blanke lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: blanke lak

Berichtdoor paure nesci » 10 Apr 2014, 16:21

bier wat naar slootwater smaakt is er zat, maar daar gaat het hier niet over.......olie en daar lak overheen gaat er bij mij ook niet zomaar in ! ben benieuwd . :roll:
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Apr 2014, 16:31

Paure nesci.De vloerolie heet Golden Spray x10
Fabrikant.Olie en Vernisfabriek welgelegen Vliegenthart.
Wim.Ik zou het je nog sterker vertellen, het is zeer geschikt om op cement vloeren te smeren.
Het heeft een hele harde toplaag,vandaar dat het geschikt is voor de vloer,je kan er ook bier op knoeien het vlekt niet.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor paure nesci » 10 Apr 2014, 18:20

Oowkeej.......een ambachtelijk goedje, en dat breng je twee of 3 lagen aan en daarna gewoon RUWA met uv filter eroverheen ?.klinkt nog steeds veelbelovend ( maar ook nog steeds vreemd....)
Hoe heet die sloepenbouwer bij jou in de buurt waar die sloepen van glimmen als een keutel ? Dan wil ik hun wel even uithoren over het procede.....
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Apr 2014, 18:56

Scherpel jachtwerf loosdrecht.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor paure nesci » 10 Apr 2014, 19:08

Thanks, ehhhh ,....Owatrol of Goldenspray??? Ineminemutte.........
:?
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Apr 2014, 19:20

Ik wist het wel als ik lees 32 keer opbrengen met Owatrol.
X10 een laag of 4a5 en een mooie volle glans,ik heb het ook op mijn eiken vloeren,blijft prima al jaren.
Enigste nadeel je moet volgens mij altijd 5 liter nemen,maar het is niet zo duur.
Ik heb geen ervaring met Owatrol,zal ongetwijfelt ook perfect zijn.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor quichot » 11 Apr 2014, 12:16

De verpletterende werkelijkheid is dat er geen tovermiddelen bestaan waarmee je met weinig inspanning, goedkoop en voor lange tijd van onderhoud bent verlost.
Vloerenlak lijkt me heel geschikt voor eh... vloeren. Dus onzettend sterk en heel slijtvast. Kwalitatief zonder twijfel goed spul, maar doorgaans ook keihard.
De vraag is dan ook: hoe blijft dat buiten, in weer en wind, op werkend hout? Dan weer in de felle zon, dan weer in de vrieskou, dan weer droog, dan weer nat. Volgens mij gaat dat niet lang goed voor de naden door rek en krimp barsten, waardoor er toch weer vocht onder kan kruipen. Maar ik heb er geen ervaring mee moet ik erbij zeggen.
Owatrol daarentegen is speciaal voor blank buitenhoutwerk op schepen ontwikkeld, en dus weer af te raden voor vloeren. Die 20 a 30 lagen D1 lijkt erger dan het is. Het valt wel een beetje mee, want het moet nat in nat, en je mág het tussentijds niet eens schuren. Dus je bent in feite een dagje bezig telkens weer hetzelfde hout in te soppen, maar dan ben je er ook vanaf. De volgende dag nog 2 a 3 laagjes D2 (ook zonder eerst te schuren) en klaar is kees. Dus in feite gaat het nog sneller dan steeds een etmaal wachten, schuren, weer een etmaal wachten, enzovoorts.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Klaver vier » 11 Apr 2014, 19:09

Quichot.Ik heb de x10 vloerolie bijna alleen binnen gebruikt,en buiten op mijn toegansdeurtje.
Bij mij zelf kan ik dus niet oordelen,omdat ik mijn deur altijd afdek met een zeiltje.
Het deurtje is nog keurig, maar dat zegt dus niks.
Maar in de haven worden overnaadse houten vlets gebouwd en onderhouden,en die zien er perfect uit.
Naar mijn mening is de zon degene die het meeste schade aanricht,niet de regen of vocht.
Er is volgens mij geen boot die meer werkt als een overnaadse vlet.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zijn sommige nog van teak hot ook.
Als er iets rottig te lakken is,is het wel teakhout.
Dit zijn mijn ervaringen van hoe het mij bevalt en hoe het er uit ziet.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor paure nesci » 11 Apr 2014, 22:23

Ik heb de betreffende vlettenwerf een mailtje gestuurd over het hoe en wat en waarom en waarom niet maar moet nog even op antwoord wachten.....
maar..... als er nog meer mensen zijn die denken zeker te weten wat het beste is om mahonie buiten te behandelen, nou,....kom maar op, er zijn geloof ik zat schippers geinteresseerd !
zodra ik besloten heb wat te gaan smeren , ik zal het melden ! En na n jaar of wat ( hoop ik ) het positieve nieuws over een geweldig houtbeschermings-middel wat er ook nog mooi uit ziet en heel weinig moeite kost om op te brengen en te onderhouden, ( en betaalbaar) ( zou GOD dan toch bestaan en nog verstand hebben van mooi hout op schepen ?....) :lol:
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 11 Apr 2014, 23:04

ANWB heeft tijdens een twee jaar durende test diverse lakken en oliën getest. Allen op mahoniehout uit dezelfde partij mahonie.
Owatrol scoorde zeer goed.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen