Lekkende ramen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Lekkende ramen

Berichtdoor ErikH2 » 15 Sep 2025, 17:03

Heren,

Bij een beetje regen of overkomend water gaan 2 ramen op 2 specifieke hoekjes druppen aan de binnenkant, niet heel veel maar toch vervelend genoeg om nu eens actie te gaan ondernemen. Ik ben al met kit aan de gang geweest tussen aluminium en scheepsstaal en tussen aluminium en het glas. Van buitenaf ziet alles er perfect uit, aan de binnenkant zijn alleen de waterdruppels zichtbaar. Is er een slim trucje om erachter te komen waar de lekkage (glas/aluminium of aluminium/scheepsstaal) precies vandaan komt?

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Re: Lekkende ramen

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2025, 17:50

Heb je al geprobeerd de schroeven wat vaster te draaien?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 16 Sep 2025, 18:30

Heb er 1 raam geprobeerd uit te halen, maar ze zitten behalve met de schroeven ook vast gelijmd. Raam blijft lekken ondanks dat schroeven nu zeker wel vast zitten. Ik hoop op een simpel trucje om te zien waar de lekkage vandaan komt. Misschien kan ik het dan fixen zonder de profielen te demonteren.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 16 Sep 2025, 19:13

Als je weet waar de lekkage vandaan komt zul je het profiel vast toch wel moeten losmaken...
Je zou aan de buitenkant met tape het profiel kunnen afplakken en kijken of het dan nog lekt. Zo ja dan zit de lekkage aan de onderkant...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Het Sluizenfront » 16 Sep 2025, 21:22

Ik ken het probleem en heb ook lang gedacht hoe dit te tackelen. Schroefjes aandraaien hielp niet. Probleem is ook nog eens dat je niet weet waar het lek precies zit want in de wand kan dit al een hele weg hebben afgelegd voordat je het water aan de binnenkant ziet. Bij mij zijn de zijramen (daar ging het om) nogal groot waardoor ik er tegenop zag om deze helemaal eruit te halen. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen om aan de buitenkant de naad tussen scheepswand en raamprofiel met een dun laagje siliconenkit op te vullen (alleen aan de bovenkant en de zijkanten). Wel eerst de ondergrond goed schoon maken. Misschien niet de mooiste oplossing maar bij mij zit het al 2 jaar en ik heb geen lekwater meer gezien.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor eagle » 16 Sep 2025, 22:36

Captain Tolley lekdichter.
Is een zeer dunvloeibare lekdichter voor scheuren, barsten, niet goed aansluitende raamrubbers. zuigt zich in capillaire spleetjes, en vormt daar een transparante rubber achtige afdichting. Toedienen met het spitse tuitje, daar waar het lek wordt verondersteld. Je ziet het in de naad verdwijnen. Eventueel na uitharden nog eens navullen om de hele naad te vullen. Leksporen meteen wegpoetsen; na uitharden is verwijderen lastig..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 17 Sep 2025, 16:25

Al 2x geprobeerd af te kitten, het blijft een heel klein beetje lekken. De truc met het tape zat ik ook aan te denken. De tip van Eagle houd ik in gedacht. In oktober maar eens aan de slag hiermee.

Bedankt allemaal.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen