veel youtube filmpjes aan het kijken nu :lol:
nanova

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2025, 12:02

Wat betreft achteruit varen: motorboten hebben maar een klein roertje en met achteruitvaren doet het roer maar weinig. Zeilboten daarentegen hebben een groot roer en dat merk je, achteruit prima te sturen.
Daarnaast heb je het wieleffect van de schroef. Bij een linksdraaiende schroef trekt bij achteruitvaren de kont naar rechts. En andersom. Soms lastig maar je kunt er ook gebruik van maken bij aanleggen.
Bij achteruitvaren eerst wat vaart maken en dan de schroef stil dan heb je geen last van wieleffect en kun je een beetje sturen met je roer. En af en toe indien nodig in vooruit even rechttrekken en herhalen.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor ErikH2 » 27 Aug 2025, 19:59

Zoals gezegd, In Vaarbewijs I staat een hoop theorie over het aan- en afmeren, bovendien veel andere basis informatie die je zou moeten weten op het water. Een paar uurtjes cursus gaan je alleen helpen met de basis van manoeuvreren, waar het op aan gaat komen is vooral veel oefenen. Achteruit de box in is een van de moeilijkere manoeuvres, zeker als er wat wind staat. Jullie Waterland word erg makkelijk weggeblazen. Is het een boot met vaste schroefas + roer of is het er 1 met heckdrive? Dat maakt nogal verschil met manoeuvreren.

Mijn tips; Veel gemaakte fout is om teveel gas te geven tijdens manoeuvreren. Begin met oefenen midden op het meer bij een ton of paal met windstil weer, boot ernaast leggen, achteruit naar de ton/paal toe varen met weinig snelheid en met iets meer snelheid. Zoek uit wat de wielwerking doet met het schip bij afremmen en achteruit varen. Ga dit nogmaals oefenen als er wat wind staat en verbaas je wat de invloed van wind op je boot is uit verschillende richtingen. Een beetje kunnen omgaan met een pikhaak wil ook helpen, oefen daar ook mee.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Aug 2025, 22:39

nanova schreef:Het uit de de haven varen en bij ons op het eemmeer en de haven weer terug in gaat prima, alleen het achteruit afmeren in de box is een ramp. We hebben 2 dagen een poging gedaan en uiteindelijk zonder schade wel de box ingekomen, maar vraag niet hoe. En dan hebben wel zelfs nog een boegschroef ook . :roll: dat was het punt dat ik zei ik doe het niet meer.

Allereerst, ik heb het vermoeden dat er 2 kapiteins op één schip varen.
Dat is funest voor degene die er ook nog schipper bij is.
Pas een bootje van 7 meter ,met boegschroef nog wel.
En nu al verwachten dat manlief achteruit de box in kan.
Achteruit eruit wil beter.
Nu moet de schipper op tijd stilliggen,dan bochtje achteruit de box in ,of indien genoeg ruimte ,vooruit bochtje om,recht voor de box ,en dan achteruit de box in.
Makkelijk gezegt ,moeilijk gedaan.
Langzaam achteruit ,dan heb je aan je roer niks.
Door het wieleffect van je schroef zet deze je constant naar opzij weg .
En dan helpt een boegschroef al helemaal niet.
Om druk op het roer te krijgen ,moet je snelheid maken ,dat kan niet bij achteruit een box in.
Met een Waterland ,die bijna bovenop het water ligt ,is achteruit varen sowieso een verzoeking.
Ik zou zeggen , probeer het zelf eens ,dat is beter dan " ik doe het niet meer" .
Eist de schipperse niet teveel ?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 28 Aug 2025, 08:48

En natuurlijk is het handig als mevrouw op het voorschip klaar staat met een touw en eventueel pikhaak om bij het achteruit de box invaren verbinding te maken met de meerpaal(en). En indien nodig af te houden naar de buurman. Oefenen met het lasso'en om touw om paal te gooien zou ik ook doen.

Ik heb een bordje op de boot "Bij het aanleggen goed luisteren, niks zeggen" 8-)
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor nanova » 28 Aug 2025, 10:19

Nou ik ben geen schipper hoor, en het was ook niet mijn idee :roll:
Manlief heeft het een beetje onderschat denk ik :oops:
Toen de boot gebracht werd is deze door de havenmeester naar de box gevaren, en dat ging prima.
We kunnen wel om de as draaien, maar heel veel ruimte is er niet. En ik stond inderdaad voorop om uit alle macht te corrigeren en te voorkomen dat we ergens tegenaan vaarden :shock: de eerste keer had ik geen pikhaak..inmiddels hebben we er 2. :lol:
Dus ik voel me dan ook verantwoordelijk als we wel ergens tegenaan zouden varen, dat is gelukkig niet gebeurt omdat ik met de pikhaak hem overal vanaf heb kunnen houden, maar als de schipper ook niet weet wat te doen, dan is het voor mij een geval redden wat er te redden valt zegmaar. En ik zie het dan alleen maar misgaan als we alle kanten op gaan behalve de goede. Uiteindelijk heb ik beide keren de boel kunnen redden door zodra het kon ergens op een steiger te klimmen en de boot met de landvast de box in te trekken, verder moet ik het zelf ook maar uitzoeken voor op de punt. Hij begrijpt het gewoon niet wat de boot doet en dan gaat het van kwaad tot erger en raakt hij zelf ook lichtelijk in de stress, wat ergens ook wel logisch is.
En als het aan hem ligt blijft hij gewoon proberen tot hij het wel snapt, maar ik ben degene die het moet oplossen als het wel misgaat.
Dus ik vind dat hij dit gewoon moet gaan doen met iemand die weet wat te doen, hoe je moet corrigeren en het hem uit kan leggen ;)

En ik wil hem echt wel hierin ondersteunen en helpn, vandaar dat ik ook dit bericht op het forum heb geplaatst, met het risico dat ik er ook minder leuke reacties op zou kunnen krijgen 8-)
En probeer het zelf eens zei manlief ook, maar ik zou het niet eens durven zonder begeleiding van iemand die weet wat hij moet doen.

Cusrsus Vaarbewijs 1 gisteren aangeschaft, boek is onderweg :)
nanova

Volgende

Terug naar Steigerpraat