Volvo penta md22

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo penta md22

Berichtdoor Addink12 » 17 Apr 2014, 18:33

Goedendag,

Ik heb een probleem met mijn Volvo Penta MD22 uit 2000. Vooral bij een koude motor die stationair draait verschijnt er, via de uitlaat, olie op het water. Ik weet niet of het diesel- of motorolie is. Hij rookt niet overmatig, een beetje witte rook. De monteur heeft een kleine revisie uitgevoerd en de zuigerveren vervangen. Ook is de oliekoeler van de keerkoppeling vervangen en de verstuivers getest en afgesteld, zonder resultaat. Motor verbruikt wel wat olie, maar niet veel.
Heeft iemand nog een idee? Of Is er een manier om erachter te komen of de olievlek op het water diesel- of motorolie is?
Alvast bedankt voor de moeite!
Addink12

ligplaats:
info:

Re: Volvo penta md22

Berichtdoor vuuren1 » 17 Apr 2014, 20:09

Bij een koude motor is de motorolie ook koud, in het carter teruggezakt en relatief dik.
Als je direct na een koude start een oliefilmpje op het water ziet (geen echt duidelijke druppels olie die de uitlaat uitkomen = een intern olielek) dan is het zeer waarschijnlijk onverbrande brandstof.
Echt witte rook is waterdamp en dat zal alleen voorkomen als de motor warm en flink belast is.

Het vernieuwen van zuigerveren zonder nieuwe zuigers en revisie / honen /vervangen van cilindervoeringen is een verkeerde actie omdat ook de zuigers en voeringen slijtage hebben waar de nieuwe zuigerveren niet bij passen.
Als het een direct gekoelde Volvo in een zeilboot is dan wordt de motor heel vaak kort en koud belast om een haven aan te lopen.
In zo een geval is een algehele revisie binnen de 1000 draaiuren vaak geen overbodige luxe.

Voor alleen zuigerveren moest de motor ook uit elkaar en het arbeidsloon is dan ook fors.
In dat geval hadden ook zuigers en voeringen meegenomen moeten worden.

Waarom is de oliekoeler vervangen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekerhaven » 17 Apr 2014, 20:10

hoe is het met de overdruk in het carter?
broekerhaven

ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Berichtdoor Wolf1 » 17 Apr 2014, 20:20

Addink12 schreef:Volvo Penta MD22 uit 2000. De monteur heeft een kleine revisie uitgevoerd en de zuigerveren vervangen. Ook de verstuivers getest en afgesteld, zonder resultaat. Motor verbruikt wel wat olie, maar niet veel.
Heeft iemand nog een idee? Of Is er een manier om erachter te komen of de olievlek op het water diesel- of motorolie is?
Alvast bedankt voor de moeite!

Hoeveel uren had de Volvo dan gemaakt dat de zuigerveren vernieuwd zijn, en wat was er dan mee aan de hand ?
Is er bij de montage van de nieuwe veren de cilinder gehoond ?
Witte rook in koude toestand wijst op niet verbrande brandstof, is de brandstof schoon, probeer eens een kan met schone verse brandstof !
Staat de pomp niet te laat ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Apr 2014, 20:51

Wolf,
Het is altijd lastig als de uitleg bij de vraag zo karig is.
Het vervangen van alleen zuigerveren is netjes gezegd geen oplossing.
Verder is er geen informatie over werkzaamheden aan de brandstofpomp en heeft deze motor volgens mij een distributieriem (lezen we ook niks over en kan ook van tijd af zijn).
Volvo neemt zoals ieder ander allerlei basismotoren voor hun label en dit zou zomaar een Perkins basis kunnen zijn.

@Addink
De vraag is of het witte rook is met een "grijstint" (=onverbrande brandstof), of is het witte damp in warme bedrijfstoestand?
Het verschil tussen rook en damp is dat rook blijft hangen en waterdamp een meter achter de boot verdwijnt.

Geef eens wat meer achtergrondinformatie want onze glazen bol heeft beperkingen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 17 Apr 2014, 21:14

Ik heb dezelfde motor en ook iets film op het water bij starten.
De basis is een Rover motor en ook een vertande riem voor de distributie.
De mijn draait verder goed met een normaal olie verbruikt.
Ik heb er 2700 uur opzitten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor broekie » 18 Apr 2014, 07:24

Het is zo dat de VP MD 22L nog een rijker verleden heeft dan enkel zijn maritieme bestaan.
Deze motor werd namelijk ook gebruikt in Austin/Rover van het type Montego & Maestro, hij werd er in geinstalleerd tussen 1986 en 1993 als perkins Prima M50 .

Het vermogen is ca. 59 PK.

Ik ben er tevreden over, verbruik is laag en ik heb er geen problemen mee gehad in de 700 - 800 uur die hij bij mij heeft gedraaid (totaal 2700 uur).
Bij 2500 is de distributie riem en rollen vervangen. Ook de waterpomp gelijk vernieuwd.
Jaarlijks vervang ik de olie en om het jaar de dieselfilters.

Koude start rookt hij iets blauw maar dat is weg als de motor wat warmer is geworden.
Als we lang rond de 2000 toeren (ca. 10 km/uur) hebben gevaren en we zitten op ruim water laat ik hem even voldraaien op max. 4000 RPM.
Dan gooit hij er in het begin wel een rookpluim uit, maar die is snel verdwenen en draait hij rookvrij.

Toen ik dat na aankoop deed was dat wel anders en rookte stonk de motor veel meer.
Na een aantal malen langer op een hoger toerental gevaren te hebben is dat stinken en roken verdwenen.
De vorige eigenaar had dit nooit gedaan en voer altijd heel rustig.
Ik ben van mening dat zo nu en dan vol belasten of wat langer op een verhoogd toerental draaien, goed is.
Houd de boel schoon.
Toevoegingen gebruik ik niet, daar kun je genoeg over vinden op internet en zijn de meningen sterk over verdeeld.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2014, 20:59

Het is een Perkins Perama basis (geen Prima).

Ik snap niet waarom Volvo een Engelse motor met een distributieriem heeft gekozen.
Volvo shopt vaker en heeft naast Perkins ook Peugeot Indenor gebruikt en in de grotere vermogens komen we Deutz tegen.
Ook zie je Volvo Penta motoren die ook in personenauto's worden gebruikt en die kunnen zomaar (weer) uit Frankrijk komen.

Je denkt een Zweedse motor te kopen maar die kans is erg klein...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 19 Apr 2014, 07:09

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor Addink12 » 19 Apr 2014, 16:31

Iedereen alvast bedankt voor de reacties! Bij het vervangen van de zuigerveren zijn ook de wanden gehoond etc. De oliekoeler van de keerkoppeling is vervangen omdat, tijdens een druktest, bleek dat er lekkage in zat. Als ik er vanuit ga dat het dieselolie is (in plaats van motorolie) wat zou het dan nog kunnen zijn? In ieder geval niet de verstuivers, die zijn al getest en afgesteld.
Alvast bedankt voor de reacties.
Addink12

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard