ARK varen ivm nieuwe boot naar antwerpen varen

Re: ARK varen ivm nieuwe boot naar antwerpen varen

Berichtdoor pascall » 05 Aug 2025, 18:33

Amersfow schreef:En echte moderator zit niet te stoken. Die zegt dan hoe het wel zit als er iets fout staat. Je lijkt van dezelfde lap gescheurd als geldwolf LTS Zwakstroom.

Stoken is totaal niet mijn bedoeling!
Ik wil alleen maar duidelijk maken wat ik uit jou tekst kan opmaken niet klopt.
Ik zal het bij deze dan ook uitleggen.
In de stroomatlas staat per uur aangegeven de stroom richting en stroom snelheid in dit geval herleid tenopzichte van Hoek van Holland, HwH.
Bijvoorbeeld het Spui, 3.5 uur na hoogwater loopt de stroom richting nog steeds richting het Haringvliet terwijl het al 3.5 uur aan het afgaan is!
Uit jou tekst maak ik op dat een station hoog of laagwater aangeeft dat dat ook tevens het moment van de stroom richting bepaald, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2025, 18:51

Helder. De noord-zuid stromen zijn inderdaad wat ingewikkelder, dat heb ik wel geleerd rond de Zeeuwse eilanden. Daar loopt op hetzelfde moment aan het westen van een eiland de stroom de andere kant op als de oostkant. Volgens mij (en volgens VB-2) staat bij hoogtij de stroom even stil en draait daarna de andere kant op. Zo werkt het volgens mijn waarneming. Heb dat ook vorige week nog aan het strand bij Katwijk aan Zee zo geconstateerd. Op hoogtij was de vloed het hoogst en ging daarna weer terug. En heb dus ook geconstateerd wat ik beschreven heb over de nieuwe Maas. Maar blijkbaar snap ik het toch niet dan :D

Anyway, stroming is hier natuurlijk allemaal peanuts met 1,20m verval. In Boulogne zat ik tegen een modderwal van 4 meter op te kijken. Daar wil je niet tegen het tij opzeilen.

Daarom is die app Het Getui best handig. Daar zie je klip en klaar dat hoogtij bij Krimpen op een ander moment is dan Schoonhoven. Het heeft mijn vakantie veel geholpen bij het bepalen van het moment van wegvaren.

Houd een stroomatlas ook rekening met een regen of regen/gletcher rivier als de Rijn? Dan moet dat redelijk dynamisch zijn. Alleen met de maanstand kun je natuurlijk jaren van tevoren voorspellen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Aug 2025, 19:24

Ik gebruik de ouderwetse papieren versie, dus geen rekeninghoudend met wind en neerslag.
Ik weet niet of een digitale stroomatlas de invloeden van wind er neerslag meenemen in de berekening.

Wat het verval betreft tussen hoog en laagwater hoeft per definitie niet resulteren in stroomsnelheden.
Mooi voorbeeld is het Skagerak met een verval van 0,5 tot 1 meter maar toch een stroomsnelheid die oploopt tot 3 knopen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 05 Aug 2025, 19:31

go , soms vraag ik mij af hoe wij het voorheen allemaal gedaan hebben zonder al die electronica ,gewoon getijden tabellen en langzaam opgedane ervaringen plus een hoop verrassingen , maar ja dat hoorde er bij .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Aug 2025, 19:32

Als ik het zeker wil weten neem ik contact op met een wsv langs betreffende rivier.
Leuk voorbeeld: als ik richting haringvliet wil dan ga ik bij vlaardingen nieuwe maas op ongeveer een uur na hoogwater Rotterdam. Dan pak ik de ebstroom richting oude Maas. Daar aangekomen komt net de vloedstroom op gang en spoel ik via het spui zo het haringvliet op.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2025, 19:39

Ik kon eens mijn kapitein op een zeezeilboot niet overtuigen dat we volgens navionics door een geul naar de Oosterschelde konden, die was op dat moment diep genoeg. Hij kon niet geloven dan zo'n klein apparaatje het beter wist dan hij :) Dus voeren we zo'n 20 mijl om en liet het ankerbiertje nog even op zich wachten.

Ik begreep dat zeeschepen nu primair op digitale kaarten mogen varen, de papieren kaarten alleen als backup.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Aug 2025, 19:53

Hier https://share.google/Z6KVDYWAkk7tNt4zq staat ook altijd een beste stroming.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2025, 20:28

@kajoe, heb je weleens met een voorspan op de Rijn door Basel gevaren? Indrukwekkend.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Aug 2025, 21:26

Laten we niet te ver afdwalen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2025, 09:02

nee helaas niet met voorspan ik ben er wel geweest met een passagierschip maar die mogen geen voorspan hebben nergens op de rijn trouwens .alleen bij een groot probleem storingen pech ed .
in de vracht vaart dus nooit nooit verder dan Straatsburg ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring