Cyrix en bedrading

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Amersfow » 19 Aug 2024, 18:00

Ik zou de starthulp wel even installeren. Is altijd handig. Dan zet de cyric de accus parralel. Als je start accu dan al plat is gaat die als een gek laden, dus dat zal wel wat ampère zijn, 40+ ofzo. Zeker als je dan ook nog gaat starten. Ik zou gewoon 30mm2 nemen, die kan dat wel aan, ik neem aan dat ze naast elkaar staan. Niet knoeien met dunne draadjes.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Aug 2024, 18:03

[quote="Renegade"][quote="Franc"]

Je snapt de functie van de cyrix niet :) En waarom zou het Starthulp heten als het niets met starten te maken heeft?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 19 Aug 2024, 18:31

Renegade schreef:Dat schreef "aadbloem" :-)

De dynamo kan maximaal 90A leveren en de startaccu is preferent
Ja dat schreef hij.
Maar dat is zijn dynamo van zijn motor ,niet de dynamo van jouw motor toch?
Hoe moet hij nu weten wat voor dynamo jij hebt, als jij nergens in je postings neerzet wat voor motor je hebt ,ja alleen 30 pk BBmotor,en hoeveel ampere je dynamo leverd?

Ga eerst maar eens uitzoeken wat voor dynamo er op jou outboard zit,en hoeveel Ah die maximaal kan leveren.

Klopt met 90A was een voorbeeld en mijn dynamo dus.
Een BB motor kan nooit een zware dynamo bevatten, als hij 20A kan leveren ben je een spekkoper. Dus geen zorgen, koop een cyrix en maak zelf twee 10mm2 kabeltjes op maat.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 19 Aug 2024, 18:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Aug 2024, 18:32

Amersfow schreef:En waarom zou het Starthulp heten als het niets met starten te maken heeft?

Wie beweert hier dat een start hulp niks met starten maken heeft?
Je moet een ander geen woorden in de mond leggen ,die deze nooit gebruikt heeft.

Hij mag blij zijn, als die met een buitenboord motor van 30 pk waar een dynamotje op zit ,hij 2 accu's vol kan krijgen.
Een zonnepaneeltje als bijlader zal er dan echt bij moeten.
Vooral als de 2de accu richting de 100Amp wordt.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 20 Aug 2024, 06:57

Franc schreef:Gelijk maar even voortbordurend op mijn andere topic waarin ik al vermeldde van plan te zijn een Cyrix in te bouwen: hoe dik moeten de draden zijn naar de 2e accu?

Het laden gebeurt in principe door de alternator van mijn 30PK BBmotor.
Ik weet niet hoeveel Ampere die kan leveren, maar vreselijk veel kan dat niet zijn toch? 8A, 10A? Of zit ik er dan helemaal naast.
Dan zou 2,5mm2 voor laden genoeg zijn. Maar er zit ook een functie op om in geval van nood op je 2e accu te starten...dan heb je toch wel wat dikkere kabel nodig? Hoe dik dan precies?

Er worden Cyrix kits verkocht waar 10mm2 draad bij zit, waar dan bij wordt opgemerkt dat dit eigenlijk te dun is als je dynamo te krachtig is.
Is dit terecht? En zou 10mm2 uberhaupt genoeg zijn om mee te starten of branden ze dan als een zekering door? :-)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Franc » 20 Aug 2024, 08:34

Mijn BBmotor is een 2takt Mariner 30HP van rond 1998.
Ik heb dus geen idee wat voor laadstroom deze levert, maar ik begreep aadbloem dus even verkeerd, mijn excuses :-)

Het is meer dat ik de opmerking van die website over te dunne kabels probeer te plaatsen en op zoek ben naar wat vuistregels omtrent kabeldikte.
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Berichtdoor Renegade » 20 Aug 2024, 12:44

Franc schreef:Mijn BBmotor is een 2takt Mariner 30HP van rond 1998.
Het is meer dat ik de opmerking van die website over te dunne kabels probeer te plaatsen en op zoek ben naar wat vuistregels omtrent kabeldikte.

Onderdelenlijst Mariner 2 stroke 30 pk 1998.
https://www.marineengine.com/parts/mari ... pQI5DC2XZ2
Ik kom vooralsnog geen "alternator" tegen in de lijst.
Hoeveel die levert ?
Ergens tussen 10 en 15 Amp denk ik,want er wordt gesproken van een 70Ah accu.
Of je een 2de accu er ook nog mee vol krijgt is ook nog de vraag.
De "lichtspel" heeft de motor zowiezo al nodig voor de ontsteking.
Dus wat er over blijft tijdens het lopen ,kan in een accu gepompt worden.

Wil je een 2de accu bijplaatsen, neem dan een zonnepaneeltje erbij met mppt laadregelaar.
En koop een combinatiekit van Victron voor een Cyrix-xt 120 ,en gebruik de kabels die erbij zitten,en trek je vooral niks aan van de site acculaders.nl , want als de kabeldiktes onvoldoende zouden zijn,dan had Victron dat zelf wel gedaan . Die gooien hun naam echt niet te grabbel.
Ik heb geen hoge pet op van "dozenschuivers" in een garagebox.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 20 Aug 2024, 14:18

Hartelijk dank voor de link!

Ik ben inderdaad van plan om een zonnepaneeltje aan te sluiten aan de 2e accu zodat deze in principe daarmee wordt 'bijgehouden' van 0 opladen zal deze constructie nooit kunnen, ook niet vanaf de motor.
Het lijkt mij leuk om zo een mooie opstelling te maken van 2 accu's die van beide kanten kunnen worden opgeladen. Heel efficient zal het misschien niet zijn, maar ach...

Als er dus mensen zijn met suggesties voor leuke zonnepaneel+laadregelaar dan houd ik mij aanbevolen, want dat is weer een hele wereld op zich heb ik al ontdekt.
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Berichtdoor Renegade » 20 Aug 2024, 15:16

Franc schreef:Als er dus mensen zijn met suggesties voor leuke zonnepaneel+laadregelaar dan houd ik mij aanbevolen, want dat is weer een hele wereld op zich heb ik al ontdekt.

Je kunt het zelf zo duur maken als je zelf wil.
Voor een accu , kun je beste als minimum een AGM versie nemen.
(Heeft met ontlading van accu te maken.)

En plaats eens een foto van je bootje.
Kan ook als indicatie voor derden dienen voor hoeveel plaats je hebt voor een zonnepaneel.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Aug 2024, 15:27

https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... ry_from%3A

Ben je voor Eur 81 klaar. 1 of 2 in serie kunnen met zo'n simpele converter.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra