Nog verder negatief trimmen?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Nog verder negatief trimmen?

Berichtdoor Mayland » 28 Aug 2024, 20:42

Eerder had ik op mijn polyester semi waterverplaatser van 5,5 m een 15 pk tweetakt. Met die motor haalde ik een snelheid van 15 a 16 km/u. Maar die "topsnelheid" interesseert me niet zoveel, 10 a 11 km/vaart fijner. Nu heb ik een 15 pk viertakt en de top is 13 km/u. Maar dan wordt de kont ook al diep in het water getrokken met golven en benzine verbruik als gevolg. De spiegel helt ietwat achterover waardoor de motor in maximale negatieve trim staat. Als we echter met een paar volwassenen in de boot zitten gaat de kont nog eerder naar beneden. Ook is de 4T zwaarder dan de 2T.
Liefst zou ik nog meer negatief trimmen om verbruik en rust te optimaliseren maar dat gaat niet meer. Wat zijn mijn opties?
Groet, May.
Gebruikers-avatar
Mayland

ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 15HP

Re: Nog verder negatief trimmen?

Berichtdoor chaea » 28 Aug 2024, 21:07

Opties zijn gewicht verplaatsing en andere schroef, in dit geval high trust.

Maar dit laat al zien dat 4 takt niet zalig is tov 2 takt mbt brandstofgebruik. Is al een oude uitstervende discussie maar je hangt gewoon meer gewicht aan je achterzijde.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 28 Aug 2024, 21:44

Mayland schreef:Eerder had ik op mijn polyester semi waterverplaatser van 5,5 m een 15 pk tweetakt.Wat zijn mijn opties?

Een 15 pk langstaart Yamaha weegt 65 kg.
Een langstaart 9.9 Yamaha High Trust weegt 49 kg. ( Noemen ze ook wel een Werk motor )
Een gewone 9.9. Yamaha weegt langstaart 43 kg.
Als je toch van rustig varen houden,had je beter een 9.9. HT kunnen nemen.
Die is daar juist voor gemaakt.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mayland » 28 Aug 2024, 22:55

De oude (35 jaar!) 2T Mercury verbruikte ongeveer 3,5 l/u bij 9 km/u. De nieuwere 4T Mercury verbruikt ongeveer 2 l/u én maakt veel minder lawaai. Dus het is al een grote verbetering.

Alleen trekt hij de kont wat dieper het water in. Zou dat alleen komen omdat hij zo'n 15 kg zwaarder is?

Mijn aanname is dat bij minder diep aan de achterzijde, de waterlijn langer is en het nog beter kan.

Een andere schroef betekent toch alleen meer of minder stuwkracht bij een ander toerental?
Gebruikers-avatar
Mayland

Mercury 15HP

Berichtdoor Renegade » 29 Aug 2024, 01:14

Mayland schreef:Eerder had ik op mijn polyester semi waterverplaatser van 5,5 m een 15 pk tweetakt.

Ik weet wel iets hoe je achter minder diep zinkt.
Maar we moeten eerst iets duidelijk hebben.
Wat heb je nu een 5,50 Mayland Fisherman of een Mayland Fisherman 16.
Zit je motor tussen de achtkant ingebouwd ,of is de achterkant recht.
Om je het precies te zeggen , je 5,5 is een Fisherman 18 ,en in je gegevens recht staat Fisherman 16 maar die is 4,90 meter.
Dus 60 centimeter korter.
En dan kan ik best begrijpen dat als je met 4 personen achterin zit, dat de boot " zich ingraaft" .
Is het dus wel een 16 ,maak dan van polyester 2 polyester drijflichamen ,die de vorm van de boot hebben.
Deze kun je dan vullen met schuim,maar je kunt bv ook je zwemvesten of ander licht materiaal erin doen.
Ik bedoel dus de achterkant maken zoals de Mayland 18.
Daar zit de motor a.h.w. ingebouwd achter,alleen van achteren zichtbaar.
Zo creëer je meer drijfvermogen,en komt de boot hoger te liggen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mayland » 29 Aug 2024, 11:09

Goedemorgen,

Het is een echte Mayland Fisherman 16, om precies te zijn 5,08 m zonder en ruim 5,5m mét motor. Een heerlijk bootje met een klein kajuitje en een relatief "groot" achterdek.
Ook met één volwassene achter het stuur (dus halverwege) en een groot kind :) op de boeg, zakt de achterkant behoorlijk bij gas geven. De waterlijn wordt dan korter en de rompsnelheid neemt af volgens mij.
Zoals ik eerder schreef trad dit effect bij mijn vorige 2T motor pas bij wat hogere snelheid op.

Is wat jij (Renegade) bedoelt hetzelfde als timtabs? (https://www.boottotaal.nl/besturing/trimtabs/) Of werken trimtabs alleen bij wat snellere boten?
Gebruikers-avatar
Mayland

Mercury 15HP

Berichtdoor Renegade » 29 Aug 2024, 12:16

Mayland schreef:Het is een echte Mayland Fisherman 16, om precies te zijn 5,08 m zonder en ruim 5,5m mét motor.

Een "aanhangmotor" tellen we nooit bij de lengte van en boot op.
Een heerlijk bootje met een klein kajuitje en een relatief "groot" achterdek.

Het is maar net wat je "groot" vind.
Ook met één volwassene achter het stuur (dus halverwege) en een groot kind :) op de boeg, zakt de achterkant behoorlijk bij gas geven. De waterlijn wordt dan korter en de rompsnelheid neemt af volgens mij.

Dat doen alle boten en schepen.
Op internet staat daarover een leuk filmpje van een schip die met alles plat ,net niet onder de vaste brug door past.
Die vaart een klein stukje terug en geeft dan een dot gas en houd dat vol totdat die er onder brug door is.
Hoe dat komt?
Door veel vermogen op de schroef te zetten ,trek je a.h.w. het water onder je boot vandaan,en daarmee verdwijnt je drijfvermogen met als gevolg dat je zakt .
Om dat effect te bereiken kun je dat het beste uit te proberen ,waar je weinig diepgang heb.
Daar staat dan ook het minste water onder de kiel.
Zoals ik eerder schreef trad dit effect bij mijn vorige 2T motor pas bij wat hogere snelheid op.

Dat kan ,maar je schroef is ook debet aan wat je nu beleeft.
Wat ik mis in je verhaal is ,wat voor motor had je eerst.
Ja een 2T ,maar ook een 15pk?
Als achter de oude een schroef zit/zat met een kleinere "spoed" ( dat is het verzet van bladen" ) ,en de nieuwe dus een grotere ,dan duurde het bij de oudere inderdaad langer,en die nieuwe "graaft" zich direct in.
Niet alleen het gewicht van de motor is er debet aan ,maar ook "wat voor schroef" zit er achter.
De ene prop is de andere prop niet.
Vraag: zijn de motoren qua lengte identiek ,beide langstaart of beide kortstaart?
Of werken trimtabs alleen bij wat snellere boten?

Zie trimtabs als een spoiler bij auto's.
Die hebben nut bij snelheid.
Wat ik bedoel is a.h.w. 2 aanbouwsels achter de boot maken van polyester die dezelfde vorm hebben als je boot.
Zeg maar je boot verlengen met een half meter, en dan de motor achter in een soort van "bun" plaatsen .
Je creëert daarmee drijfvermogen.
Jij hebt een polyester boot ,en daar wil dat ook mee.
Je boot wordt dan "echt" 5,50 meter.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 29 Aug 2024, 22:57

Mayland fisherman 16” is een geweldige visboot.

De boot moet worden uitgerust met een langstaart bb motor!

Met 1 persoon in de boot en 15 pk is de max snelheid 14 knopen
op diep en ruim water.
In ondiep water plakt de boot aan de bodem en kom je niet vooruit.

Je mag er van uitgaan dat 20 pk en 3 personen aan boord op diep en ruim water
de boot een behoorlijke topsnelheid kan geven.
De 15 pk is dan wellicht net te weinig voor het extra gewicht.
We gaan dan uit van de standaard schroef die oorspronkelijk bij de motor werd geleverd.

De boot kan maximaal een motor van 40 pk aan,
zoals op deze oude folder staat.
https://www.jonesboatyard.co.uk/documen ... man-16.pdf

Als je op de kanalen en slootjes vaart is 15 pk meer dan genoeg
want je mag nergens harder dan 6-9 km/u in Drente en Friesland,
met uitzondering van het Prinses Margriet kanaal waar je 12 km/u mag.

Als je op zee gaat vissen dan zou ik zeker op termijn
sparen voor een 40 pk bb motor.
Ik vind 2 takt een super motor, licht, sterk, onverwoestbaar,
maar ook een rotherrie en hoog verbruik.
Ik heb nog steeds een Evinrude 6 pk 2 cilinder uit 1982,
die ik vroeger meenam naar het buitenland om te gaan vissen.
Geweldige motor, deed het altijd.

Houd er wel rekening mee dat als je met de motor stuurt
je minder pk’s kan hebben dan als je boot een stuurwiel heeft,
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mayland » 06 Sep 2024, 16:36

Ik had dus mijn 15 pk 2T langstaart BB vervangen door een 15 pk 4T langstaart BB. Logisch: verbruik en lawaai veranderden positief.

Wat minder goed uitpakte was dat de achterkant zich eerder ingroef (meer golven en lagere "topsnelheid").
Ik weigerde te geloven dat dit alleen door het hogere gewicht (20 kg?) van de 4T kwam. De handmatig in te stellen trim stond al maximaal negatief.

Wat ik nu heb gedaan is de spiegel bovenaan 15 mm opgedikt bij de bevestiging van de twee bovenste BB bouten en niet bij de onderste bouten. De BB kan nu ahw nóg een stand verder negatief en het probleem is opgelost. Afgelopen weekend heerlijk gevaren in de Alde Feanen, vier man aan boord en de vaareigenschappen zijn zeer verbeterd.

Iedereen dank voor het meedenken.
May.
Gebruikers-avatar
Mayland

Mercury 15HP

Berichtdoor chaea » 11 Sep 2024, 11:11

Mayland schreef:Ik had dus mijn 15 pk 2T langstaart BB vervangen door een 15 pk 4T langstaart BB. Logisch: verbruik en lawaai veranderden positief.

Wat minder goed uitpakte was dat de achterkant zich eerder ingroef (meer golven en lagere "topsnelheid").
Ik weigerde te geloven dat dit alleen door het hogere gewicht (20 kg?) van de 4T kwam. De handmatig in te stellen trim stond al maximaal negatief.

Wat ik nu heb gedaan is de spiegel bovenaan 15 mm opgedikt bij de bevestiging van de twee bovenste BB bouten en niet bij de onderste bouten. De BB kan nu ahw nóg een stand verder negatief en het probleem is opgelost. Afgelopen weekend heerlijk gevaren in de Alde Feanen, vier man aan boord en de vaareigenschappen zijn zeer verbeterd.

Iedereen dank voor het meedenken.
May.

Dat is een prima oplossing
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Terug naar Outboard motoren