Ik ben op zoek naar wat advies van mensen die veel over lassen weten. Ik heb een echt hobbybootje kunnen overnemen voor een prikkie om eens wat aan te knutselen en proberen. Een klein sloepje, waarbij als het mis gaat er niks heel ergs aan de hand is, de boot is immers niet echt 100 meer maar als we er nog wat moois van kunnen knutselen is dat heel leuk. Een van de problemen die het scheepje heeft is een gat in de bodem. Ik had een lasser geregeld maar die blijkt uiteindelijk op vakantie, dus dat werkt helaas niet. Ik en mijn kameraad met wie we bezig zijn kunnen zelf niet lassen, maar neigen er nu naar een simpel lasapparaat en elektrodes aan te schaffen, en op hoop van zegen er wat werkbaars van maken. Het hoeft zeker niet mooi te zijn, zolang het maar waterdicht is daarna.
We denken eraan dit apparaat aan te schaffen https://www.lidl.nl/p/parkside-elektrisch-lasapparaat/p100347806 om dan met deze elektrodes te gaan werken https://www.lidl.nl/p/parkside-universele-staafelektrode/p100374697.
We weten nog niet helemaal wat er precies vervangen moet worden en hoe dik het staal is, maar naar wat ik begrijp zijn deze elektrodes geschikt voor 1-3 mm onder andere (dat basseer ik op de lasintensiteit). Ik kan me niet voorstellen dat het staal van dit sloepje veel dikker is dan dat dus dat zou prima moeten zijn. Maakt het nog uit wat voor staal het is waarvan het scheepje gemaakt is? De stroomsterkte staat er op 70-100 amperes dus dat weten we dan ook al, ongeveer. Maakt dit nog veel uit of het 70-80-90 of 100 is? En tot slot, volgens mij is het belangrijskte met elektrodes om de juiste hoek te zetten en een constante snelheid, niet te snel niet te langzaam. Hoe weten we welke hoek en snelheid?
Nu wilde ik hier even kijken of mensen nog tips of tricks hebben, dingen die we niet moeten vergeten en voel je ook vooral vrij om ons voor gek te verklaren als het echt een dom idee is

Mocht er toevallig een lid met verstand van lassen, of zelfs met lasapparaat, in de omgeving van Amersfoort die het leuk vindt om even te helpen een middagjes is dat ook zeer welkom natuurlijk!
Ben benieuwd en hopelijk komt er wat moois uit dit projectje waar we een hoop van kunnen leren! Fijne dag allemaal!