Spanning valt al weg bij 90%

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Spanning valt al weg bij 90%

Berichtdoor JerienVerweij » 13 Jun 2025, 22:18

Wij hebben SK Pilot van 12.5 mtr. We hebben Victron 3000 multi plus omvormer met 4x 220 ah en zonnepanelen op het dak.
Wanneer wij aan de kade liggen zonder stroom dan kan ik bijna niets gebruiken. De accu geeft bij 90% al alarm met lage accu spanning aan. De oven stopt ermee de waterpomp hapert.

We hebben er een monteur bij gehaald en hij heeft alles doorgemeten en gaf aan dat de accu’s nog goed zijn. Wel was er een aansluiting aan één van de accu geoxideerd en heeft hij schoongemaakt. Mogelijk kon dit het euvel zijn, maar blijkt nu toch niet zo te zijn. Wanneer we de motor laten draaien kan ik alles weer redelijk gebruiken. Is toch niet de bedoeling telkens mijn boot aan te zetten als ik thee of koffie wil zetten.

We zijn ten einde raad! Weet iemand in deze groep wat het zou kunnen zijn? Het zou nog de omvormer kunnen zijn, maar ik lees, geeft dat toch net iets andere klachten.

Alvast bedankt voor het meedenken.
JerienVerweij

ligplaats: Baarn
info:

Re: Spanning valt al weg bij 90%

Berichtdoor heuvels » 13 Jun 2025, 22:54

Voor we gaan speculeren: meten is weten. Goed om te weten wat het voltage is, belast en onbelast.
12 of 24 volt? hoe zitten de accus aan elkaar geknoopt?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2025, 23:10

Wat voor accu’s en hoe oud zijn ze?
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jun 2025, 09:38

Die accu's zullen al best een paar jaar oud zijn, en als je er dan met 1 wat minder geluk hebt (een kapotte cel) dan gaat het in deze configuratie fout !
De oplossing: 2V cellen, of nog mooier 500Ah Lithium met een 200A BMS, en om te starten 10 x 3.2V in serie 3200F condensatortjes.
Deze kan je dan weer gewoon aan je accu set hangen om te laden !
Als je het niet snapt mot je maar bellen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 18 Jun 2025, 14:09

Wolf1 schreef:Die accu's zullen al best een paar jaar oud zijn, en als je er dan met 1 wat minder geluk hebt (een kapotte cel) dan gaat het in deze configuratie fout !
De oplossing: 2V cellen, of nog mooier 500Ah Lithium met een 200A BMS, en om te starten 10 x 3.2V in serie 3200F condensatortjes.
Deze kan je dan weer gewoon aan je accu set hangen om te laden !
Als je het niet snapt mot je maar bellen ?
Gr. Wolf1

Ik heb 600Ah LifePo4 4 cellen 3,2v in serie met een 200A BMS, werkt geheel naar wens voor de serviceset.
Nu die condensatortjes om te starten 10x3,2v in serie 3200F ?? Kan ik daar een zware diesel op starten? Opladen via de serviceset?
condensatortjes zet je toch niet in serie?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jun 2025, 00:58

Aad 5 x 3.2V = 16V dat is dus in serie !
Door de condensator aan die lifepo te hangen wordt de spanningin de condensator dus nooi hoger als in de lifepo , en dat is dus ook de bedoeling !
Een 80% volle 3000F condensator start de diesel 10 tallen seconden feilloos.
Als hij leeg raakt moet je een aantal minuten wachten, en dan doet hij het weer net zo.
Met deze constructie is er geen enkel probleem om via je lifepo BMS, te starten !

Waarom reageerd die Pascal niet, op mijn prive bericht ? ? ?
Dat hij een soort FMS op dit forem wil spelen is prima, maar reageer dan wel als ik het vraag!
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 19 Jun 2025, 05:06

Wolf1 schreef:Aad 5 x 3.2V = 16V dat is dus in serie !
Door de condensator aan die lifepo te hangen wordt de spanningin de condensator dus nooi hoger als in de lifepo , en dat is dus ook de bedoeling !
Een 80% volle 3000F condensator start de diesel 10 tallen seconden feilloos.
Als hij leeg raakt moet je een aantal minuten wachten, en dan doet hij het weer net zo.
Met deze constructie is er geen enkel probleem om via je lifepo BMS, te starten !

Waarom reageerd die Pascal niet, op mijn prive bericht ? ? ?
Dat hij een soort FMS op dit forem wil spelen is prima, maar reageer dan wel als ik het vraag!
Gr. Wolf1

Beste Wolf1,

Op jou vraag waarom ik niet reageert op een privébericht wat je naar mij zou hebben verstuurd kan ik een duidelijk antwoord op geven.
Het laatste privébericht wat ik van jou heb ontvangen is woensdag 19 maart geweest om 23.53 uur, en die is beantwoord.
Kijk even in je verzonden berichten of je bericht daadwerkelijk verzonden is?

Ik heb als onderbouwing een afbeelding van mijn postvak in gestuurd, zie PB.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Jun 2025, 09:17

Wolf1, ik vind je idee met de condensator zeer interessant. Alleen begrijp ik het helaas nog niet helemaal.
Je spreekt van een condensator van 3.200F. Als ik daarop ga zoeken krijg ik al snel dat zo'n grote condensator niet bestaat. Bedoel je daadwerkelijk 3.200F? Of misschien 3.200MF?
En als ik het dus goed begrijp zet je zo'n condensator gewoon in serie tussen je lifepo4 accu en de gebruiker (boegschroef/startmotor)?
Verandert de waarde van de condensator nog als je hetzelfde in een 24V systeem wil doen?
Bedankt alvast voor je reactie.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Jun 2025, 11:08

Grote condensatoren bijvoorbeeld hier te koop
https://shop24.capcomp.de/en/capacitors ... 0000f/?p=1
Ik zie hier uiitsluitend lage voltages dus je zult er meerdere in serie moeten zetten.

Ik werkte vroeger aan grote mainframe computers en de voedingen daarin bevatten de ouderwetse voedingen condensators ter grootte van een kleine emmer. Ik had er best een stel kunnen redden van de sloop, achteraf jammer dat ik ze niet bewaard heb.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jun 2025, 13:31

Afbeelding
Beter zoeken !
De BMS heeft instellingen in de software waarmee je de max. en min. in en uitgaande stoom mee kunt instellen.
De ingaande stroom afhankelijk van de dynamo of overige laadapparatuur en de ontlaadstroom afhankelijk van de accu en BMS capaciteit.
De condensator voorziet een korte tijd in het tekort aan startstroom !
Bedacht en reeds uitgevoerd, werkt verbluffend.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra