Ik mag mij graag verdiepen in dergelijke materie,al ligt mijn basis een in een totaal andere beroepsgroep.
Daarom maar de volgende vraag.
Is de reducering van het koelwater bedoelt om minder tegendruk van de uitlaatgassen te krijgen,wat resulteerd in een betere verbranding en het hebben van geen of weinig verlies van vermogen?
Iedere motor heeft een vorm van tegendruk die de demper geeft natuurlijk.
Normaliter wordt daar bij hermotorisatie niet aan gedacht.
Men bouwt een nieuw torretje in, zet er een waterlock achter( liefst van het motormerk zelf) ,en thats t,en gaan met de banaan.
Maar feit blijft ,dat er misschien wel eens teveel tegendruk is ,met als resultaat ,een minder goed lopende motor.
Jij doktert het namelijk niet voor niks uit.
Als het resultaat nul komma nul zou zijn,deed je dergelijke investeringen niet toch?
Inderdaad het terug brengen van de tegendruk is de reden van dit ontwerp, zekers de moderne motoren zijn hier heel gevoelig voor, uiteindelijk bepaalt het de levensduur van de motor.
Een droge uitlaat, een beunkoeler, het zijn de ingrediënten voor een lange en zorgloze levensduur, maar helaas weinig toegepast in de pleziervaart.
Bij kleine schepen is het begrijpelijk, het plaatsen van een goede droge uitlaat neemt behoorlijk wat ruimte in beslag die zelden aanwezig is.
Bij grote schepen waar de ruimte wel aanwezig is wordt toch zelden voor de droge variant gekozen, wat mij verbaast, want prijstechnisch maakt het volgens mij weinig uit, droog of nat.
Op de lange termijn is het veel goedkoper omdat de motor langer meegaat, ook vorstvrij maken behoort tot het verleden en van verstopte wierbakfilters maar te zwijgen.
Afijn we gaan het beleven, wat het koelen van de uitlaat betreft, dat zal het probleem niet zijn, je staat verbaast wat er maar nodig is aan water om de temperatuur te drukken..
Daarentegen heb je het water nodig om het geluid te reduceren maar dan gaat de tegendruk weer omhoog, het is daar waar een balans is in te zoeken.
Mijn opzet is om met niet al te grote ingrepen tot een beter resultaat te komen wat uiteindelijk de levensduur van de motor verlengd.
Ik heb geen zin meer om het bootje totaal te verbouwen, daar vind ik het resterende vaarleven te kort voor, maar wil wel nog zorgeloos van de nieuwe motor genieten.
Een bypass is een zeer kleine ingreep die mogelijk tot een beter, en meetbaar resultaat lijd, we gaan het beleven!
Meten is weten en wat is acceptabel.
Mvg,
Pascal.