Kruiskoppeling versus homokineten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Poelie » 04 Apr 2025, 20:49

Goedenavond,

Ben op zoek naar homokineten, de homokineten zorgen voor de koppeling tussen motor en keerkoppeling (450 pk, 2000 omw/min, 2000Nm)
Dintra levert ze maar zijn verrekte duur (>€3000,-)
Weet iemand die ook deze dingen levert ??
We kunnen ipv homokineten ook kruiskoppelingen gebruiken; hoe wordt hier over gedacht??
Gaarne reacties.
Bij voorbaat bedankt.
Groet,
Jonazzke Poelie.
Poelie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Aug 2024, 12:37
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor eagle » 04 Apr 2025, 23:24

Tussen motor en keerkoppeling??
Of Na de keerkoppeling?
Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Poelie » 05 Apr 2025, 06:54

Tussen motor en koppeling!
Poelie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Aug 2024, 12:37
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Poelie » 05 Apr 2025, 10:29

Nog een zeer belangrijke vraag, verticaal (ongeveer 5 graden) brengt de kruiskoppeling (uiteraard een dubbele kruiskoppeling) zijn vermogen over, mag een kruiskoppeling dan ook nog een kleine (2 graden) hoek naast de horizontale hoek maken ??
Zijn er mensen opt forum die hier iets over kunnen zeggen ??
Weet dat een stel homokineten daar geen problemen mee hebben.
Gaarne reacties. Dank.
Groet Jonazzke Poelie.
Poelie
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Aug 2024, 12:37
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2025, 11:16

Je bedoelt de Walterscheid aftakassen en kruiskoppelingen die bij trekkers worden gebruikt.
Zoals deze:
https://www.amacoo.nl/aftakas-groothoek-1691812

Wat het aantal graden betreft lijkt het mij op het eerste gezicht geen probleem,
(naar wat ik zag bij een trekker)
maar die worden opgegeven in de specificaties van de kruiskoppeling.

De kruiskoppeling komt tussen de keerkoppeling en het stuwdruklager.
De motor hoeft dan niet in lijn te staan met de schroefas.
Deze koppelingen in de landbouw gaan tot 1050 omwentelingen.
Dat geldt dus ook voor het max aantal omwentelingen van de schroef.
Check dus het toerental van de motor en de reductie van de keerkoppeling.
Ik heb deze constructie niet gezien in een boot,
maar het zou kunnen werken.
Er zijn wel aanpassingen nodig, die het duurder maken.
De waarde van je boot wordt wel beïnvloed.

Alle oplossingen voor een aandrijflijn zijn duur door het hoge vermogen van de motor.

Aquadrive is een merk van Walterscheid, en is bedoeld voor de watersport.
De schroefas komt in het Aquadrive stuwdruklager en eindigt daar in de klemnaaf.
Tussen stuwdruklager en de keerkoppeling komt de aquadrive moduline.
De keerkoppeling zit aan de motor met daartussen een demperplaat aan het vliegwiel.

Zie:
https://www.walterscheid-service.de/aqu ... downloads/

Alternatieve goede oplossing:
Als de 450 pk motor, op een aantal graden na, (die je hierboven noemt)
in lijn staat met de schroefas kun je, een Centa rubberen koppeling gebruiken.
B.v. de Centaflex ACV:
https://centapowertransmissions.com/nl/ ... lex-acv-2/
B.v.
https://shop.exalto.com/nl-nl/assortime ... v200/94950

En ook de Centaflex AGM.

Dit zijn zo maar wat losse voorbeelden.
Raadpleeg een vakman voor gedegen advies.
Oeverloos
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Apr 2025, 15:29

Ik zou AVIM aan de Waalhaven in Rotterdam maar eens bellen. Die maken iedere cardanas die je hebben wil. Ik heb daar in het verleden ook een cardanas voor mijn toenmalige boot laten maken. Eén met een schuifstuk in de midden. Dus de lengte kwam ook niet zo kritisch. Heeft zeker 30 jaar als een zonnetje gelopen. En het loopt bij de nieuwe eigenaar nog steeds.
Ik weet wel dat er ook cardanassen zijn die grote vermogens over kunnen brengen. Hangt wel een beetje van het toerental af. In de voormalige Pieter Caland van de Spido werden de Voith-Schneiders ermee aangedreven. Daar liepen hele banen van diverse cardanassen achter elkaar vanaf de motoren naar de Voith-Schneiders. Die liepen als een soort slangen door de hele machinekamer. Was mooi om te zien.
SimondeDanser
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Renegade » 05 Apr 2025, 16:55

In de jaren 1980 had Mercedes voor hun bouwvoertuigen waaronder kippers ,die de versnellingbak niet aan de motor hadden ,maar deze zat met een tussen cardanas en stukje naar achteren. Dan kwam het beter uit bij de 6 x 6 sen die ook voorwielaandrijving hadden ,en lag de aandrijfas voor minder stijl.
En een ander voordeel was , de versnellingsbak kon blijven zitten bij verwisselen van koppelingsplaten en/of drukgroep.
Renegade
 
Berichten: 652
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2025, 17:06

Er zit natuurlijk altijd een schuif stuk in het midden van een kardanas, schuift per omwenteling in en uit. Ik vind het maar herrie en gevaarlijke dingen. En vet spat een beetje rond. Wellicht een kap eroverheen maken?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2598
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Renegade » 05 Apr 2025, 17:32

Amersfow schreef:Ik vind het maar herrie en gevaarlijke dingen. En vet spat een beetje rond. Wellicht een kap eroverheen maken?

Nee man ,dat valt best mee.
Niet de goedkope Ali rommel kopen,maar geld besteden aan kwaliteit.
Onder trucks zit tegenwoordig een onderhoudsvrije cardanas.
Alles zit opgesloten ,mag ook geen vet uitkomen.
Heeft met milieu regels te maken.
Renegade
 
Berichten: 652
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2025, 18:05

Bij gebruik onder hoge hoeken kunnen cardankoppelingen trillingen in de aandrijflijn veroorzaken, wat kan leiden tot ongemak en mogelijke schade op de lange termijn. Bovendien behouden cardankoppelingen, in tegenstelling tot CV-koppelingen, geen constante snelheid tijdens de rotatie, wat kan leiden tot trillingen in de aandrijflijn en slijtage na verloop van tijd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2598
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten