LOODBALLAST VASTLEGGEN

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: LOODBALLAST VASTLEGGEN

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 20:20

Bericht door Popeye » di 26 nov 2013, 22:02

Ik houd er bij mijn staverse jol wel rekening mee dat ik een keer omga.
Ik heb buiten het gewicht van het beton in de kiel als ballast, grindtegels onder de zitbanken en voorin onder het bed. (Kon ik gratis ophalen en moest ze alleen even op maat zagen.) Daar heb ik stroken multiplex boven gemonteerd die ze op hun plek houden wanneer ik een keer helemaal omga, en hopelijk komt de boot dan weer overeind.

Groet, Jack. (zeiler)
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Stylerider » 21 Dec 2013, 20:20

Bericht door Stylerider » wo 27 nov 2013, 16:19

De Stoere schreef:
Voor dat het lood gaat ( zweven) hangen al de andere dingen allang aan het plafond,ik zou er in ieder geval totaal niet bang voor zijn.Het lood blijft ten alle tijden het beste liggen ten opzichten van de andere materialen door het hoge soortgelijke gewicht.Gr René ( De Stoere).

vuuren1 schreef:
Zweven gaan ze niet, daar zijn ze te zwaar voor.

Ai pijnlijke fout! Als een schip stampt gedragen alle voorwerpen zich gelijk, licht of zwaar, hoog of laag soortelijk gewicht. De zwaartekracht resulteert in een valversnelling die voor elk voorwerp gelijk is. Met dank aan Newton.

Dus: ook lood ballast altijd goed vastleggen! Geldt ook voor vlonders etc. die kunnen ook omhoog komen als het ruig wordt.

Bas
Stylerider

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 20:20

Bericht door De Stoere » wo 27 nov 2013, 20:36

Ik denk niet dat het zo fout is.Gooi maar eens een plank van een kerk en een stuk lood,dan is het lood echt eerder beneden hoor.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Stylerider » 21 Dec 2013, 20:21

Bericht door Stylerider » wo 27 nov 2013, 21:17

Rene, dat klopt. Bij meer snelheid gaat luchtweerstand een rol spelen bij lichte voorwerpen. Geef het stuk hout een speervorm en hij is gelijk beneden met het lood.

Zijn er op dit motorboot forum ook planerende motorboten? Ik zag van de zomer een Princess op het IJsselmeer volle kracht tegen windkracht 8 in beuken. Ik denk dat die klappen boel aan boord nog meer laat "zweven" dan een zeiljacht op de Noordzee.

Bas
Stylerider

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 20:21

Bericht door vuuren1 » wo 27 nov 2013, 21:21

Vallen van de ballast gebeurt vanaf (bijna) omslaan (ondersteboven); als je daar aan denkt moet je de ballast zeker fixeren.
(en zelf altijd een zwemvest aantrekken..)

Even los van Newton (dat is slechts 1 factor in een meer complex verhaal): Een massa met een hoge dichtheid / hoge soortelijke massa geeft veel meer wrijving dan een zak kippenveren en zal niet zo gemakkelijk verplaatsen.
Als de boel op de kop komt valt lood toch wat harder op je kop dan een zak kippenveren van hetzelfde volume..

Op een zeeschip wordt lading in principe gestuwd (het stuwplan moet o.a. schuiven van lading voorkomen).
Maar een schip wat ijzererts vervoert heeft geen stuwplan omdat ijzererts zo zwaar is dat het niet gaat rommelen.
(behalve als die boot omgaat, maar dat gebeurt nooit)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen