Kleurkeuze boot dak?

algemene discussies

Kleurkeuze boot dak?

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 21:40

Ik ben in het bezit van een varende projectboot. De verf aan de buitenkant is niet meer 100%, en dus is een verfbeurt wel handig. Onder het gangboord is de boot groen, alle bovenbouw is momenteel wit met een grijs gangboord. Op het dak licht momenteel een klein (80 watt?) zonnepaneel.

Ik ben van plan om 2 grote (1.65x1 meter) zonnepanelen op het dak te leggen, en misschien ook nog het 80 cm paneel over dwars. (puur voor de start accu, rest naar de grote huishoud accu) Ik kan de hele bovenbouw (en dak) wit laten. Maar als ik een kleur wijziging doe, dan is nu het moment.

Ik overweeg om het 1e en zeker het 2e dak, beige te schilderen. De (ronde buis) randen en "handvaten" op het dak, kan ik dan eventueel nog bruin schilderen, als extra accent. (eventueel de punten op de "handvaten" die je het meest gebruikt, grijs/zwart) De 3e kleur op de boot, maakt het allemaal net even interessanter. Ik DENK dat licht beige, niet zorgt voor een enorme broeikas in de boot, ten opzichte van wit. Je ziet eventuele rommel minder goed op het beige, vergeleken met spierwit? Ben alleen niet helemaal zeker over hoe erg de zonnepanelen gaan afsteken tegen de kleur. (vergeleken met "functioneel" wit)

Waar ik ook nog mee zit: ook het voorste dak in beige maken? De kleur op de "stuurhut" zie je alleen van buiten. Maar het voorste dak zie je ook wanneer je vaart. Is kleurkeuze hier in de praktijk ook van belang?

Qua verf, zit ik te denken aan 1 componenten A-merk verf als top/kleur laag. De daken zijn niet helemaal 100% vlak ivm ouderdom. (golfplaat...) Ik moet nog nieuwe gaten voor de zonnepaneel bevestiging en bekabeling boren. Qua grondverf zat ik te denken aan Hammerite menie, dat ook over lichte roest zou kunnen. (werkt dit uberhaupt goed samen met 1k verf?)

Feedback over verf keuze en verf kleur is van harte welkom!

*PS: achterste dak is momenteel niet bruikbaar als terras, ivm een dakraam. Komt misschien ooit steigerhout overheen om toch nog bruikbaar te maken, en daarom geen kleurkeuze gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/NjdM6MTksABdjoc56
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Re: Kleurkeuze boot dak?

Berichtdoor Amersfow » 05 Okt 2025, 21:58

Hammerite hoort eigenlijk niet op een boot thuis. Als je echt roestplekken hebt, dan kun je die met hammerite roest omvormer "neutraliseren." En dan een primer er over. Mi is de beste verf voor de eindlaag Sikkens Rubbol XD Gloss, kost zo'n 70-80 euro per liter. Het dek helemaal wit (of ral 9010) kan vervelend worden als je er met zon een paar uur overheen aan het kijken bent. Ik heb daar eens problemen mee gekregen (soort sneeuwblindheid). Dus beige is wellicht beter. Je kunt natuurlijk ook net doen of je neus bloedt, en gewoon Action verf erop smeren. Dat houd ook wel een paar jaar denk ik. (Ik heb zowel voor Akzo als Action gewerkt, dus van mij mag het :) ).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 22:17

Amersfow schreef:Hammerite hoort eigenlijk niet op een boot thuis. Als je echt roestplekken hebt, dan kun je die met hammerite roest omvormer "neutraliseren." En dan een primer er over. Mi is de beste verf voor de eindlaag Sikkens Rubbol XD Gloss, kost zo'n 70-80 euro per liter. Het dek helemaal wit (of ral 9010) kan vervelend worden als je er met zon een paar uur overheen aan het kijken bent. Ik heb daar eens problemen mee gekregen (soort sneeuwblindheid). Dus beige is wellicht beter. Je kunt natuurlijk ook net doen of je neus bloedt, en gewoon Action verf erop smeren. Dat houd ook wel een paar jaar denk ik. (Ik heb zowel voor Akzo als Action gewerkt, dus van mij mag het :) ).

Sneeuwblindheid heb ik een hekel aan, en heb ik vrij snel. Dus in die context, is "iets anders" wel handig.

Je benoemde gloss. Daar ben ik niet helemaal zeker van. Aan de ene kant ivm die sneeuwblindheid. Maar aan de andere kant ook het golfplaat motief in het staal van het dak. Of denk je dat het wel mee gaat vallen? (geen verstand van verf)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 22:21

PS: Action verf gebruik ik voor de houten delen die niet zichtbaar zijn, in de boot. Standaard waren dat soort houten onderdelen aan de achterkant onbehandeld. "iets is beter dan niets".

PS2: rest van het interieur gaat wel A-merk verf krijgen. Weet een kringloop winkel waar ze nieuwe A-merk verf voor vrijwel Action prijzen verkopen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 05 Okt 2025, 22:25

Hoogglans is het beste voor buiten (ei- of zijdeglans is meer open (en duurder te maken) en die gaan golven toch niet camoufleren denk ik).

Voor binnen natuurlijk wel zijdeglans, zoals je ook in huis meestal doe. (Hoewel, als het mahonie er nog goed uit ziet, staat hoogglans ook wel erg mooi).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 22:29

Amersfow schreef:Hoogglans is het beste voor buiten (ei- of zijdeglans is meer open (en duurder te maken) en die gaan golven toch niet camoufleren denk ik).

Voor binnen natuurlijk wel zijdeglans, zoals je ook in huis meestal doe. (Hoewel, als het mahonie er nog goed uit ziet, staat hoogglans ook wel erg mooi).

Duidelijk @ hoogglans.

Een vorige eigenaar is al druk in de weer geweest met (rode) action verf. Er zal erg weinig van het oorspronkelijke houtwerk te herstellen zijn naar een hout-look. :cry:
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor helenakruiser » 06 Okt 2025, 09:34

Je kunt dekkend geverfde delen opknappen met houtimitatie , verrassend eenvoudig en een mooi resultaat .

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... i=89978449

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor kajoe » 06 Okt 2025, 16:06

nou die hamerite verven de menie daarvan zijn prima werkt goed maar de verf geen ervaring mee op de boot voor ijzerwerk aan de wal tuin en zo prima .
ik ben en blijf van de epifanes ruwa tjallema was vroeger ook zo een prima prutje veer het schip . we maakten vroeger zelf loodmenie van poeder lijn olie linharder en siccatief ,maar ja is er niet meer .
wij hadden vroeger een collega die ook zuinig wou zijn met verf kocht de goedkoopste toen hema verf en smeerde dat op de roef met een behang borstel en op de dekken met een luiwagen een ongelofelijke troep en was ook snel niet meer om aan te zien en dat op een passagiers schip maar na enkele jaren heeft hij toch maar alle ellende er afgeschuurd en gewone echte scheeps verf op gezet .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor pascall » 06 Okt 2025, 16:55

Levis van onze zuiderburen is top lak wat kwaliteit bederft, menig binnenvaartschip er mee afgelakt met een prachtig en duurzaam resultaat.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Okt 2025, 19:33

AkzoNobel heeft een paar Global Brands, waarvan Sikkens de professionele markt bedient. Levis is een lokaal product van AkzoNobel, is in België als A merk neergezet. Ruwa heeft het Jachten plakkaat = hogere prijs voor zelfde of minder product.
Daarom gebruik ik zelf altijd Sikkens Rubbol XD, dat is de opvolger van SB; silicon based, alsof je er een plastic coating over legt. Ook profs gebruiken dit dus, mi beste waar voor zijn geld. Als de ondergrond goed is, hoef je het 10 jaar niet meer te behandelen. (En als dat niet lukt bel je Akzo desk en vinden ze altijd wel iets om onder de garantie uit te komen, of het schuurpapier was te grof of te fijn :D ).

Als je een keiharde ondergrond hebt, moet je natuurlijk met 2 componenten gaan werken, zo is mijn kotter onder en boven de waterlijn geprimered. Daar kan dan wel 1 componenten overheen, maar niet andersom. 2 componenten over 1 component of dubieuze ondergrond is zonde van het geld en moeite. (Ook wel leuk dat sommige mensen soms zeggen dat ze 2 componenten in 1 bus hebben, de 2 component is de lucht. Duh, dat is natuurlijk altijd zo, dan zijn alle chemisch drogende lakken 2 componenten (behalve natuurlijk drogende lakken als cellulose of de ouderwetse gekookte lijnolie)).

Nadeel van XD is wel dat je heel snel zakkers hebt, en dat het gruwelijk langzaam droogt. Wil je snel werken, dan kun je beter Hammerite of Action verf nemen, daar kun je naar een paar uur weer overheen.

Voor XD moet je vroeg op de dag kunnen gaan verven, of overdekt staan, en liefst warm en droog voor een paar uur. Dat laatste is ook wel een dingetje, als mijn tuin erg droog is, kan ik het beste een dekje gaan verven. Gegarandeerd dat het binnen een paar uur gaat regenen :oops:

Voor transparant lakken binnen en buiten heb ik een paar jaar geleden Avis Timbercote Professional ontdekt, dat blijft jaren :o goed, ook buiten. En kost weinig. Met tint (bv Mahonie) of helemaal blank. Echt heel veel waar voor zijn geld. Ook snel droog.

Overigens, het maken van verf is niet zo moeilijk. Een paar goeie kogelmolens en mengers en dan de 3 delen (pigment, (kunst)hars en oplosser) bij elkaar gooien. Daarom zijn er ook zo enorm veel verffabrieken/jes. AkzoNobel was in mijn tijd markleider met een marktaandeel van slechts 8%.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat