De VP TMD 41D werd gebouwd in 1993 en 1994. Dit is een geheel door Volvo Penta ontworpen en gemaakte motor met een uitstekende reputatie. Ze zijn, evenals andere grotere motoren, gevoelig voor vervuiling door de lage toerentallen die soms gedraaid worden in de watersport.
In een servicebulletin geeft Volvo Penta aan dat het gebruik van pure GTL-brandstof die voldoet aan de EN 15940-norm is goedgekeurd. Ze waarschuwen echter dat rubberen en elastomeercomponenten in het brandstofsysteem kunnen worden beïnvloed bij de overstap van conventionele diesel naar paraffinische brandstoffen zoals GTL. Het is daarom belangrijk om het brandstofsysteem te controleren op mogelijke lekkages.
Zie:
https://skivesoesportshavn.dk/wp-conten ... es-GTL.pdfZoals hierboven al is aangegeven zetten de rubbers van de O ringen uit onder invloed van dieselolie. O ringen in oudere motoren zijn meestal gemaakt van NBR (Nitril- ButadieenRubber ofwel nitrilrubber). Dieselolie bevat aromaten (benzeen en tolueen) die de O ringen doet opzwellen. GTL bevat geen aromaten dus de O ringen krimpen iets. Dat hoeft niet tot problemen te leiden. Er zijn genoeg watersporters die probleemloos op GTL zijn overgestapt, ook met oudere motoren uit de vorige eeuw.
Het probleem is echter dat deze rubber O ringen door de tijd bros kunnen worden. Als je dan overgaat op GTL is er kans op lekkages in de lage druk aanvoer. Dat is de dieselleiding die loopt van de tank naar de voorfilter, naar de brandstof opvoerpomp, naar de fijnfilter op de motor, naar de injectiepomp. In deze leiding zijn O ringen gebruikt voor de aansluitingen. Sommige brandstof pompen hebben O ringen om de injectors.
De dichtheid van GTL is 0,777 vergeleken met de dichtheid van dieselolie van 0,84, zodat je nog makkelijker lekkage krijgt in je motor.
Bijvoorbeeld bij de generator op een vlet, ontstond lekkage van diesel op de injectiepomp van een Kubota 720 cc 3 cilinder generator. Als je de injectors uit de Bosch licentie pomp haalt, dan zie je dat de twee O ringen per injector verhard en bros zijn en uit elkaar vallen door ouderdom. Deze Kubota motor is van 1999. Nieuwe O ringen monteren loste het probleem op. Deze Kubota had overigens niet op GTL gedraaid, maar op gewone dieselolie. Dit was dus puur veroudering van NBR O ringen.
Nieuwere motoren hebben geen NBR rubbers maar fluor-elastomeer afdichtingen van FKM of FPM (verkocht onder de naam Viton), die niet zo gevoelig zijn voor veroudering en voor aromaten of andere weekmakers. Daarom kunnen nieuwe motoren probleemloos op GTL varen.
Hier is een stukje over GTL uit zeilen:
https://www.zeilen.nl/actueel/helderheid-over-gtl-2/Daarnaast heeft GTL in de praktijk de eigenschap aanslag en deeltjes los te maken in de brandstoftank waar eerst gewone dieselolie in heeft gezeten. Het gevolg is dat deze zwevende deeltjes worden opgezogen door de lage druk opvoerpomp op de motor, die de brandstof via de voorfilter naar het fijnfilter op de motor pompt.
De oudere fijnfilters filteren vaak op 10-14 micron waardoor deeltjes ondanks de filter toch in de hoge druk injectiepomp terecht komen. Als dat het geval is dan leidt dat tot snelle slijtage en slecht lopen van de dieselmotor en revisie van de injectiepomp.
Tenminste dat zijn mijn observaties met een 6.2 liter 6 cilinder Ford. Het is opgelost door de tank te reinigen en Racor Turbine filter 2-4 micron te monteren als voorfilter en de injectiepomp bij Büchli te laten reviseren. De dubbele Lucas CAC 296 Delphi fijnflter op de motor, die filtert op 10-14 micron, is blijven zitten. Die doet dus eigenlijk geen dienst meer. Deze boot had 5 jaar te koop gelegen na de kredietcrisis van 2008-2009. De dieselolie was dus ouder dan 5 jaar en de tank bleek vervuild met samengeklonterde bio component deeltjes (FAME) uit de dieselolie. Toen met deze boot GTL werd getankt, was het muizen.
Wat men had moeten doen is, de oude dieselolie verwijderen en afvoeren naar de milieustraat en de tank reinigen. Maar ja, de eigenaar was een eigenzinnig type, die nergens naar keek.
Als je GTL wilt gebruiken kun je dus, naar mijn ervaring, het beste beginnen met een brandschone tank, wat natuurlijk sowieso een vereiste is op een boot.
Terug komend op je vraag, als je geen risico’s wilt, zou ik de normale diesel blijven gebruiken bij jouw Volvo Penta TMD 41D of een mengsel van dieselolie en GTL.
Mijn ervaring met verschillende dieselmotoren is dat GTL absoluut een superieure brandstof is.
Er is haast geen rook te zien, de motor nagelt veel minder en loopt hoorbaar stiller. En ander groot voordeel is dat GTL nauwelijks veroudert. Het bevat geen FAME bio- componenten.