Bericht door Jorisss » do 14 nov 2013, 13:28
Afgelopen seizoen een stalen schip gekocht en onze polyester boot verkocht.
Nu de boot uit het water is en ik het één en ander wil veranderen/aanpakken heb ik wat vragen aangezien staal nieuw is voor mij.
- Als ik ergen een gat boor (boven de waterlijn) hoe conserveer ik de randen van dat gat dan het best? En waarmee? Is loodmenie (de vervanger daarvan) voldoende?
- Het onderwaterschip heeft een aantal kleine plekjes (ter groote van 3x3 mm) waar ik staal zie (blank, ongeroest staal). Wat doe ik hiermee. De bedoeling voor het onderwaterschip is de loszittende/slecht hechtende AF af te krabben, 2 lagen Primocon en dan 2 à 3 lagen Interspeed aan te brengen. Is dit voldoende?
- Vorige eigenaar voer voornamelijk op zout water, wij op zoet water. Dus de zinkanodes ga ik vervangen voor aluminium anodes. Nu zitten er maar 2 van 25 cm onder. Volgens mij is dat te weinig (28m2 wateropp.) en zouden er minstens 4 van 1 kilo onder moeten.
Wil er dus nog, in ieder geval, 2 bij plaatsen. De bedoeling is om deze op de kimkielen te plaatsen. Boor ik daarvoor gewoon 2 gaten in de kimkielen waar ik bouten doorheen steek en deze vastzetten met moeren? Gebruik ik daarvoor het beste RVS? En wat doe ik met de randen van de boorgaten onder water? Heb begrepen dat loodmenie onder water geen optie is. Is er een geschikte 1-component primer/anti corrosieve verf voor dit?
Alvast bedankt voor alle adviezen.