luchtfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

luchtfilter

Berichtdoor m.v.bree » 10 Apr 2014, 21:32

gezocht luchtfilter daf 575
m.v.bree

ligplaats: dh
info:

Re: luchtfilter

Berichtdoor laserdevil » 11 Apr 2014, 17:49

chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 11 Apr 2014, 20:53

Snijder filtertechniek in Hasselt kan je zeker helpen.
Anders kijken naar een KN filter. Deze zijn uitwasbaar en laten meer lucht toe dan welk ander filter dan ook.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 12 Apr 2014, 10:37

De link die ik gaf staan ook universele van KN bij.
Wim dat klopt wat je zegt.
Dat heb ik al velen horen zeggen.
De luchtfilterinlaat heeft een diameter van 80mm , dus kan je een conische filter pakken met een 80mm aansluiting.
voorbeeld:http://www.efkaimport.nl/Producten/3040/Filter_RC8450.html
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor MARC33 » 12 Apr 2014, 21:10

Hoi MV Bree,

Ik zou voor een gesloten filter gaan .liefst een kunststof behuizing .
De open kelken ( voorgestelde filters ) geven veel geluid .
Ze zijn heel eenvoudig te plaatsen ,dat is een zeer groot voordeel .( moet wel plaats hebben )
Er bestaan ook zo een soort filters die voorzien worden van een extra alu behuizing ,merk GREEN .
Vooraan kan je een flexibele vormbare buis monteren en vb lager of buiten het schip laten aanzuigen ,dit om het geluid te reduceren .( 2 vliegen in 1 klap ,iets dat filter en iets dat het geluid reduceert )
vrachtwagen filterhuizen zijn eenvoudig op de afbraak te vinden .
Een kleine tip : de inlaat van het filterhuis wat conisch van smal naar breed laten lopen dit ook om het geluid te reduceren .
grote aanzuiging geeft lage tonen( brommend geluid ) .kleine aanzuig geeft snellere aanzuig ( luchtverplaatsing )en minder sound .
(zie maar naar eenvoudige filterhuisjes op bekende marine motoren )
Te goede luchtvoorziening geeft minderweerstand en laat bij sommige motoren rookontwikkeling vertonen .
succes

Mvg
M
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 13 Apr 2014, 09:01

Marc33.bedankt voor de mooie uitleg.
Ik wilde eens vragen hoe het kan dat sommige motoren meer gaan roken,als ze meer lucht krijgen,ik vindt dat zo tegenstrijdig klinken.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Ronaldmuzie » 13 Apr 2014, 09:37

Ik heb een cyclone luchtfilter in mijn boot bevald goed.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Berichtdoor MARC33 » 13 Apr 2014, 19:09

hoi Stoere,

Ik kan er niet echt een heel technische uitleg voor geven .
ik spreek volledig uit ervaring .
Ik heb zowel bij auto "s als bij motorboten veel verschillende luchtfilterhuizen geplaatst .
bij jongere motoren ( meestal elektronisch) gestuurd halen we ongeacht de sound wat PK winst ,dit geeft voor de sportieve rijder een extra ( boost ) sound .( auto"s)
bij scheepsdiesels is een filtering belangrijk maar volgens mij is het geluid een hoofreden.
Meestal is men niet echt bezig om het geluid te dempen .
Ik hecht er veel belang aan . zit zelf met een veel te rumoerige motor ( 4200 cc diesel Ford ) in een bootje van amper 8,85 mr
roken ,dat was de vraag .
belasting is de reden dat de motor moet werken .ik heb al met venturi's gewerkt ,ingang motor Diameter 40 mm en venturi naar 70MM dus dacht een betere vulling van lucht ( zuurstof )te voorzien en een betere vulling door een draaibeweging : resultaat meer lage tonen en rookontwikkeling tot gevolg .
Wanneer je de diameter iets gaat verkleinen gaat de snelheid van de aangezogen lucht verhogen en zal de motor meer belasting gaan ondervinden en minder rook ontwikkelen in de uitlaat en minder lage tonen ontwikkelen .
De motoren die ik behandeld heb geven een minder rookontwikkeling en minder brommend geluid .
Ergens 1 nadeel . de open filters in het motorcompartiment zuigen alle veroorzaakte reukjes en gassen op .Bij een gesloten filterhuis kan je zuurstof aanzuigen buiten het schip .
Mvg
M
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 13 Apr 2014, 20:49

Marc, bedankt voor de uitleg,ben helaas niet overtuigd van je gelijk.
Ik zie ook niet wat het nadeel is dat de motor luchtjes opzuigt uit de motor ruimte.
Dan stinkt het immers alleen maar minder.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor MARC33 » 14 Apr 2014, 11:14

Hoi Stoere,
ik begrijp u dat ik dat niet kan bewijzen ,maar ik zei dat ik dit uit ervaring heb ( oudere motoren ).
Je zal al wel gezien hebben dat wanneer er een kunststof filterhuis tegen de motorblok geplaatst is dat de aanzuigbuis conisch is.Dat heeft ook een reden .

"Het nadeel" wil ik bedoelen dat bij een gesloten filterhuis de GEURTJES-GASSEN NIET worden opgezogen zoals bij een open filtering .
De motorruimte wordt door een open kelk meer geurvrij gehouden dan bij mijn gesloten huizen .

Je kan de aanzuig van het gesloten filterhuis met een flexibel zo hoog mogelijk laten aanzuigen om de gassen/warmte weg te werken .

Vetus had enkele jaren geleden zoiets in hun gamma om over bestaande open filters te plaatsen .

Mvg
M
MARC33

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard