filteren dieselbrandstof

Re: filteren dieselbrandstof

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 22:56

Bericht door De Stoere » wo 25 sep 2013, 14:55

Op loosdrecht is de diesel aan de pomp veel duurder als bij de pomp waar ik het haal.Ik vul regelmatig twee 35 liter vaten en die mik ik er in incl toevoeging.Onze boot is van 1971 ik heb één keer de tank helemaal schoon gemaakt en daarna blijft de brandstof mooi schoon en water vrij.De vaste brandstoffilters vervang ik elk jaar al is dit misschien wat overdreven.En ik houd de tanks graag vol omdat als ik met een lege tank vaar ik als het ware met 750 liter lucht onder de boot vaar.Hij legt dus met een volle tank lekker stabiel.Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:56

Bericht door vuuren1 » wo 25 sep 2013, 20:09

quichot schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar er vaart nou eenmaal niet voortdurend een leurboot met je mee om de tank vol te houden. Als je veel bunkercapaciteit hebt is dat juist bedoeld om niet om de haverklap voor 50 liter bij een bunkerboot te hoeven aanleggen. Ze zien me trouwens aankomen!
Met andere woorden: de tank volhouden om condens te voorkomen is in de praktijk dan ook geen optie.
Zoals bij zoveel voormalige vrachtscheepjes staan ook mijn tanks (750 liter en 250 liter) gewoon in de motorkamer. Dus de ene keer zijn die bijna leeg, en de andere keer tot de nok toe vol, met alle denkbare niveaus daartussen.
Maar heb ik nou ook last van vervuiling? Nee, en nooit gehad ook -afkloppen-. Kennelijk spelen andere zaken een rol, zoals te weinig doorstroming, of, anders gezegd, relatief te weinig vaaruren, waardoor tankinhouden jaren meegaan. Dus telkens bijvullen van je voorraadje 'oude' gasolie kon in dat opzicht juist wel eens averechts werken!

Kennelijk vaar jij vaak genoeg zodat er redelijk wat brandstof wordt gebruikt of heb je veel geluk?
Inmiddels zit er 5% bio rommel in de gasolie en dat is niet echt geweldig als de gasolie langer in de tank zit en vooral op kan warmen omdat de voorraad in de warme motorkamer zit.
Men wilde naar 10% bio maar toen gingen er automotoren stuk..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 22 Dec 2013, 22:56

Bericht door sogna mi » do 26 sep 2013, 07:41

Het probleem met/van brandstofvervuiling is niet alleen in de boot van de verbruiker , het is er mogelijk al eerder.
Regelmatig zie ik problemen met brandstof die getankt is aan de waterkant en dan ook nog vaak bij een merkloze pomp.
Dan zit de vervuiling/bacterien en water reeds in de brandstof waar je dik voor betaald , want langs de waterkant betaal je vrijwel altijd een toeslag.

Ik heb zelf nog geen problemen gehad, terwijl mijn tanks 2x270 ltr in de motorruimte staan. De tanks zijn wel aan alle kanten behalve de onderzijde geisoleerd, maar buiten dat tank ik alleen met jerrycans bij een merkpomp waarvan ik weet dat er veel afgenomen word.

Telkens voor starten controleer ik de motor en direct ook het filterglaasje. Waarbij het resultaat is dat ik altijd brandschone filters heb en de jaarwissel naar een tweejaar wissel verleng.
( heb wel een dubbel racor filter)

En ehh ik verbuik ongeveer de tankinhoud 1x elk jaar
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 22:57

Bericht door quichot » do 26 sep 2013, 08:21

vuuren1 schreef:
Kennelijk vaar jij vaak genoeg zodat er redelijk wat brandstof wordt gebruikt of heb je veel geluk?

Ja en nee.
Ja, ik denk echt dat het beter is om de bunkers geregeld vrijwel leeg te varen vóór je gaat bunkeren, waardoor je zoveel mogelijk verse gasolie inneemt, dan om ze dwangmatig vol te houden, en nee, na 35 jaar gevrijwaard te zijn van dit soort ellende kun je niet meer simpelweg van geluk spreken, dan is er wat anders aan de hand.

Maar je gaat er mee voorbij aan mijn grootste bezwaar tegen het vol houden van de tanks: als ik iedere keer voor minder dan 100 liter naar een bunkerboot ga, maak ik, zacht gezegd, geen vrienden! In de vulslang zit al meer. En dit nog los van het feit dat je bijv. in België buiten de grote havens nergens meer een pomp zal vinden.

@sogna mi, ik denk dat dit soort pompjes te weinig klanten krijgen, en dat de gasolie daar dus ook veel te lang in de opslagtanks blijft zitten. En om nou onderweg 20 x heen- en weer te fietsen tussen schip en merkpomp, neuh...
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 22:57

Bericht door Wim Niessen » do 26 sep 2013, 12:25

@sogna mi, ik denk dat dit soort pompjes te weinig klanten krijgen, en dat de gasolie daar dus ook veel te lang in de opslagtanks blijft zitten. En om nou onderweg 20 x heen- en weer te fietsen tussen schip en merkpomp, neuh...[/quote]

Zou wel goed zijn voor je conditie. :lol:
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 22:57

Bericht door quichot » do 26 sep 2013, 12:50

Wim Niessen schreef:
Zou wel goed zijn voor je conditie. :lol:

Haha! Met de jaarlijkse nazomerschilderbeurt van berghouten, potdeksels en gangboorden, Plus laatste owatrollaagje op de stuurhut voor de winter, schuren en lakken van alle bolders die nu even rust hebben, enz, enz, en niet te vergeten telkens 6 km fietsen om aan boord te komen, blijft mijn conditie dik in orde!
Maar dank je voor je zorg! :D

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 22:58

Bericht door De Stoere » do 26 sep 2013, 16:12

Quichot.je hebt dan misschien 35 jaar geen problemen ,maar vergeet niet dat die bio rommel er nog niet zo lang in zit.En bij mij is er niks dwangmatigs aan ,ik vindt de boot met het extra gewicht gewoon lekkerder varen.Bovendien tank ik ook bij een pomp met een grote omzet snelheid.Bunkerboten staan er om bekent dat het nog wel eens mindere kwaliteit is .Gr Rene ( De Stoere).
Klaver vier

Bericht door De Stoere » do 26 sep 2013, 16:12

Quichot.je hebt dan misschien 35 jaar geen problemen ,maar vergeet niet dat die bio rommel er nog niet zo lang in zit.En bij mij is er niks dwangmatigs aan ,ik vindt de boot met het extra gewicht gewoon lekkerder varen.Bovendien tank ik ook bij een pomp met een grote omzet snelheid.Bunkerboten staan er om bekent dat het nog wel eens mindere kwaliteit is .Gr Rene ( De Stoere).
Klaver vier

Bericht door De Stoere » do 26 sep 2013, 16:14

Er is iets niet goed gegaan ik val in herhaling
Klaver vier

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 22:59

Bericht door quichot » do 26 sep 2013, 17:37

De Stoere schreef:
Er is iets niet goed gegaan ik val in herhaling

Beter een keer extra, dan helemaal niets! ;)
Nee, daar heb je een punt. Vroeger zat er inderdaad geen biodiesel bij. Maar ook daarvóór bestond het bacterieprobleem.
Kern van het probleem lijkt te zijn dat die bacterie zich kan ontwikkelen als die 1. langer z'n gang kan gaan, en 2. voedsel krijgt.

Aan 2. kunnen we weinig doen. Dat voedsel zit nou eenmaal als sporenelementen in gasolie, en niet alleen in de biovariant. Water speelt wel een rol, maar is geen voedsel op zichzelf. Gasolie bevat bij aflevering ook al een fractie water. Dus je kunt niet stellen dat alleen die condens tot die ellende leidt. Condens leidt hooguit tot wat extra water, meer niet. Nu bevat leidingwater weliswaar allerlei sporenelementen, maar condens juist niet, dat is H2O in de puurst denkbare vorm.

Aan 1. kunnen we wél wat doen, namelijk de bacterie de tijd niet gunnen zich te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door je tanks geregeld eerst goed leeg te varen voor je gaat tanken (wél genoeg overhouden om de bunkerboot te halen!). Dat is dan ook waarschijnlijk één van de redenen dat ik er nog nooit last van heb gehad.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende