Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor markdekker » 29 Aug 2025, 10:56

Online onbeschoft zijn tegen mensen die wat hulp nodig hebben is makkelijk.
Iedereen kan uitblinken in zijn vakgebied maar jij blinkt uit in onbeschoftheid.
Laten we het zo stellen, reageer niet in mijn topic als je niet normaal kunt doen
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2025, 11:08

Als je aan je 4de accu bezig bent en je dynamo hebt laten reviseren, je start motor van plan bent te reviseren en een motor hebt die het af en toe doet, dan ben je niet doelgericht een storing aan het verhelpen !
Als ik je dan adviseer er iemand bij te halen die er verstand van heeft, dan ben je beledigt, en heb ik niet de juiste woorden gebruikt !
Je wilt echt dat boek ? Denk je het uit te geven, om je onkosten te dekken ?
Duidelijk en onbeschoft is niet het zelfde !
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 29 Aug 2025, 11:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 29 Aug 2025, 11:13

Niet iedereen werkt op dezelfde manier.
Buiten dat, zijn je reacties redelijk onbeschoft. Als iemand niet voldoet aan jouw "niveau" wordt je ongeduldig en onbeschoft. Dat doe je niet alleen bij mijmaar bij meer mensen. Reageer dan niet, want je helpt niet op zo'n moment.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2025, 11:41

Wolf1 schreef:Denk dat er wel meer is wat jij niet snapt ! Wordt het daarom geen tijd er iemand bij te halen die er wel wat van begrijpt.

Het is niet wat je lezen wil en ik denk duidelijk, maar het onbeschofte kan ik niet vinden !
Heb je die andere volle goede accu nu al geprobeerd ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Aug 2025, 11:45

markdekker schreef:Niet iedereen werkt op dezelfde manier.
Buiten dat, zijn je reacties redelijk onbeschoft. Als iemand niet voldoet aan jouw "niveau" wordt je ongeduldig en onbeschoft. Dat doe je niet alleen bij mijmaar bij meer mensen. Reageer dan niet, want je helpt niet op zo'n moment.

Ik denk dat wij er goed aan doen ,om het hierbij te laten voor wat het is.
We helpen graag mensen met problemen,maar in de eerste plaats ,we zijn 6 pagina's verder ,en tot dusverre ben jij het die met tegenstrijdige verklaringen komt.
Maar we zijn het aan niemand verplicht,ook niet aan jou.
En nu ook nog een gewaardeerd forumlid met veel kennis van zaken op deze manier wegzetten ,wordt hier niet op prijs gesteld.
Er is er nu maar één onbeschoft ,en dat ben jij.
Dat je de waarheid niet verdraagt is inmiddels wel duidelijk.
Ik heb er geen zin in door jou " op deze manier geschoren te worden" als je iets niet zint.
Dus haak ik hier af.
Veel succes met je schuit.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2025, 11:59

Renegade, niet doen je hebt er energie en tijd in gestoken dat maakt je benieuwd naar de uitkomst !
Het probleem met zijn lange tenen negeren en mee lezen of we het "Indunor" probleem opgelost krijgen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 29 Aug 2025, 12:12

markdekker schreef:Prachtig taalgebruik maar het is gemeten.
De boot verbruikt 0.05A tijdens het varen.
Dynamo geeft 13,7v aan de accu. Na het varen is de accu op 12,4v

Dat stroomverbruik van 0.05A, hoe heb je dat gemeten en waar heb je dat gemeten.
Als de dynamo tijdens het varen maar 13,5 volt levert is dat te laag, Dat moet ruim boven de 14v. zijn.
Als je accu na het varen maar 12,4v. klemspanning heeft is dat erg weinig. Dat moet dan tegen de laadspanning van 13,5v. die jij noemt zijn. na een half uur zal de spanning dan iets ingezakt zijn maar niet veel, tenminste als er geen verbruikers in bedrijf zijn.
Wat je makkelijk zelf kunt proberen. Hang een voltmeter aan de accuklemmen en kijk wat de accuspanning doet tijdens het starten. Dat doe je bij de koude start en ook bij die warme start. Als de accuspanning bij de warme start (veel) verder inzakt dan bij de koude start dan is een slechte accu het meest voor de hand liggend.
Jouw vermelding dat je in een korte tijd 4 accu's hebt versleten doet mij denken aan sluipverbruik wat je accu stiekem veel te ver leeg kan trekken.
Ook heb ik grote twijfels over jouw dynamo.
Ik denk dat jouw half dode accu s'nachts op adem kan komen aan de druppellader waardoor die smorgens wel enkele startpogingen aan kan. Los van de walstroom verliest hij constant aan capaciteit door sluipverbruik (verbruik waarvan je je niet bewust bent) en dat wordt niet gecompenseerd door de opbrengst van je dynamo.
Dus, mijn opinie: een slecht functionerende dynamo in combinatie met een sluipverbruiker zorgt ervoor dat jouw accu's gesloopt worden. Ik denk dat die warme motor er niets mee te maken heeft. Dat laatste kun je ook eens proberen door de motor, al liggende aan de walstroom te starten en warm te laten lopen, evt. met de schroef in zijn werk en de tijd die je normaal vaart. Daarna de motor stoppen en opnieuw starten.
btw. We weten allemaal dat tact niet het sterkste punt is van Wolf1. Maar het is wel iemand die over het algemeen adviezen geeft die hout snijden.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor swblom » 29 Aug 2025, 12:50

Kijk eens naar de elektrische min/massa van de motor, hoe die is aangelegd.
Als die op de een of andere manier gaar is kan de motor bij iets langere stilstand van de schroef een massa verbinding via keerkoppeling en schroefas maken. Gaat de schroefas draaien dan komt er wat vet tussen de afdichting in de gland en weg is je massa.
Even wachten en de massa is er weer.

Met een simpele universeelmeter even meten na langere stilstand en na draaien.

Daar heb ik een keer best lang naar gezocht, en toevallig, ook bij een Indenor
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2025, 14:54

Het Sluizenfront schreef: We weten allemaal dat tact niet het sterkste punt is van Wolf1. Maar het is wel iemand die over het algemeen adviezen geeft die hout snijden.

Ben er van overtuigt dat "tact" geen technische problemen oplost !
Duidelijkheid doet dat veel beter.
Struikel heel veel over te lange tenen, had je ze maar in moeten trekken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor benE » 29 Aug 2025, 15:04

Heeft TS nu al iets getest na alle adviezen die gegeven zijn?
benE

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard