Vetus Elektrisch toilet

Vetus Elektrisch toilet

Berichtdoor vayreda » 01 Aug 2026, 19:13

Beste leden, zit echt met mijn handen in het haar, want ik kom er niet meer uit
Vier jaar geleden heb ik een elektrisch toilet nieuw aangeschaft nl de Vetus TMWQ met de TMWBS schakelaar.
Deze ben ik nu pas aan het installeren, het project (renovatie Succes kruiser) is er uit de hand gelopen.
Maar nu het probleem. Het toilet is 12volt en aangesloten met de juiste dikte (plus/min kabel) De stuur kabel van de schakelaar loopt vrij achter een wandje en wordt achter in het toilet verbonden dmv een 6 polige stekker. Op de schakelaar zitten drie kleuren (wit 0 stand, rood aan water in en groen water uit, er komen nog drie extra kabeltjes uit de stuur draad, geel, zwart en blauw) deze drie kabeltjes zijn dmv een lasdopje met elkaar verbonden.Als ik op de schakelaar druk (water in pot) gebeurd er niets, druk ik op de schakelaar (water uit pot) draait de motor vrij hard, maar volgens mij moet dit. Ik heb de schakelaar doorgemeten en de deze piept (multimeter) zowel water in en water uit, dus de schakelaar is in orde. Binnenin de pot zit een grijs kastje met daarin de bedrading van de stuur kabel.Daar komen weer 6 kabeltjes uit het stekker huis:,twee gele, twee blauwe, zwarte en een rode kabel. Deze gaan een kabel blok en van daaruit gaan er twee rode kabeltjes gaan het relais. Twee blauwe gaan ook naar het relais. De twee gele kabeltjes die gaan naar het waterpompje. Deze heb zonder de gele kabeltjes rechtstreeks getest met een plus/min kabel rechtstreeks van de accu. Maar ik weet niet of hij het doet want ik hoor niets. Kan het zijn dat het motortje na vier ongebruikt, vast zit?
Ik wil morgen nog een test doen om water op het pompje te zetten en kijken of hij water pakt en deze via het slangetje (wat eigenlijk in de pot moet, maar deze even losgekoppeld) Zit ik goed of is er heel iets anders aan de hand?
Hartelijk bedankt voor het meedenken.
vayreda

ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Vetus Elektrisch toilet

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Aug 2026, 20:39

Hier is met zo een verhaal geen chocola van te maken. Heb je al goed op de website van Vetus gezocht naar een installatiehandleiding? Daarin zal ook wel een schema zitten. Daarmee kan je controleren wat er niet goed zit.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor vayreda » 01 Aug 2026, 20:48

Dat is nu het probleem, ik heb alles gedaan zoals de handleiding het zegt.
Vandaar deze vraag, misschien heeft iemand ook zoiets aan de hand gehad.
vayreda

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2026, 08:53

vayreda schreef:Dat is nu het probleem, ik heb alles gedaan zoals de handleiding het zegt.

Dat is het probleem niet.
Aan de hand van je beschrijving, is jou snappertje te klein ! Dat is niet erg, maar dan moet je het niet zelf willen doen, maar iemand zoeken die er verstand van heeft, of instaat is, hier te beschrijven wat het probleem is !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Aug 2026, 10:39

vayreda schreef:Als ik op de schakelaar druk (water in pot) gebeurd er niets, druk ik op de schakelaar (water uit pot) draait de motor vrij hard, maar volgens mij moet dit.

Als ik dat vergelijk met mijn elektrisch toilet (weet t merk effe niet) zal er bij water in alleen een klep worden geopend. Het toilet verondersteld dat het aanvoerwater onder druk staat en na het openen van die klep, de pot in loopt. Na een aantal seconden gaat die klep weer dicht. Bij ons gaat bij "water uit de pot" ook weer eerst die aanvoerklep open zodat er nog meer water in de pot loopt. Na een aantal seconden stopt de wateraanvoer en begint de pomp/versnijder onderin het toilet te lopen, en zuigt zo de inhoud van de pot via de versnijder naar de afvoer. Die pomp stopt ook vanzelf en bij mij gaat die na ong.20 sec. nogmaals even lopen.
Wil je het toilet op een juiste werking controleren, dan zul je dus waarschijnlijk ook de aan en afvoer moeten aansluiten. Met dus druk op het aanvoerwater.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Aug 2026, 12:32

Het Sluizenfront schreef:Als ik dat vergelijk met mijn elektrisch toilet (weet t merk effe niet) zal er bij water in alleen een klep worden geopend. Het toilet verondersteld dat het aanvoerwater onder druk staat en na het openen van die klep, de pot in loopt. Na een aantal seconden gaat die klep weer dicht. Bij ons gaat bij "water uit de pot" ook weer eerst die aanvoerklep open zodat er nog meer water in de pot loopt. Na een aantal seconden stopt de waeraanvoer en begint de pomp/versnijder onderin het toilet te lopen, en zuigt zo de inhoud van de pot via de versnijder naar de afvoer. Die pomp stopt ook vanzelf en bij mij gaat die na ong.20 sec. nogmaals even lopen.
Wil je het toilet op een juiste werking controleren, dan zul je dus waarschijnlijk ook de aan en afvoer moeten aansluiten. Met dus druk op het aanvoerwater.

Wanneer dit bij de Vetus toilet ook zo is dan moet dat ook allemaal in die montagehandleiding staan waar ik eerder naar verwees. Maar een handleiding van tevoren goed bestuderen is niet iedereen gegeven. Het is gemakkelijker om het probleem hier over de schutting te gooien.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor vayreda » 02 Aug 2026, 13:53

Beste leden, gevonden! Het waterpompje zat vast na al die jaren, beetje heen en weer en wonder boven wonder. Eindelijk water in het toilet. Bedankt
vayreda

Berichtdoor heuvels » 02 Aug 2026, 18:15

Poepze! :D
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Terug naar Hints en tips