Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor eagle » 15 Sep 2025, 23:21

pascall schreef:Vraagje,

Bij het monteren van de schroefas in de klembus van de Aquadrive koppeling dienen de bouten worden aangedraaid volgens een vastgesteld patroon op moment, eerste maal 10 Nm, tweede maal 40 Nm, derde maal 66 Nm.
In de beschrijving staat 3-5 maal herhalen, wordt hier bedoelt dat je het aanhaalmoment bereikt hebt deze nog 3 tot 5x over het aanhaalmoment moet aantrekken?
Vind het een beetje vreemd, aanhaalmoment bereikt is bereikt lijkt mij.

Afbeelding

Nieuwe Aquadrive koppeling is nog een dingetje, deze heeft de klembus, waar de schroefas aan het stuwdruklager zit, in het stuwdruklager zitten terwijl bij de oude versie deze er achter zit gebouwd.
Betekend dat de huidige schroefas 20 cm te kort is, dus die wordt vernieuwd, betekend ook dat het bootje uit het water moet, dit was niet voorzien.

Altijd wat :lol:

Mvg,

Pascal.

De klemming van de schroefas gaat met zg Ringfeder ringen, die in een uitgedraaide kamer passen, en axiaal worden aangedrukt door een aandrukring; de zichtbare ring waar de boutkoppen tegen drukken.
Die Ringfeder ringen zijn van buiten niet zichtbaar, maar zouden bereikbaar zijn als je de bouten zou verwijderen, de aandrukring ook, en dan de koppeling verticaal houden, met het gat naar beneden: dan vallen ze eruit.. Het zijn setjes,; Een binnenring, met buitenconus, en een buitenring, met binnenconus. Als je zo,n set axiaal aandrukt, druk je de conussen in elkaar, met gevolg dat de buitenring groter- en de binnenring kleiner wordt. Aldus klemt de as middels de ringen in het huis.

Het liefst zou je de aandrukbouten allemaal tegelijk aandraaien, dan gaan die conussen mooi gelijk in elkaar, maar dat kan natuurlijk niet! Maar als je Een bout aandraaid, wordt die kant verder in elkaar gedrukt. Draai je vervolgens de tegenoverliggende bout met hetzelfde moment aan, dan wordt die kant ook in elkaar gedrukt. Maar dat heeft effect op de vorige bout, die nu iets losser komt te zitten. Om dat goed te krijgen, moet je dus terug naar die eerste bout, en die opnieuw op moment brengen, maar dat heeft weer een verminderend efect op bout twee.. door nu dat wisselend aandraaien 3 a 5 x te herhalen, wordt die onderlinge beinvloeding steeds kleiner, tot de momenten gelijk zijn geworden; dat merk je eraan, dat de bout niet meer zal draaien als hij weer aan de beurt is..

Dus: Eerste Moment op de sleutel instellen, bouten aandraaien volgens de voorgeschreven volgorde (steeds tegenover elkaar)., en dat 3 a 5 x, totdat de bouten niet meer draaien. Dan het volgende moment instellen, en de hele procedure herhalen.. Tenslotte met het laatste moment enz..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Sep 2025, 03:05

Wauw, bedankt Eagle voor dit uitgebreide en zeer verhelderende antwoord!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Sep 2025, 03:28

Amersfow schreef:Pascall, kun je niet het oude stuwdruklager hergebruiken en alleen het homokinetische deel vervangen? Bij mij zijn dat losse componenten, neem aan dat het stuwdruklager meer uren meekan. Ff de schroefas verlengen of vervangen is geen klein bier.

Of de HDL versie of Classic version gebruiken? https://www.aquadriveusa.com/models/

(ik zie dat ik de "nieuwe" versie heb, ingebouwd in 2003, dus dat type gaat al even mee ;-) ) Phyton heeft jou "oude model". Wellicht is dat net zo goed als Aquadrive inmiddels. Een homokineet is, lijkt me, een commodity.

Ja heb ik ook overwogen, stuwdruklager gaat inderdaad langer mee.
Mijn gedachten waren, homokineet vervangen want de huidige is een verlengde versie, en aangezien de nieuwe motor meer naar achteren komt te liggen moet de homokineet korter worden.
Het stuwdruklager zou ik dan later vernieuwen tijdens om de twee jaarlijkse knip en scheer beurt.
Maar door het iets grotere vermogen relateert dit ook naar een zwaardere homokineet en die past niet op de flens die op de bestaande stuwdruklager zit, het stuwdruklager opzicht is daarentegen van zwaarte gelijk gebleven.
De schroefas is in de maak en zou eind van de week klaar zijn, morgen gaat het bootje de wal op, knippen en scheren, as wisselen en hopen maandag weer te drijven.
Dan met duwbootje bootje naar andere locatie varen want door het plaatsen van langere schroefas en de zwaardere homokineet zijn we tijdelijk een dood schip.
Pas dan kunnen we beginnen aan het wisselen van de motor.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Sep 2025, 04:03

Wolf1 schreef:Pascal, zal hier wel te weinig hersens voor hebben, die water uitlaat in de midden zou ideaal zijn maar wat gebeurt er dan bij heftig stampend schip ?
Wat gaat er dan niet goed ? Een fractie van een seconde te hoge back Presser ?
Je schroefas snap ik ook al niet, je hebt nu een as nodig met een conisch voor een flens ?
Waarom niet weer een druklager met klembus, niet mijn keus, maar jij vaart er al jaren mee.
Als je me te lastig vind, stop ik acuut, mijn boot zit anders in elkaar !

Wolf1, jou vraag over de schroefas/druklager is deels beantwoord door Eagle, en waarom geen stuwdruklager met klembus, deze worden niet meer gefabriceerd in de rance die ik nodig heb.
Wat de uitlaat betreft, ik ben getuigen geweest over de hoeveelheid water er door een buisje van 1" komt, daar werd ik niet vrolijk van, zodoende mijn twijfels, maar ik kan er naast zitten hoor wat het effect bederft!
Maar zoals ik eerder zij, ik schuif jou idee absoluut niet aan de kant, integendeel., ik vraag mij dan ook af hoe het waterlock/uitlaat te construeren?
Het droge uitlaat deel met injecteer punt kan niet boven in het waterlock uitmonden, daar is geen ruimte voor, dus deze komt er van opzij in, dat heeft ook weer zijn weerga op het benodigde volume van het waterlock.

Ik jou lastig vinden, dat is absoluut niet aan de order, ik waardeer het ten zeerste dat mensen met ander ideeën komen en meedenken, wordt ik alleen maar wijzer van!!
Jou boot zit zekers ander in elkaar, met als doel, geen sores, gemaakt voor de eeuwigheid, het verschil tussen commercieel gebruik en pleziervaart.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 22 Sep 2025, 18:28

Inmiddels is er het een en het ander gebeurd.
De nieuwe schroefas is binnen en de schroef is gemonteerd, nu nog de lengte bepalen en afzagen en terug plaatsen.
Op het waterlock de (omstreden) verjongingbus gelamineerd en het volledige waterlock voorzien van een dikke glasmat met epoxy, dit om het geluid te reduceren.
Het rvs vetopvangbakje voorzien van twee hoge rvs plaatjes zodat alle vet opgevangen wordt.
Dit deel van de motorruimte voorzien van twee lagen DD lak
Het onderwaterschip gelijk maar voorzien van een laag antifouling nu het bootje toch op de kant staat.
Het roer nog eens gecontroleerd op speling, omdat het hier op het forum te spraken is gekomen, deze is 0.
Motor is volledig losgekoppeld en klaar om verwijderd te worden.
Kunnen nu langzaam beginnen met de wederopbouw.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Sep 2025, 18:56

pascall schreef:Inmiddels is er het een en het ander gebeurd.
De nieuwe schroefas is binnen en de schroef is gemonteerd, nu nog de lengte bepalen en afzagen en terug plaatsen.

Kan het even niet volgen, wordt het dan toch weer een klembus ? Dacht dat deze niet meer leverbaar was. En vindt een conisch met flens ook veel mooier !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 22 Sep 2025, 19:28

Heb ik klembus vernoemd als nieuwe bevestiging?
Het is een soort van klembus zoals door Eagel is omschreven..

De klemming van de schroefas gaat met zg Ringfeder ringen, die in een uitgedraaide kamer passen, en axiaal worden aangedrukt door een aandrukring; de zichtbare ring waar de boutkoppen tegen drukken.
Die Ringfeder ringen zijn van buiten niet zichtbaar, maar zouden bereikbaar zijn als je de bouten zou verwijderen, de aandrukring ook, en dan de koppeling verticaal houden, met het gat naar beneden: dan vallen ze eruit.. Het zijn setjes,; Een binnenring, met buitenconus, en een buitenring, met binnenconus. Als je zo,n set axiaal aandrukt, druk je de conussen in elkaar, met gevolg dat de buitenring groter- en de binnenring kleiner wordt. Aldus klemt de as middels de ringen in het huis.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Sep 2025, 20:24

Begrijp ik het ? Als een conisch voor de buitenkant, waarin een conisch gedrukt wordt voor de binnenkant, dus toch een soort dubbele klembus ?
Waardoor je iets flexibeler bent in de lengte, in plaats van een conisch met een flens ?
Ik vindt dat altijd in een paar cm. over lengte tussen het achterste lager en de schroef.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2025, 04:58

Ik kan er niet inkijken dus kan niet exact vertellen, of verduidelijken met foto's hoe het in elkaar zit.
flexibiliteit in schroefaslengte zit er absoluut niet in, deze dient exact op de juiste plaats te zitten in de kleminrichting in het stuwdruklager, ik zal een paar foto's maken om dit te verduidelijken.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2025, 13:48

Hier een paar plaatjes van het stuwdruklager waar in tevens de schroefas geklemd wordt.
En foto's van het waterlock en rvs vetopvangbakje, nu met rvs doorlopende zijwanden zodat eventueel vet wat rondslingert wordt opgevangen.
De schroefas is ingemeten en afgezaagd die wordt morgen geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten