Mayland schreef:Het is een echte Mayland Fisherman 16, om precies te zijn 5,08 m zonder en ruim 5,5m mét motor.
Een "aanhangmotor" tellen we nooit bij de lengte van en boot op.
Een heerlijk bootje met een klein kajuitje en een relatief "groot" achterdek.
Het is maar net wat je "groot" vind.
Ook met één volwassene achter het stuur (dus halverwege) en een groot kind

op de boeg, zakt de achterkant behoorlijk bij gas geven. De waterlijn wordt dan korter en de rompsnelheid neemt af volgens mij.
Dat doen alle boten en schepen.
Op internet staat daarover een leuk filmpje van een schip die met alles plat ,net niet onder de vaste brug door past.
Die vaart een klein stukje terug en geeft dan een dot gas en houd dat vol totdat die er onder brug door is.
Hoe dat komt?
Door veel vermogen op de schroef te zetten ,trek je a.h.w. het water onder je boot vandaan,en daarmee verdwijnt je drijfvermogen met als gevolg dat je zakt .
Om dat effect te bereiken kun je dat het beste uit te proberen ,waar je weinig diepgang heb.
Daar staat dan ook het minste water onder de kiel.
Zoals ik eerder schreef trad dit effect bij mijn vorige 2T motor pas bij wat hogere snelheid op.
Dat kan ,maar je schroef is ook debet aan wat je nu beleeft.
Wat ik mis in je verhaal is ,wat voor motor had je eerst.
Ja een 2T ,maar ook een 15pk?
Als achter de oude een schroef zit/zat met een kleinere "spoed" ( dat is het verzet van bladen" ) ,en de nieuwe dus een grotere ,dan duurde het bij de oudere inderdaad langer,en die nieuwe "graaft" zich direct in.
Niet alleen het gewicht van de motor is er debet aan ,maar ook "wat voor schroef" zit er achter.
De ene prop is de andere prop niet.
Vraag: zijn de motoren qua lengte identiek ,beide langstaart of beide kortstaart?
Of werken trimtabs alleen bij wat snellere boten?
Zie trimtabs als een spoiler bij auto's.
Die hebben nut bij snelheid.
Wat ik bedoel is a.h.w. 2 aanbouwsels achter de boot maken van polyester die dezelfde vorm hebben als je boot.
Zeg maar je boot verlengen met een half meter, en dan de motor achter in een soort van "bun" plaatsen .
Je creëert daarmee drijfvermogen.
Jij hebt een polyester boot ,en daar wil dat ook mee.
Je boot wordt dan "echt" 5,50 meter.