Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor markdekker » 28 Aug 2025, 12:58

De massa van de motor zit vast aan de romp met meerdere stalen bouten. De romp is ook van staal.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Aug 2025, 13:00

markdekker schreef:Alle bedrading is minder dan 5 jaar geleden compleet vernieuwd.

Maar dat impliceert niet dat er daarom nu niks mee aan de hand is. Er kan bijv. best een moer niet goed vastzitten. Of een accuklem is gebarsten. Je zal de eerste niet zijn waar zoiets ooit aan de hand geweest is. Bij mijzelf is dat laatste een paar jaar geleden ook gebeurd.
Nooit dingen zomaar aannemen. Bij problemen altijd zaken controleren en jezelf ervan overtuigen dat iets zeker geen oorzaak kan zijn en je het dus als mogelijke oorzaak uit kunt sluiten. Anders ga je een oorzaak mogelijk niet vinden.
Heb je ook al in de binnenkant van de startmotor gekeken? Is die schoon en droog? Misschien moet je die even bij een bedrijf laten controleren.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Aug 2025, 13:05

markdekker schreef:De massa van de motor zit vast aan de romp met meerdere stalen bouten. De romp is ook van staal.

Ook dit zegt natuurlijk niks. Zijn die verbindingen gaaf en schoon? En zitten ze goed vast? Je kunt even een startkabel parallel zetten vanaf de min van je startaccu naar je startmotor (of op een blank punt op het motorblok). Als de situatie onveranderd blijft kan je de massakabel dus als mogelijke oorzaak uitsluitrn.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 28 Aug 2025, 13:42

Ik probeer logisch te denken, en het is onlogisch om te redeneren dat je motor zelf urenlang soepel loopt om vervolgens bij opnieuw opstarten moeizaam rond te gaan.
Als het aan je motor zou liggen, bijv te warm worden, dan zou de motor absoluut niet uren goed lopen.
Mbt jouw info sluit ik de motor zelf uit.

Het lijkt mij dat de startmotor het moeilijk heeft, en aangezien alles in je motorruimte na uren varen ook lekker warm is zou ik het dus zoeken in deze hoek.
5 jaar is een behoorlijke tijd!
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor markdekker » 28 Aug 2025, 13:54

Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de antwoorden. Ik ga ze allemaal nalopen. Mocht ik er dan niet uitkomen dan meld ik mij weer.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 28 Aug 2025, 13:58

markdekker schreef:Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de antwoorden. Ik ga ze allemaal nalopen. Mocht ik er dan niet uitkomen dan meld ik mij weer.

Accu !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 28 Aug 2025, 14:28

Als het de accu is waarom start de motor dan wel meerdere keren maar als de motor warm is, niet.
Laatst gewijzigd door markdekker op 28 Aug 2025, 14:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 28 Aug 2025, 14:35

Draait de startmotor heel amechtig als het probleem zich voordoet? En geeft hij het dan op? Dat is me nog niet duidelijk....
Hij hoort dan juist heel gemakkelijk rond te draaien omdat de olie dan lekker vloeibaar is.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor markdekker » 28 Aug 2025, 14:43

Nee, na het varen draait ie een beetje moeizaam rond, net of de accu leeg is. Zonder opladen start ie de volgende dag prima
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 28 Aug 2025, 14:46

markdekker schreef:Als het de accu is waarom start de motor dan wel meerdere keren maar als de motor waarom is, niet.

Omdat je hem dan net van de lader afgehaald hebt ! ! !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard