Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Okt 2025, 19:22

Beemer schreef:Zo'n 30 cm achter de pomp zit wel een kogelventiel, in theorie zou het pomphuis dus niet kunnen leeglopen. Achter dit ventiel gaan we verder naar de oliemotorkoeler, oliefilter en dan weer het blok in.

Als dit kogelventiel ervoor dient om de pomp niet leeg te laten lopen zit het in de zuig van de pomp. Dan zit het dus voor de pomp ipv erachter.
SimondeDanser
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2025, 19:36

Nee, dat is het overdruk ventiel, dat dient te voorkomen dat de druk in het systeem te hoog kan worden, (olie te dik) de aandrijving te veel vermogen zou vragen.
Eagel vraagt naar een klep in de zuigleiding, ik denk met de gedachte of daar het catastrofale onderdeel vandaan is gekomen ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2722
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 19:54

Wolf1 schreef:Nee, dat is het overdruk ventiel, dat dient te voorkomen dat de druk in het systeem te hoog kan worden, (olie te dik) de aandrijving te veel vermogen zou vragen.
Eagel vraagt naar een klep in de zuigleiding, ik denk met de gedachte of daar het catastrofale onderdeel vandaan is gekomen ?

Hanomag heeft nog interessanter gemaakt: er zit een overdrukventiel tegen onderblok geschroefd; het ventiel waar ik over sprak lijkt me een doorstroom ventiel?????
Aanvulling: bij eventuele verstopping van oliekoeler of oliefilter kan olie hier tegen de veer/kogel doorstromen in motorblok.
Beemer
 
Berichten: 504
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Okt 2025, 21:39

Wolf1 schreef:[color=#0000FF][i][size=110]Nee, dat is het overdruk ventiel, dat dient te voorkomen dat de druk in het systeem te hoog kan worden, (olie te dik) de aandrijving te veel vermogen zou vragen.

Ja, dat verwachtte ik ook.
SimondeDanser
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Okt 2025, 21:43

Wolf1 schreef:Nee, dat is het overdruk ventiel, dat dient te voorkomen dat de druk in het systeem te hoog kan worden, (olie te dik) de aandrijving te veel vermogen zou vragen.

Ja, dat verwachtte ik ook. Maar dat is dus wat anders dan Beemer schreef. In elk geval is de functie een andere.
SimondeDanser
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor eagle » 17 Okt 2025, 22:15

Ik ken deze motor niet, vandaar de vragen..

Zit er in het aanzuigtraject (van zeefkorf tot aan waar de tandwielen zijn) een syphon? dwz Gaat het aanzuigkanaal op zn weg naar de pomp ergens hoger dan de pompkamer? Zodat er altijd olie in de pomp achterblijft?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 17 Okt 2025, 23:04

eagle schreef:Ik ken deze motor niet, vandaar de vragen..
Zit er in het aanzuigtraject (van zeefkorf tot aan waar de tandwielen zijn) een syphon? dwz Gaat het aanzuigkanaal op zn weg naar de pomp ergens hoger dan de pompkamer? Zodat er altijd olie in de pomp achterblijft?
Gr, Eagle

Hi Eagle,
Zie svp onderstaande foto. Rechtsboven op deze foto zie je de krukas, links een paar centimeter lager zie de grondplaat met de twee olie-tandwielen, dan naar beneden zie je de aanzuigbuis met filter. Verder links, tussen de 2e en de 3e krukastap zie je de oliepeilstok. Voor de duidelijkheid: het eigenlijke pomphuis is hier dus niet meer op de grondplaat gemonteerd en is ook de aanzuigbuis niet vast geschroefd aan de grondplaat van de pomp.
Met de duimstok er naast (tussen krukas en de 2 olietandwielen) wilde ik laten zien hoever de eigenlijke oliepomp boven het oliepeil zit!
Dus niets geen syphon of iets dergelijks.
[/quote]
@simondedanser: links voor onder tegen het ondercarter zie je het overdrukventiel geschroefd. Naast dit ventiel is er dan ook nog een 2e ventiel dat dient als veiligheid als de motoroliekoeler of oliefilter verstopt raken. Ja Hanomag dacht bij de mariniserring van deze blokken aan alles :)
Afbeelding
Beemer
 
Berichten: 504
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Wolf1 » 17 Okt 2025, 23:34

Vindt dit op afstand, erg moeilijk ! Wat is dit ?
Afbeelding
eagle schreef:Zit er in het aanzuigtraject (van zeefkorf tot aan waar de tandwielen zijn) een syphon? dwz Gaat het aanzuigkanaal op zn weg naar de pomp ergens hoger dan de pompkamer? Zodat er altijd olie in de pomp achterblijft?
Gr, Eagle

Zover ik het kan zien, is de tandwielpompkamer het hoogste punt.
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 17 Okt 2025, 23:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2722
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 17 Okt 2025, 23:43

Wolf1 schreef:Vindt dit op afstand, erg moeilijk ! Wat is dit ?
Afbeelding]

Ziet er gevaarlijk uit op foto. Maar die bocht in de aanzuigbuis is echt 100%. Maar nu ik foto zie ga ik morgen nogmaals controleren :D
Beemer
 
Berichten: 504
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten