Volvo penta md22

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Volvo penta md22

Berichtdoor Klaver vier » 19 Apr 2014, 17:39

Ik zou eerst maar eens compressie meten,dan weet je in ieder geval heel wat meer over de toestand van de motor.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Wolf1 » 19 Apr 2014, 18:23

Wolf1 schreef:Hoeveel uren had de Volvo dan gemaakt dat de zuigerveren vernieuwd zijn, en wat was er dan mee aan de hand ?
Witte rook in koude toestand wijst op niet verbrande brandstof, is de brandstof schoon, probeer eens een kan met schone verse brandstof !
Staat de pomp niet te laat ?
Gr. Wolf1

Wanneer komen de overige antwoorden ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Addink12 » 19 Apr 2014, 19:38

Compressietest is gedaan, alles was prima. De revisie was ook naar aanleiding van olie op het water, er zat een gigantische koolafzetting. Dat is nu weer in orde. De dieselolie is ook in orde, dit is ook gecheckt! Het probleem is dat ik niet weet of het diesel- of motorolie is, hij verbruikt wel wat olie, maar niet schrikbarend. Of de pomp te laat staat weet ik niet, zou hij daardoor diesel op het water gooien?
Addink12

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2014, 19:58

Compressie meten zegt hierover niks (bij volledig versleten motoren kan dat zelfs hoog uitvallen omdat koude smeerolie helpt afdichten).

Kool afzetting komt voor bij een motor die veel koud en vaak bijna onbelast heeft gedraaid (Al eerder gevraagd: Betreft een ZEILBOOT?)
Die verslijt minimaal 10 x sneller dan een dieselmotor die langer mag werken..

Je hebt het over een revisie maar ik benoem het vervangen van alleen zuigerveren als knoeiwerk op het niveau van een bromfietsmonteur.
Daar schiet je niks mee op en dat is ook gebleken.

Deze bromfietsmonteur zal vast niet aan de brandstofpomp afstelling hebben gezeten omdat hij daar geen reden voor heeft gehad en er waarschijnlijk ook niets van snapt.

Wat jij op het water ziet heb ik al uitgelegd.
Is dieselolie omdat je motor niet in orde is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Addink12 » 19 Apr 2014, 20:20

Ok, ik zal het verhaal van de pomp aan de monteur voorleggen. De revisie is trouwens bij een Volvo Penta dealer gedaan! Hoe werkt zo'n brandstofpomp eigenlijk en waarom kan er hierdoor diesel op het water komen?
Addink12

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 19 Apr 2014, 20:38

Dat compressie meten niks zegt over de staat van de motor ben ik absoluut niet met vuuren eens.
Als een beetje dikke olie de motor weer een goede compressie geeft,zou elk revisiemonteur dikke olie in de motor doen.
De hoeveelheid koolaanslag zegt wel iets over de afstelling van de motor.
De afstelling staat waarschijnlijk erg rijk,en veroorzaakt dan dieselolie op het wateroppervlak.
Een verstuiver kan erg makkelijk vervuilen en dan in plaats van nevelen als het ware gaan spuiten,al moet je dit niet te letterlijk nemen.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor broekie » 20 Apr 2014, 06:08

Ik neem aan als een VP dealer deze motor oa heeft voorzien van nieuwe zuigerveren, koppakking en verstuivers heeft getest, hij ook de distributie heeft vervangen en de pomp heeft afgesteld.
De motor zal uit het schip gehaald zijn voor zoveel werk. Dat pak je die werkzaamheden direct mee lijkt mij.
Hoe zit het met garantie? waar heb je het laten doen?
Is er wel wat verbeterd na de "revisie".

Veel koolafzetting geeft aan dat er iets verkeert is afgesteld of de motor is vervuild door de manier van gebruik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor gewoonmich » 20 Apr 2014, 06:40

Wat ik niet helemaal begrijp. Als je een motor door een officiële dealer laat nakijken en laat reviseren dan heb je toch ook garantie. Dan ga je toch als eerste terug naar de dealer.

Was het probleem van olie op het water ook al voor de revisie? Was dit de reden voor revisie? Waren er meerdere problemen?

Wat ik begrijp uit je verhaal, de dealer heeft de verstuivers getest, koelsysteem of oliecircuit afgeperst en zuigerveren vervangen en zuiger wanden gehoond en ik mag aannemen dat ze dan ook de koppakking vervangen hebben. En wat was de reden voor deze werkzaamheden? Was dat voor bovenstaande klacht?

Ken de motor niet, maar meestal moet de kop er ook af wanneer je de zuigerveren vervangt en wanden hoont. Meestal moet dan de distributie ook los. Dus het kan heel goed mogelijk zijn dat deze nu niet helemaal meer op tijd staat of misschien nooit goed heeft gestaan. Lees niet dat de riem vervangen is. Maar mag aannemen dat dit toch ook gedaan is. En hebben ze daarna de timing gecontroleerd?

Snap best dat je wat meer informatie wilt vergaren. Denk ook wel dat je dat op een forum als deze zult krijgen. Maar het probleem zal toch door de dealer opgelost moeten worden. Tenzij er wat is wat je ons nog niet verteld hebt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Addink12 » 20 Apr 2014, 08:59

De revisie was naar aanleiding van deze klacht (olie op het water). De motor is ook uit de boot gehaald en de koppakking en distributieriem zijn beide vervangen tijdens de revisie. Ik weet niet of de timing gecontroleerd is, is dit hetzelfde als het afstellen van de brandstofpomp die te laat/te rijk zou kunnen staan?
Addink12

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 20 Apr 2014, 09:47

Timing is het moment waarop de brandstof wordt ingespoten.
Te rijk of te arm wil zeggen te veel of te weinig brandstof.
In jou geval lijkt het op te veel brandstof,i.v.m de koolaanslag.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard