Je vroeg of de aankoop van een diesel kruiser nog wel verantwoord is.
Je wees op allerlei verboden in de randstad.
Dat zijn in wezen politieke besluiten.
Als Amsterdammers op partijen stemmen die geen diesels in hun grachten toestaan.
Dan is dat hun keuze voor hun stad.
En sloepjes elektrisch laten varen is prima mogelijk.
Je hoeft dan geen olie op te pompen, te raffineren en te verbranden,
want in de zomer komt de elektriciteit van zonnepanelen op onze daken en de windmolens.
Elektrische aandrijving van verkeer in Amsterdam,
daar is wat voor te zeggen in verband met de slechte luchtkwaliteit van een grote stad
en de uitstoot van Schiphol ten zuidwesten van de stad.
Maar politieke besluiten zijn net als het weer, veranderlijk.
Maar dat zijn watersporters ook.
Gemiddeld verandert een boot om de 4 jaar van eigenaar in Nederland.
Hier op het PM kanaal in Friesland vaart af en toe een 135 m lang binnenvaartschip met twee motoren, aangedreven door de elektriciteit van twee brandstofcellen gevoed door waterstof.
Deutz heeft een 7,8 liter dieselmotor die loopt op waterstof.
Zie:
https://www.deutz.com/en/products/hydrogen-engines/Maar als je kijkt naar de investeringen in windparken om H2 te maken,
dan zal het nog heel lang duren voor er voldoende H2 wordt gemaakt,
zodat dit in de professionele wereld algemeen gebruikt kan worden.
En dan komen daar nog de installatie kosten bij.
Voor de pleziervaart is dat geen haalbare kaart.
De eenvoud en het rendement van een dieselmotor is eigenlijk niet te evenaren.
De uitlaatgassen is wel een dingetje.
Maar er zijn veel dingen veranderd in de wereld van de dieselmotoren.
De meesten van ons varen met een (mechanische) dieselmotor met één verdeler injectiepomp
van Bosch (licentie) of Lucas CAV.
Oersolide, maar met een inspuitdruk van tussen de 170-250 bar voor oudere pompen en 350 bar voor nieuwere, niet echt schoon.
Vele malen schoner en zeker zo robust zijn de pompverstuiver injectiesystemen van Deutz,
de Unit Injector System, UIS of in het Duits PD (Pumpe Düse)
Hierbij heeft elke cilinder zijn eigen injectiepomp met inspuitdrukken van tussen de 1400-2000 bar.
Volkswagen had deze pompverstuiver techniek ook tot 2007 in de bekende TDI diesels met een inspuitdruk van 1800-2200 bar.
Nadeel was dat bij stationair draaien deze druk snel inzakt
en de uitlaatgassen dus relatief minder schoon, b.v. in stadsverkeer.
De huidige common rail diesel injectiepompen hebben het nadeel,
dat bij lage toerentallen de druk te laag wordt, niet.
De druk is wel wat lager bij stadsverkeer maar niet te laag.
De inspuitdruk van moderne common rail is rond de 2000-2500 bar.
Voorbeeld is de huidige BMW B37 1.5 l 3 cilinder, B47 2.0 l 4 cilinder en de B57 3.0 l 6 cilinder diesel met common rail inspuitdruk van 2500 bar Euro 6d.
In de watersport kun je een witte John Deere Power Tech diesel in een boot tegen komen met een HPCR (High Pressure Common Rail) inspuitsysteem met een inspuitdruk van 1600, 1975 bar,
zelfs tot 3000 bar afhankelijk van de toepassing.
Cummins heeft HPCR systemen van 1600-2600 bar.
Yanmar 4JH motoren hebben 160 Mpa (Megapascal) is 1600 bar common rail inspuitdruk.
Als je een common rail diesel hoort lopen is het eerste dat je opvalt,
dat je niets ruikt, hoe mooi ze lopen en hoe stil en zuinig deze diesels zijn.
Bij tractoren en bij het wegverkeer wordt Adblue (gedestilleerd water met 32,5 % ureum) toegevoegd in een aparte tank om de uitlaatgassen schoner te maken.
AdBlue wordt ingespoten in de SCR katalysator in de uitlaat van trekkers, auto’s en vrachtauto’s. NOx in dieseluitlaatgassen wordt omgezet in stikstof en waterdamp.
In de watersport met de watergekoelde uitlaat is dit niet uitvoerbaar.
De dieselmotor heeft helaas een slechte naam gekregen door:
opzettelijk gemaakte sjoemel software,
opzettelijk te kleine Adblue tankjes,
veroorzaakt door strategische fouten van helaas onbekwame CEO’s van autofabrikanten.
Daarna is het een politiek onderwerp geworden en is de diesel via extreme belastingheffing in de ban gedaan, een herhaling van wat er met de LPG gasinstallaties in auto’s is gebeurd.
Maar dat doet aan de kwaliteit, de zuinigheid en de schone uitstoot van een Euro 6d dieselmotor niets af.
Op het gebied van brandstoffen zijn er ook stappen gemaakt met GTL, HVO.
Ik verwacht een verdere ontwikkeling van synthetische hernieuwbare brandstoffen voor diesels.
In 2023 rijden in de EU van alle auto’s 50% op benzine en 39,5% op diesel.
Bron: ACEA
In de grote EU landen rijden veel dieselauto’s door de lange afstanden die men daar rijdt.
In de EU is de waterport maar een kleine gebruiker van dieselolie.
In Nederland zijn de gemiddelde vaaruren per jaar per motorboot zo rond de 100 uur.
Onze diesels in onze oudere stalen motorboten zijn meestal niet de schoonste
en zouden theoretisch best vervangen kunnen worden door schonere diesels.
Dat is echter geen haalbare zaak qua kosten.
En verslijten doen de oudjes ook niet met de solide bouw, de lage toeren en de tandwiel aangedreven distributie.
Nederland heeft door zijn ligging en maritieme geschiedenis een hoge motorboot dichtheid.
Dat is nergens ter wereld zo.
De geringe hoeveelheid dieselolie die wij, watersporters,
gebruiken speelt geen rol in vergelijking met een alternatieve vakantie
met een auto door Europa, een camper of een vliegreis.
Dus, Sergio, als je niet meer mag varen in de grote steden,
dan vaar je gewoon in Zeeland, de grote rivieren of hier in het noorden op de meren en de Waddenzee.
Met je super zuinige, smeuïg lopende dieseltje.