door MARC33 » 13 Apr 2014, 19:09
hoi Stoere,
Ik kan er niet echt een heel technische uitleg voor geven .
ik spreek volledig uit ervaring .
Ik heb zowel bij auto "s als bij motorboten veel verschillende luchtfilterhuizen geplaatst .
bij jongere motoren ( meestal elektronisch) gestuurd halen we ongeacht de sound wat PK winst ,dit geeft voor de sportieve rijder een extra ( boost ) sound .( auto"s)
bij scheepsdiesels is een filtering belangrijk maar volgens mij is het geluid een hoofreden.
Meestal is men niet echt bezig om het geluid te dempen .
Ik hecht er veel belang aan . zit zelf met een veel te rumoerige motor ( 4200 cc diesel Ford ) in een bootje van amper 8,85 mr
roken ,dat was de vraag .
belasting is de reden dat de motor moet werken .ik heb al met venturi's gewerkt ,ingang motor Diameter 40 mm en venturi naar 70MM dus dacht een betere vulling van lucht ( zuurstof )te voorzien en een betere vulling door een draaibeweging : resultaat meer lage tonen en rookontwikkeling tot gevolg .
Wanneer je de diameter iets gaat verkleinen gaat de snelheid van de aangezogen lucht verhogen en zal de motor meer belasting gaan ondervinden en minder rook ontwikkelen in de uitlaat en minder lage tonen ontwikkelen .
De motoren die ik behandeld heb geven een minder rookontwikkeling en minder brommend geluid .
Ergens 1 nadeel . de open filters in het motorcompartiment zuigen alle veroorzaakte reukjes en gassen op .Bij een gesloten filterhuis kan je zuurstof aanzuigen buiten het schip .
Mvg
M