blanke lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

blanke lak

Berichtdoor paure nesci » 09 Apr 2014, 19:58

Een veel besproken onderwerp, met nog meer verschillende meningen.......ik ga op mijn jacht ( lijkt op een super favorite ) van nieuw mahonie nieuwe handgrepen en diverse oude ( 1950)mahonie-delen (binnen en buiten) in de blanke lak schilderen.moet ik dat hout nu wel of niet eerst tig keer met owatrol inpregneren of juist niet ? Ik ben van plan een gewone 1 comp. Lak te gaan gebruiken, en welke kan ik dan t beste gebruiken ? Wie heeft hier een zinnig antwoord op ?
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Re: blanke lak

Berichtdoor laserdevil » 09 Apr 2014, 20:15

Als je gaat impregneren met owatrol dan gebruik je eerst D1 todat het hout verzadigd is en dan afwerken met D2.
Blanke lak gebruik je niet in combinatie met owatrol.
Deze is een op zich zelf staande afdekking voor het hout.
Het gebruik van beiden moet wel volgens de opgegeven methode , anders is het resultaat onbevredigend.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Klaver vier » 09 Apr 2014, 20:42

Wat belangrijk is bij blanke lak,dat je het eerst flink verdund bij de eerste keren aanbrengen.
Wat ook erg belangrijk is,dat er een goeie uv beschermer in de lak zit,anders is je mooie mahonie heel gauw verkleurd.
Bij ons is de boot binnen ook mahonie,maar op de plaatsen waar de zon op komt,behoorlijk verkleurd.
Ik weet de naam niet,maar ik gebruik tegenwoordig vloerolie,is ook lak maar ze noemen het olie.
Dit gebruik ik op advies van de scheepsbouwers bij ons in de haven.
In de haven bij ons worden heel bekende vlets gebouwd,en die glimmen als een keutel.
Als je de boot met die vloerolie doet hoef je tussendoor niet telkens te schuren,en kan je na een dag weer een laag aanbrengen,geeft een mooie vette glans,maar moet afgedekt met een lak met uv beschermer bijv.Epiphanis.
Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Wim Niessen » 09 Apr 2014, 21:18

Op mijn inmiddels verkochte boot gebruikte ik Owatrol D1 en Owatrol D2 olie.
Het aanbrengen (impregneren) van (met)de D1 olie was een gebed zonder einde. Keer op keer aanbrengen totdat het hout volkomen verzadigd is en dat met een tussentijd van 20 minuten. Ik kwam tot 32 keer dus ben hiermee ruim 10 uur achtereen bezig geweest.
Na drie dagen drogen Owatrol D2 aangebracht in drie lagen.
Het resultaat is heel mooi. Een voordeel is dat de Owatrol lang niet z`o snel beschadigd als andere lakken. Bovendien zijn beschadigde plekken makkelijk bij te werken.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Apr 2014, 22:37

er zijn heul veel meer owatrol producten dan alleen de d1 en de d2.

bij lakken van houten delen gooi ik bij de eerste laag altijd een scheutje terpentine en een scheutje (gewone) owatrol bij de blanke lak om te verdunnen. de volgende lagen alleen wat owatrol bijmengen en maar lagen opbouwen, gaat glimmen als een tiet en beschermt goed.
als lak gebruik ik gewoon ruwa lak is wel bij de meeste dhz winkels te krijgen..

wel flink wat lagen smeren, anders kan je volgend jaar opnieuw beginnen

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2014, 23:09

Er bestaat een Super Favorite club met leden die ervaring hebben met een mahonie opbouw.
(google)
Die mensen hebben ervaring met een stalen boot en een houten opbouw.
(ik wil er niet aan denken om een boot te hebben met een houten opbouw op een stalen schip, dat is naast een plezierboot ook een werkboot.)

Maar in zo een geval weet ik uit ervaring dat gewone lak zal gaan barsten, vervolgens zal inwateren en dat een 'zachter' product zoals Owatrol mechanisch minder sterk is maar wel soepeler is en minder snel zal loslaten of barsten (mits de voorbewerking goed is).
Het idee over eerst Owatrol en dan conventionele lak past zeker niet bij elkaar.
Hard over zacht kan niet samen gaan, dat wordt knoeiwerk..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 10 Apr 2014, 06:53

Interessant onderwerp. Vorig jaar onze buitendelen van mahonie hout gelakt. Een erg tijd rovende klus. Helaas na een jaar alweer witte vlekken (vocht) onder de blanke lak laag. We hebben toch meerdere lagen na elkaar opgebracht. Heb contact gehad met de leverancier en die vertelde dat een waterdamp dichte blanke lak niet bestaat en dat je de buitendelen beter met een olieachtig product kunt behandelen.

Dus we mogen weer aan de slag. Dus als er mensen ervaring hebben met een olieachtig product dan hoor ik het graag.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor quichot » 10 Apr 2014, 09:38

Wim Niessen schreef:Op mijn inmiddels verkochte boot gebruikte ik Owatrol D1 en Owatrol D2 olie.
Het aanbrengen (impregneren) van (met)de D1 olie was een gebed zonder einde. Keer op keer aanbrengen totdat het hout volkomen verzadigd is en dat met een tussentijd van 20 minuten. Ik kwam tot 32 keer dus ben hiermee ruim 10 uur achtereen bezig geweest.
Na drie dagen drogen Owatrol D2 aangebracht in drie lagen.
Het resultaat is heel mooi. Een voordeel is dat de Owatrol lang niet z`o snel beschadigd als andere lakken. Bovendien zijn beschadigde plekken makkelijk bij te werken.

Heel simpel: beter is er niet, punt. 4 jaar geleden mee begonnen, en helaas, naar bleek, 34 jaar te laat. Ik heb voordien werkelijk alles geprobeerd. Alle adviezen opgevolgd, eindeloos geschuurd, kaalgehaald en aangemodderd. Sinds ik Owatrol gebruik komt mijn stuurhutje smetteloos de winter door. Hoef er helemaal niks aan te doen. Alles wat ik er nog aan doe is een dun herhaallaagje D2 in voor- en najaar. En dan nog alleen uit voorzorg, voor een frisse glans, en, het leukste van alles, voor de lol!

(ps: géén aandeelhouder Owatrol)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor paure nesci » 10 Apr 2014, 10:18

hey Rene, (stoere) zou je er achter kunnen komen wat dat voor spul is, die vloerolie wat eigenlijk lak is......klinkt goed !
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 10 Apr 2014, 12:09

ben zeer benieuwd naar olie die tevens lak is. Of is er ook water wat tevens bier is?
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen