Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

algemene discussies

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2025, 11:36

Amersfow schreef:Ik heb begrepen dat voor pleziervaart electrisch varen een meer negatieve impact op CO heeft dan een dieseltje (artikel in de Motorboot).

Ik zou graag een kopietje/foto van dat artikel in de motorboot willen hebben of is dat een uitgave die nog te koop is?
aadbloem
 
Berichten: 1319
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Amersfow » 19 Feb 2025, 14:53

In de Zeilen van januari staat er ook een artikel over. https://www.zeilen.nl/product/zeilen-1-2025/
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Renegade » 19 Feb 2025, 17:51

Amersfow schreef:Ik heb begrepen dat voor pleziervaart electrisch varen een meer negatieve impact op CO heeft dan een dieseltje (artikel in de Motorboot).

Wat is de titel van het artikel ,en in welke editie van het blad Motorboot staat het dan?
Ik kan het vooralsnog niet vinden.
Er staat wel een stuk in ,dat gaat over HVO te dus gewone diesel.
Maar over electrisch staat daarin niets vermeld qua CO.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Amersfow » 19 Feb 2025, 18:41

Bevat content van een tijdschrift welke niet gedeeld mag worden, bij deze verwijderd.

Mvg,

Pascal.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Renegade » 19 Feb 2025, 19:32

Amersfow schreef:Uit de Motorboot van Mei '24.

Ergens vind ik het waardeloos artikel.

De strekking van het artikel is gebaseerd op toekomst muziek,vooral de laatste pagina.
Goed ,als iedereen zou overstappen op HVO bijvoorbeeld ,zou er al een hoop op gewonnen zijn.
Maarrrrr, dan moet het wel overal verkrijgbaar zijn,en daar schort het aan.
Plus dat normale diesel in de ban wordt gedaan ,langs de waterkant.

Het artikel heeft het over achteraf inbouwen van SCR systemen voor bestaande motoren,om de NOx terug te dringen.
Ook achteraf een DPF inbouwen zou al een hoop kunnen schelen,zou wordt er geschreven.

Ik weet niet wie dit stuk heeft geschreven, en wat de kwalitatieve kennis is van bestaande boten bij de reporter, maar volgens mij is die nul komma nul.
DEF ,DPF en SCR , hoe wil je dat toepassen bij bestaande "natte uitlaten" zonder grote aanpassingen dan?
Bij heel veel bestaande ,zo niet alle ,is daar geen ruimte of mogelijk voor.

En een Tjeerd van D66 denkt ook niet in termen van totale produktie ,die kijkt alleen maar naar uitstoot op dat moment t.o.v. van electrisch.
Degenen die aan de knoppen kunnen draaien , (lees ons de wetten kunnen voorlezen) die kijken niet verder dan hun neus lang is
Die kijken gewoon naar het uitstoot verhaaltje op enig moment dat hun het past.

En zolang er geen soort van een motor APK is voor bestaande boot motoren ,of deze nog aan de uitstootnorm voldoen van plaatsing ,blijft het dweilen met de kraan open.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2025, 21:42

Amersfow schreef:Uit de Motorboot van Mei '24.
Hierbij de scans

Dank Wouter, daar was ik heel benieuwd naar.
aadbloem
 
Berichten: 1319
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor bas » 19 Feb 2025, 23:53

Ik weet niet wie dit stuk heeft geschreven, en wat de kwalitatieve kennis is van bestaande boten bij de reporter, maar volgens mij is die nul komma nul.
DEF ,DPF en SCR , hoe wil je dat toepassen bij bestaande "natte uitlaten" zonder grote aanpassingen dan?
Bij heel veel bestaande ,zo niet alle ,is daar geen ruimte of mogelijk voor.

Zat me over dat stukje ook al te verbazen. Nog los van de praktische bezwaren doe ze het laten voorkomen of het kwestie is van een extra filtertje achter een oude motor. Dat is wel een hele simplistische voorstelling van zaken en zo werkt het dus ook niet. In de binnenvaart uit het voorbeeld is het ook geen kwestie van een euro6 vrachtwagen motor inbouwen en je hebt een stage5 binnenvaartschip. Het basis motorblok is hetzelfde maar verder wordt er nogal wat aan veranderd w.o. de software om het te laten werken. Succes met het herschrijven van de software van je oude DAF, indenor of mercedes.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1588
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Amersfow » 20 Feb 2025, 08:14

Dat artikel in Zeilen in het januari nummer is dan wellicht wat betere kost. Ze werken daar alle alternatieven ragfijn uit, met duidelijke praktijk voorbeelden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Oeverloos » 21 Feb 2025, 19:01

Je vroeg of de aankoop van een diesel kruiser nog wel verantwoord is.
Je wees op allerlei verboden in de randstad.
Dat zijn in wezen politieke besluiten.
Als Amsterdammers op partijen stemmen die geen diesels in hun grachten toestaan.
Dan is dat hun keuze voor hun stad.
En sloepjes elektrisch laten varen is prima mogelijk.
Je hoeft dan geen olie op te pompen, te raffineren en te verbranden,
want in de zomer komt de elektriciteit van zonnepanelen op onze daken en de windmolens.
Elektrische aandrijving van verkeer in Amsterdam,
daar is wat voor te zeggen in verband met de slechte luchtkwaliteit van een grote stad
en de uitstoot van Schiphol ten zuidwesten van de stad.
Maar politieke besluiten zijn net als het weer, veranderlijk.
Maar dat zijn watersporters ook.
Gemiddeld verandert een boot om de 4 jaar van eigenaar in Nederland.

Hier op het PM kanaal in Friesland vaart af en toe een 135 m lang binnenvaartschip met twee motoren, aangedreven door de elektriciteit van twee brandstofcellen gevoed door waterstof.

Deutz heeft een 7,8 liter dieselmotor die loopt op waterstof.
Zie: 
https://www.deutz.com/en/products/hydrogen-engines/

Maar als je kijkt naar de investeringen in windparken om H2 te maken, 
dan zal het nog heel lang duren voor er voldoende H2 wordt gemaakt, 
zodat dit in de professionele wereld algemeen gebruikt kan worden.
En dan komen daar nog de installatie kosten bij.
Voor de pleziervaart is dat geen haalbare kaart.

De eenvoud en het rendement van een dieselmotor is eigenlijk niet te evenaren.
De uitlaatgassen is wel een dingetje.
Maar er zijn veel dingen veranderd in de wereld van de dieselmotoren.
De meesten van ons varen met een (mechanische) dieselmotor met één verdeler injectiepomp
van Bosch (licentie) of Lucas CAV.
Oersolide, maar met een inspuitdruk van tussen de 170-250 bar voor oudere pompen en 350 bar voor nieuwere, niet echt schoon.

Vele malen schoner en zeker zo robust zijn de pompverstuiver injectiesystemen van Deutz,
de Unit Injector System, UIS of in het Duits PD (Pumpe Düse) 
Hierbij heeft elke cilinder zijn eigen injectiepomp met inspuitdrukken van tussen de 1400-2000 bar.
Volkswagen had deze pompverstuiver techniek ook tot 2007 in de bekende TDI diesels met een inspuitdruk van 1800-2200 bar.
Nadeel was dat bij stationair draaien deze druk snel inzakt
en de uitlaatgassen dus relatief minder schoon, b.v. in stadsverkeer.

De huidige common rail diesel injectiepompen hebben het nadeel,
dat bij lage toerentallen de druk te laag wordt, niet.
De druk is wel wat lager bij stadsverkeer maar niet te laag.
De inspuitdruk van moderne common rail is rond de 2000-2500 bar.
Voorbeeld is de huidige BMW B37 1.5 l 3 cilinder, B47 2.0 l 4 cilinder en de B57 3.0 l 6 cilinder diesel met common rail inspuitdruk van 2500 bar Euro 6d.

In de watersport kun je een witte John Deere Power Tech diesel in een boot tegen komen met een HPCR (High Pressure Common Rail) inspuitsysteem met een inspuitdruk van 1600, 1975 bar,
zelfs tot 3000 bar afhankelijk van de toepassing.
Cummins heeft HPCR systemen van 1600-2600 bar.
Yanmar 4JH motoren hebben 160 Mpa (Megapascal) is 1600 bar common rail inspuitdruk.

Als je een common rail diesel hoort lopen is het eerste dat je opvalt,
dat je niets ruikt, hoe mooi ze lopen en hoe stil en zuinig deze diesels zijn.

Bij tractoren en bij het wegverkeer wordt Adblue (gedestilleerd water met 32,5 % ureum) toegevoegd in een aparte tank om de uitlaatgassen schoner te maken.
AdBlue wordt ingespoten in de SCR katalysator in de uitlaat van trekkers, auto’s en vrachtauto’s. NOx in dieseluitlaatgassen wordt omgezet in stikstof en waterdamp.
In de watersport met de watergekoelde uitlaat is dit niet uitvoerbaar.

De dieselmotor heeft helaas een slechte naam gekregen door:
opzettelijk gemaakte sjoemel software,
opzettelijk te kleine Adblue tankjes,
veroorzaakt door strategische fouten van helaas onbekwame CEO’s van autofabrikanten.
Daarna is het een politiek onderwerp geworden en is de diesel via extreme belastingheffing in de ban gedaan, een herhaling van wat er met de LPG gasinstallaties in auto’s is gebeurd.
Maar dat doet aan de kwaliteit, de zuinigheid en de schone uitstoot van een Euro 6d dieselmotor niets af.
Op het gebied van brandstoffen zijn er ook stappen gemaakt met GTL, HVO.
Ik verwacht een verdere ontwikkeling van synthetische hernieuwbare brandstoffen voor diesels.
In 2023 rijden in de EU van alle auto’s 50% op benzine en 39,5% op diesel.
Bron: ACEA
In de grote EU landen rijden veel dieselauto’s door de lange afstanden die men daar rijdt.

In de EU is de waterport maar een kleine gebruiker van dieselolie.
In Nederland zijn de gemiddelde vaaruren per jaar per motorboot zo rond de 100 uur.
Onze diesels in onze oudere stalen motorboten zijn meestal niet de schoonste
en zouden theoretisch best vervangen kunnen worden door schonere diesels.
Dat is echter geen haalbare zaak qua kosten. 
En verslijten doen de oudjes ook niet met de solide bouw, de lage toeren en de tandwiel aangedreven distributie.

Nederland heeft door zijn ligging en maritieme  geschiedenis een hoge motorboot dichtheid.
Dat is nergens ter wereld zo.
De geringe hoeveelheid dieselolie die wij, watersporters,
gebruiken speelt geen rol in vergelijking met een alternatieve vakantie
met een auto door Europa, een camper of een vliegreis.

Dus, Sergio, als je niet meer mag varen in de grote steden,
dan vaar je gewoon in Zeeland, de grote rivieren of hier in het noorden op de meren en de Waddenzee.
Met je super zuinige, smeuïg lopende dieseltje.
Oeverloos
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2025, 11:14

In antwoord op de Topic vraag !
Zou het niet meer doen.
Het beste voor het milieu en speciaal voor de CO2, is thuis goed voor de geraniums zorgen .
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2580
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten