Lassen door onervaren lasser :)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Lassen door onervaren lasser :)

Berichtdoor dennisjansen » 17 Jul 2024, 09:06

Goedemorgen forum!

Ik ben op zoek naar wat advies van mensen die veel over lassen weten. Ik heb een echt hobbybootje kunnen overnemen voor een prikkie om eens wat aan te knutselen en proberen. Een klein sloepje, waarbij als het mis gaat er niks heel ergs aan de hand is, de boot is immers niet echt 100 meer maar als we er nog wat moois van kunnen knutselen is dat heel leuk. Een van de problemen die het scheepje heeft is een gat in de bodem. Ik had een lasser geregeld maar die blijkt uiteindelijk op vakantie, dus dat werkt helaas niet. Ik en mijn kameraad met wie we bezig zijn kunnen zelf niet lassen, maar neigen er nu naar een simpel lasapparaat en elektrodes aan te schaffen, en op hoop van zegen er wat werkbaars van maken. Het hoeft zeker niet mooi te zijn, zolang het maar waterdicht is daarna.

We denken eraan dit apparaat aan te schaffen https://www.lidl.nl/p/parkside-elektrisch-lasapparaat/p100347806 om dan met deze elektrodes te gaan werken https://www.lidl.nl/p/parkside-universele-staafelektrode/p100374697.

We weten nog niet helemaal wat er precies vervangen moet worden en hoe dik het staal is, maar naar wat ik begrijp zijn deze elektrodes geschikt voor 1-3 mm onder andere (dat basseer ik op de lasintensiteit). Ik kan me niet voorstellen dat het staal van dit sloepje veel dikker is dan dat dus dat zou prima moeten zijn. Maakt het nog uit wat voor staal het is waarvan het scheepje gemaakt is? De stroomsterkte staat er op 70-100 amperes dus dat weten we dan ook al, ongeveer. Maakt dit nog veel uit of het 70-80-90 of 100 is? En tot slot, volgens mij is het belangrijskte met elektrodes om de juiste hoek te zetten en een constante snelheid, niet te snel niet te langzaam. Hoe weten we welke hoek en snelheid?

Nu wilde ik hier even kijken of mensen nog tips of tricks hebben, dingen die we niet moeten vergeten en voel je ook vooral vrij om ons voor gek te verklaren als het echt een dom idee is :D.

Mocht er toevallig een lid met verstand van lassen, of zelfs met lasapparaat, in de omgeving van Amersfoort die het leuk vindt om even te helpen een middagjes is dat ook zeer welkom natuurlijk!

Ben benieuwd en hopelijk komt er wat moois uit dit projectje waar we een hoop van kunnen leren! Fijne dag allemaal!
dennisjansen

ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Lassen door onervaren lasser :)

Berichtdoor chaea » 17 Jul 2024, 09:25

Het lasapparaat is simpel maar zal de klus makkelijk kunnen klaren.
Echter, en vooral met BMBE lassen moet je goed kunnen lassen, slakinsluiting gegarandeerd als je geen ervaring hebt, en dat betekend direct een lek.
Daarnaast zou ik als basis een basische elektrode nemen en voor het mooi dichtlassen rutiel( vergelijkbaar met universeel)

Uiteraard kun je het zelf proberen maar onderwater wil je een goede las lijkt mij ;)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor dennisjansen » 17 Jul 2024, 09:56

Duidelijk antwoord, bedankt hier kunnen we wat mee! Waterdichtheid heeft wel de voorkeur ja, haha! ;) We zijn natuurlijk nog steeds aan het kijken of iemand in de buurt kan helpen dus hopelijk lukt dat!
dennisjansen

info:

Berichtdoor heuvels » 17 Jul 2024, 12:41

Als je het toch zelf gaat doen dan eerst maar eens goed oefenen op proefstukjes... anders heb je kans dat de gaten alleen maar groter worden.... :D
Genoeg op youtube
https://www.youtube.com/results?search_ ... +beginners
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Jul 2024, 11:11

Duikel wat oude stukken ijzer op en oeffenen maar.
Electrode is er niet erg gevoellig voor maar hoe schoner het materiaal hoe beter de las.
Hbm heeft ook een diversiteit aan las apparaten ook eens leuk om daar te kijken.
Er staan veel duidelijke filmpjes op youtube.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor dennisjansen » 18 Jul 2024, 21:45

Bedankt voor de tips allemaal!! Heel erg fijn.
dennisjansen

info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 19 Jul 2024, 11:20

Waarom kies je voor electrode als je geen laservaring hebt. Mig-lassen is veel makkelijker voor een hobbyist en daar kun jij ook goede , wellicht zelfs betere resultaten mee boeken dan met een electrode,
De machine die jij voorstelt is wel erg goedkoop en ik zou er dan ook geen te hoge verwachtingen van hebben, zeker niet voor een hobbyist
Heb je wel eens van Harry de Ferryman gehoord? Dat is een professionele lasser die op youtube allerelei (las)apparatuur test.
Hij heeft een machine van Parkside getest waarmee je mig, mag, tig en electrode kunt lassen. Ook test hij de machine met fluxcore, een mig-lasmethode waarbij je geen gasfles nodig hebt. Kijk hier maar eens naar zijn bevindingen.
Succes ermee
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Amersfow » 19 Jul 2024, 13:10

Als je buiten moet lassen, is electrode lasser beter en meer vergevingsgezind vwb ondergrond.

Los daarvan, als beginner zou ik nooit zoiets als een onderwaterschip aanbevelen zelf te lassen. Dan better tijdelijk afdichten met Sikaflex en wachten tot er een ervaren lasser te boeken is.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 19 Jul 2024, 13:46

Het Sluizenfront schreef:Waarom kies je voor electrode als je geen laservaring hebt. Mig-lassen is veel makkelijker voor een hobbyist en daar kun jij ook goede , wellicht zelfs betere resultaten mee boeken dan met een electrode,
De machine die jij voorstelt is wel erg goedkoop en ik zou er dan ook geen te hoge verwachtingen van hebben, zeker niet voor een hobbyist
Heb je wel eens van Harry de Ferryman gehoord? Dat is een professionele lasser die op youtube allerelei (las)apparatuur test.
Hij heeft een machine van Parkside getest waarmee je mig, mag, tig en electrode kunt lassen. Ook test hij de machine met fluxcore, een mig-lasmethode waarbij je geen gasfles nodig hebt. Kijk hier maar eens naar zijn bevindingen.
Succes ermee

Er is altijd iets beter natuurlijk.

Maar met BMBE is niks mis en dat kan met een simpele transformator, en als je de elektrode ( vooral de basische) onder de knie hebt is MAG lassen een peuleschil, andersom niet.

Daarbij zijn de goedkopere MIG/MAG machines vaak voorzien van gevuld draad of zit er zijn klein pot aansluitinkje op, is 3 x niks behalve als je van bakken en braden houdt( en daar hebben we bakboter voor)
De duurdere komt veel meer bij kijken dan alleen de machine, denk aan de dure gasfles, lasrol, gasmondstuk en nippel, vooral die laataten gaan bij noobs snel.
Beetje machine compleet zit boven de 1000 euro!
Slijtagedelen niet meegereken, wat je bij een transformator niet hebt, alles zit in de elektrode die veeeeel goedkoper zijn dan alles wat met MiG/ MAG te heeft.
En wat Amersfow zegt, elektrode is uitermate geschikt voor in het veld, alles wat beschermd wordt doir gas niet!

Dus laat ts lekker leren met dat Lidl ding
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 19 Jul 2024, 16:08

dennisjansen schreef:We denken eraan dit apparaat aan te schaffen https://www.lidl.nl/p/parkside-elektrisch-lasapparaat/p100347806 om dan met deze elektrodes te gaan werken .

Dit is voor "bakken en braden".
Koop er een pakje Croma bij,dan spettert het ook nog. :mrgreen:
Koop iets beters,dit is weggegooid geld.
HBM heeft ook vaak wel iets dat niet duur is.
Renegade

ligplaats: Noord Nederland
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen