filterhuis zonder filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: filterhuis zonder filter

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Mei 2014, 22:56

vuuren1 schreef:Op die plek hoort een groffilter/waterafscheider en geen vreemd ding zoals dit.
Dit ding is leuk om mogelijk wat water af te kunnen tappen.

en het is vreemd omdat je het niet kent? Officieel is het namenlijk gewoon een brandstof filter(word ook in oude auto's gebruikt)

wil best de boel aanpassen hoor, geen probleem maar wat heb ik dan nodig. iets met bomen en bos enzo. wat kan ik zien als grof filter en wat kan ik zien als fijn filter.
zoals ik in mijn eerste post al schreef. na dit glaasje komt de opvoerpomp en daarin zit een klein gaas filtertje en daarna zit een Delphi 296 filter met kijkglas, hoe nu verder voor een goed filter systeem.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Wolf1 » 08 Mei 2014, 06:27

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 08 Mei 2014, 17:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ronaldmuzie » 08 Mei 2014, 07:22

ik zou het filter verwijderen en daar de delphi voor in de plaats zetten (is een grof filter) en daarna naar de opvoerpomp (daar zit een fijn filter) het is zowiezo vreemd dat je de delphi na het fijnfilter hebt zitten want heb je grove vervuiling dan gaat het eerst het fijn filter in met risico van verstopping.
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mei 2014, 19:58

Als je even op internet kijkt kom je dezelfde dingen tegen die Wolf1 gepost heeft. Zo moeilijk is dat niet.

Oke, die kosten een paar honderd euro en dat is voor de meeste schippers te duur, die gokken liever dat de boel met een 3 tientjes filter blijft draaien..
In de zeevaart is een dergelijk duplexfilter een eis van de scheepvaartinspectie.

@Ronald: Je hebt het volmaakt mis.
Delphi, CAV of Lucas zijn identiek en allemaal zeer eenvoudige fijnfilters (soms met een wateropvang onder het filterelement).
In de opvoerpomp zit een zeefje (voor het grove werk).
Daar voor moet een groffilter/waterafscheider zitten om te voorkomen dat het zeefje dichtloopt.

De kans op ellende is groter geworden nadat er 5% bio in de diesel wordt gedaan.
Vooral bij tanks die in de motorruimte zitten en telkens opwarmen en weer afkoelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Mei 2014, 22:21

vuuren1 schreef:Als je even op internet kijkt kom je dezelfde dingen tegen die Wolf1 gepost heeft. Zo moeilijk is dat niet.

Oke, die kosten een paar honderd euro en dat is voor de meeste schippers te duur, die gokken liever dat de boel met een 3 tientjes filter blijft draaien..
In de zeevaart is een dergelijk duplexfilter een eis van de scheepvaartinspectie.

@Ronald: Je hebt het volmaakt mis.
Delphi, CAV of Lucas zijn identiek en allemaal zeer eenvoudige fijnfilters (soms met een wateropvang onder het filterelement).
In de opvoerpomp zit een zeefje (voor het grove werk).
Daar voor moet een groffilter/waterafscheider zitten om te voorkomen dat het zeefje dichtloopt.

De kans op ellende is groter geworden nadat er 5% bio in de diesel wordt gedaan.
Vooral bij tanks die in de motorruimte zitten en telkens opwarmen en weer afkoelen.

Uiteraard kan ik dat vinden, maar dan kom je weer op het verhaal van bomen en bos enzo..
er is veel te koop in veel verschillende prijs klasse meeste winkels hebben het alleen niet over een grof of fijn filter.
dan kan je natuurlijk zeggen "jaa maar dan moet je even research doen" in mijn ogen doe ik dat door hier informatie in te winnen.

een paar honderd euro heb ik er niet voor over en dit om de simpele rede dat de boot al zon 35 jaar oud is en ik geen enkele rede heb om aan te nemen dat het ooit ander heeft gezeten dan het nu zit, dat heeft helemaal niks te maken met gokken.
Ook als ik bij vrienden kijk zit het allemaal op soortgelijke manier, misschien is dit niet de netste manier maar we praten hier niet over boten van tienduizenden euro's of "zeeschepen" we hebben het hier over boten van mensen die er alles aan doen om het op een zo net mogelijke manier met de zo goedkoop mogelijke oplossing draaiend te houden, helaas staat er hier in de tuin nog geen geldboom.

oke conclusie totzover..
na mijn tank moet dus een grof filter komen, in de opvoerpomp zit een gaasfiltertje(idd behoorlijk grof en na 200 uur niet echt schoon meer te noemen) Delphi filter zit op de goede plek.
Tank zit bij mij wel in de buurt van de motor maar de motor zit rondom in de isolatie. na draaien van de motor is het bij de tank aanzienlijk koeler dan bij de motor.

wat is nu een goed betaalbare oplossing voor een grof filter.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor esmeralda » 09 Mei 2014, 07:43

Goedkoper kan het haast niet.
http://www.blokker.nl/nl/blknl/le-chef-anti-spatscherm
Gaas eruit halen, strookje knippen, randen solderen, buisje rollen, naadje solderen.
Het solderen zal waarschijnlijk wel moeten met behulp van S39 en gebruik van harskern draadsoldeer.
Of deze http://www.toplicht.de/de/shop/ofen-her ... off-filter
En grof filteren maar.
esmeralda

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 09 Mei 2014, 18:49

Wat een slechte tip esmeralda.
En de voorfilter van toplicht is een nikkel filter en heeft geen aftap.
Doe het goed of doe het niet.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2014, 19:59

Goed en betaalbaar zijn 2 verschillende zaken.

Als je nu al aangeeft dat het zeefje na 200 uur vuil is dan zou ik de tank eens openmaken en reinigen, dat kost alleen tijd.

Als je een filter met aftap zoekt kan een Delphi/CAV/Lucas als alternatief voldoen maar dan zou ik er zelf een duplex setje van maken zodat je om kan schakelen als er eentje dicht dreigt te lopen.
Dan heb je 2 filtersets nodig en wat kraantjes + leidingwerk.
Optimaal is het niet maar beter dan nu.

Verder heeft investeren in betrouwbaarheid niets te maken met de waarde of leeftijd van de boot.
Een oude boot is net zoiets als een oudere auto: In aanschaf goedkoper maar in onderhoud duurder..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2014, 09:56

vuuren1 schreef:De kans op ellende is groter geworden nadat er 5% bio in de diesel wordt gedaan.
Blacktoppie schreef: maar dan kom je weer op het verhaal van bomen en bos enzo..
de boot al zon 35 jaar oud is en ik geen enkele rede heb om aan te nemen dat het ooit ander heeft gezeten dan het nu zit,
oke conclusie totzover..
na mijn tank moet dus een grof filter komen, in de opvoerpomp zit een gaasfiltertje(idd behoorlijk grof en na 200 uur niet echt schoon meer te noemen) Delphi filter zit op de goede plek.
Tank zit bij mij wel in de buurt van de motor maar de motor zit rondom in de isolatie. na draaien van de motor is het bij de tank aanzienlijk koeler dan bij de motor.
Inderdaad, jij beslist helemaal zelf hoeveel geld en wanneer je dat uit wilt geven.
Maar de theorie van 30jaar geleden was het goed, dus nu ook, gaat, zoals Vuren al aangaf, niet op.
Met de huidige gasolie, speelt temperatuur een veel grotere rol, je gedachten van je motor isolatie, gaat maar voor een heel klein gedeelte op.
Ik heb al eens een verhandeling gegeven over de capaciteit van de opvoer pomp, daar bij uiteen gezet dat de opbrengst van deze pomp aanmerkelijk groter is als je verbruik !
Met dit overschot wordt je injectie systeem gekoeld, waar dacht je waar die warmte bleef ?
Een mangat, voor regelmatige controle van de tank, en eventuele schoonmaak mogelijkheden.
Tank deel uit laten maken van het vlak, voor temperatuur beheersing.
Aanzuig leiding vanaf het laagste punt, voor continue vuil en water afvoer.
In deze leiding een zeer goed werkende waterafscheider en voorfilter voor overname van aftappot.
Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben dat tijden veranderen en dat een goed voorfilter op een schip best belangrijk is, terwijl de veiligheids aspecten van een veel snellere en intensiever scheepvaart in Nederland hierbij nog niet genoemd zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 10 Mei 2014, 11:54

Helemaal mee eens zoals door Wolf en door Hans van Vuren hierboven verwoord word.
Daar wil ik nog iets aan toevoegen, binnenvaart vind ik een hoger risico als zeevaart, ik val liever stil op zee als op b.v. een Amsterdamrijnkanaal, op zee heb je doorgaans meer tijd en ruimte om te reageren, als op een b.v. Amsterdamrijnkanaal, dan is het met een 15min wel bekeken, dan lig je (hopelijk) al tegen de wal, wat je daar helemaal niet fijn gaat vinden!
Zorg dat een zo'n essentieel onderdeel als brandstoftoevoer in orden is!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard