Renegade schreef:Dat schreef "aadbloem"
De dynamo kan maximaal 90A leveren en de startaccu is preferent
Ja dat schreef hij.
Maar dat is zijn dynamo van zijn motor ,niet de dynamo van jouw motor toch?
Hoe moet hij nu weten wat voor dynamo jij hebt, als jij nergens in je postings neerzet wat voor motor je hebt ,ja alleen 30 pk BBmotor,en hoeveel ampere je dynamo leverd?
Ga eerst maar eens uitzoeken wat voor dynamo er op jou outboard zit,en hoeveel Ah die maximaal kan leveren.
Amersfow schreef:En waarom zou het Starthulp heten als het niets met starten te maken heeft?
Franc schreef:Gelijk maar even voortbordurend op mijn andere topic waarin ik al vermeldde van plan te zijn een Cyrix in te bouwen: hoe dik moeten de draden zijn naar de 2e accu?
Het laden gebeurt in principe door de alternator van mijn 30PK BBmotor.
Ik weet niet hoeveel Ampere die kan leveren, maar vreselijk veel kan dat niet zijn toch? 8A, 10A? Of zit ik er dan helemaal naast.
Dan zou 2,5mm2 voor laden genoeg zijn. Maar er zit ook een functie op om in geval van nood op je 2e accu te starten...dan heb je toch wel wat dikkere kabel nodig? Hoe dik dan precies?
Er worden Cyrix kits verkocht waar 10mm2 draad bij zit, waar dan bij wordt opgemerkt dat dit eigenlijk te dun is als je dynamo te krachtig is.
Is dit terecht? En zou 10mm2 uberhaupt genoeg zijn om mee te starten of branden ze dan als een zekering door?
Franc schreef:Mijn BBmotor is een 2takt Mariner 30HP van rond 1998.
Het is meer dat ik de opmerking van die website over te dunne kabels probeer te plaatsen en op zoek ben naar wat vuistregels omtrent kabeldikte.
Franc schreef:Als er dus mensen zijn met suggesties voor leuke zonnepaneel+laadregelaar dan houd ik mij aanbevolen, want dat is weer een hele wereld op zich heb ik al ontdekt.
Gebruikers in dit forum: Amersfow en 3 gasten