Ik ben in het bezit van een varende projectboot. De verf aan de buitenkant is niet meer 100%, en dus is een verfbeurt wel handig. Onder het gangboord is de boot groen, alle bovenbouw is momenteel wit met een grijs gangboord. Op het dak licht momenteel een klein (80 watt?) zonnepaneel.
Ik ben van plan om 2 grote (1.65x1 meter) zonnepanelen op het dak te leggen, en misschien ook nog het 80 cm paneel over dwars. (puur voor de start accu, rest naar de grote huishoud accu) Ik kan de hele bovenbouw (en dak) wit laten. Maar als ik een kleur wijziging doe, dan is nu het moment.
Ik overweeg om het 1e en zeker het 2e dak, beige te schilderen. De (ronde buis) randen en "handvaten" op het dak, kan ik dan eventueel nog bruin schilderen, als extra accent. (eventueel de punten op de "handvaten" die je het meest gebruikt, grijs/zwart) De 3e kleur op de boot, maakt het allemaal net even interessanter. Ik DENK dat licht beige, niet zorgt voor een enorme broeikas in de boot, ten opzichte van wit. Je ziet eventuele rommel minder goed op het beige, vergeleken met spierwit? Ben alleen niet helemaal zeker over hoe erg de zonnepanelen gaan afsteken tegen de kleur. (vergeleken met "functioneel" wit)
Waar ik ook nog mee zit: ook het voorste dak in beige maken? De kleur op de "stuurhut" zie je alleen van buiten. Maar het voorste dak zie je ook wanneer je vaart. Is kleurkeuze hier in de praktijk ook van belang?
Qua verf, zit ik te denken aan 1 componenten A-merk verf als top/kleur laag. De daken zijn niet helemaal 100% vlak ivm ouderdom. (golfplaat...) Ik moet nog nieuwe gaten voor de zonnepaneel bevestiging en bekabeling boren. Qua grondverf zat ik te denken aan Hammerite menie, dat ook over lichte roest zou kunnen. (werkt dit uberhaupt goed samen met 1k verf?)
Feedback over verf keuze en verf kleur is van harte welkom!
*PS: achterste dak is momenteel niet bruikbaar als terras, ivm een dakraam. Komt misschien ooit steigerhout overheen om toch nog bruikbaar te maken, en daarom geen kleurkeuze gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/NjdM6MTksABdjoc56