Lijnzaadolie tegen roest

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Lijnzaadolie tegen roest

Berichtdoor bert888 » 22 Apr 2025, 22:21

Ik heb gelezen dat gekookte lijnzaadolie zeer goed werkt tegen roest en ook in combinatie met verven.

Nú overweeg ik de enkele roestplekjes in te smeren met gekookte lijnzaadolie zodat het niet verder roest en ik dan van de winter alles op mijn gemak kan gaan opknappen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Re: Lijnzaadolie tegen roest

Berichtdoor Amersfow » 22 Apr 2025, 22:38

Is een beetje ouderwets. Ik heb het op het vlak van een tjalk gedaan. Het verhaal is dat het dan de roest afsluit en dat het niet verder roest. Maar wetenschappelijk klopt dat niet natuurlijk, het oxideren gaat alleen veel langzamer. Het blijft plakkerig, en is makkelijk te verwerken. Voor buiten zou ik Hammerite "direct over roest" nemen, dat houd het wel een seizoen vol. Zelf aflak ik met Rubbol XD gloss, dan is een geweldige verf, blijft (bij goede ondergrond) 10 jaar goed.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 22 Apr 2025, 23:19

Ik gebruik wel Owatrol Rustol, is er ook in spuitbus. Vooral ideaal voor moeilijk bereikbare plekjes. Veel gebruikt met oldtimers, kokerbalken portieren e.d.
Volgens mij op lijnoliebasis.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 22 Apr 2025, 23:23

bert888 schreef:Ik heb gelezen dat gekookte lijnzaadolie zeer goed werkt tegen roest en ook in combinatie met verven.

https://www.tonkinois.com/nl_anti.htm
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 23 Apr 2025, 07:15

Ik heb pas Ensis DW 662 gekocht bij OQ Value.
Gooi ik in holle ruimtes.
Nam daar vroeger inderdaad lijnzaad olie voor.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor kajoe » 23 Apr 2025, 09:24

wij gebruikten vroeger veel lijnolie dit mengden we dan tot wat wij een zalfje noemden .
lijnolie gemengd met linharder siccatief en standolie dit eventueel aangemengd met de kleur verf bij ons meestal wat roodbruin of havana bruin .
dit smeerden we vooral op de leidingen maar ook op plekken waar we geen roest meer wouden hebben . ook kwam dit soms jaren op de roef maar dan blank als er een laag opzat dan werd het pas afgewerkt met verf toen dus nog op lijnolie basis .
maar meest gebruikten we anti roest vet met de kleur die we wouden gemengd dit meest aan de binnenkant Boeing en veel andere plekken werkte prima werd vrij goed hard.
zo waren er wel meer zaken die de oude schippers gebruikten
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Apr 2025, 11:12

Alleen lijnzaadolie is buiten niet optimaal, ik zou het daarna insmeren met een primer, bijvoorbeeld multimarine primer van epifanes.

Roest zo veel mogelijk weghalen, gekookte lijnolie erop(of owatrol net zoiets alleen dan met wat toevoegingen) dan multi primer erop 2 of 3 lagen en dan van de winter verder kijken.

Hammerite hoort in mijn ogen niet op een boot, is goed voor een tuinhek.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor kajoe » 23 Apr 2025, 12:25

nou lijnolie niet optimaal wel eens gekeken wat in vele andere kant en klare producten zat ???.
het neemt wat tijd mar voorheen werden bv stuurhutten in d lijnolie gezet met dat mengseltje van standolie siccatief en linharder ev vedund met wat peut nam wel tijd iedere week een laagje er bij op trok goed in het hout na een jar of wat lg er een mooie ,,,laklaag op,,, enigste nadeel als het lang nat of vochtig was kleurde het wat paarsig weg droogde het dan weer mooi glanzend blank .
in deze tijd hebben ze geen tijd om dat te doen alles moet gisteren al klaar zijn en ok die componenten verf werkt goed maar ja hout werkt nu eenmaal ik zelf heb goede resultaten met de hardhoutolielak van epifanes op het mommend .
kajoe

info:

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Apr 2025, 12:31

Daarom zeg ik alleen olie niet optimaal.
Geroeste / kale oppervlakte behandel ik standaard met owatrol olie daar ben ik wel echt fan van.. en uiteindelijk is dat niks anders dan lijnolie met wat toevoegingen.
Maar als je dat nu smeert zit er van de winter echt wel weer iets roest op(buiten) daarom zou ik erna primer smeren.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor kajoe » 23 Apr 2025, 13:55

wat wij ook deden met behoorlijk ingevreten roest was zware doop smeerolie met gasolie er door er op smeren enige keren vooral bij warm weer drong het aardig de roest in en kon je het makkelijk er uit bikken vaak als we het niet direct konden behandelen en niet in de loop paden zat smeerden we er anti roest compound op .
kajoe

info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen