inventarisatie van kosten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2014, 20:25

Ik noemde Drinkwaard als voorbeeld van één van de vele zelfombouwers.
De marinisatie van Craftsman is mooier (maar of het allemaal veel beter is denk ik niet).
De opvoerpomp is geen rommel en zowel brandstoffilter als luchtaanzuig is veel beter.

Wat zeker anders is dat is de basismotor, ook al blijft het een S4L2 Mitsubishi.
Die basis industriemotoren worden vele toepassingen in de industrie specifiek gemaakt.
Vetus en Solé stellen hun eigen eisen aan de toegepaste basismotor wat op jachtgebruik is gericht.

De goedkopere varianten kopen bv. een partijtje tractormotoren en bouwen die om tot bootmotor.
Een tractormotor heeft een ander vliegwiel en andere klep- en brandstofpomp timing.

In de praktijk valt het op dat die partijmotoren rauwer lopen (dus meer geluid produceren dan Vetus of Solé) en als het vliegwiel niet is aangepast trilt het meer tot en met gerammel in de aandrijving wat ooit zelfs keerkoppelingen sloopte na 5 draaiuren (hopelijk is dat inmiddels over).

De meeste motoren worden standaard geleverd met een Technodrive TMC 40 of TMC 60 mechanische keerkoppeling, dat is de goedkoopste bekende koppeling in de markt.
Vetus levert standaard ook wel ZF/Hurth, ook mechanisch maar wat duurder.

Vetus en Sole wijken wat af met de prijs, Vetus levert een betere nazorg en service.

Door scherp in te kopen en de klant mee te laten delen in een stukje korting komt die Vetus motor ineens een stuk dichterbij.
(Zo ook Yanmar)

Yanmar is top en feitelijk beter dan de andere merken omdat Yanmar een specifieke bootmotoren fabrikant is.
We hebben diverse Yanmar motoren ingebouwd en die doen het super.

Alleen als je een complete set voor hermotorisatie nodig hebt is het prijstechnisch interessanter om alles bij 1 leverancier te kopen.
Yanmar heeft Vetus overgenomen maar ik zie nog geen Yanmar diesels in het Vetus boek. Ofwel als die koppeling er wel is/komt dan wordt het interessant om Yanmar in te kopen i.c.m. Vetus installatie delen.

Zo wat duidelijker?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 14 Jun 2014, 10:20

ja zo is het voor mij wat duidelijk wat betreft de prijsverschillen.
Ik wist bv niet dat dezelfde blokken in oa een tractor gezet werden, en dus met andere aanbouwdelen ook in een boot.

Je zegt dat Sole rustiger loopt,
in 2012 heb ik 2 weken met een kruiser van 10m gevaren waar een sole in stond van 2 jaar oud, ik weet niet meer of het de 3 of 4 cilinder was.
Maar zo rustig vond ik die niet (wellicht was het dus de 3 pitter )

ik snap dat yanmar en vetus zo'n beetje het beste is wat er te koop is.
maar niet iedereen kan een bmw of mercedes betalen, en rijden dus jarenlang tevreden in een opeltje.

ik zou natuurlijk ook voor een compleet gereviseerde motor kunnen gaan, scheelt ook in kosten.
dan heb je een A merk, gereviseerd voor de kosten van een B merk (ongeveer dan he)
Maar hoe betrouwbaar is dat ?
Als een firma als drinkwaard een gereviseerde motor aanbied, is die dan ook echt gereviseerd ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jun 2014, 21:19

Een industriemotor ziet men graag in zoveel mogelijk werktuigen.
Mitsubishi wordt in NL vaak als ook generatormotor ingezet, dan is o.a. de regulateur anders.
In de werkplaatsboeken staan de toepassing opgesomd en dat zijn er zomaar 20 voor 1 type motor..

Sole heeft een 33 pk 3 cilinder daar waar Vetus een 4 cilinder heeft. Die 3 cilinder vindt ik ook rauw klinken.
Het kan ook met de inbouw, opstelling en mate van isolatie te maken hebben.

Yanmar vindt ik toch wel wat beter dan Vetus.
BV. deze: http://www.yanmarbenelux.nl/index.cfm/g ... n-9-125pk/

Maar ook met yanmar basismotoren wordt gerommeld door industrieblokken toe te passen, die zijn nogal lawaaiig (mijn buurman had een nieuwe in zijn sloep en die maakt veel meer lawaai dan de originele scheepsuitvoering).
Een leek ziet het niet want men spuit de boel in Yanmar kleuren en levert er een Yanmar motorpaneel bij.

Een gereviseerde motor is meest van een nogal oud type motor en best duur.
Link: http://www.drinkwaard.com/producten/sch ... /mercedes/

Een nieuwe 27 pk Solé is ca. 1000 euro duurder dan een drinkwaard Mitsubishi (met een vergelijkbaar motorpaneel en dezelfde keerkoppeling).
Dat is toch geen verschil waar je van omvalt?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fia2 » 14 Jun 2014, 22:45

Zit belangstellend mee te lezen in de discussie over hermotorrisering waar ik zelf ook over aan het nadenken ben.
Zit nu een BMC thornycroft 154 in, loop nog netjes ,rookt wel wat en zweet hier en daar wat olie.Ik heb mij ook bij drinkwaard laten informeren die adviseerde mij de mitsubishi 3.3 liter 4 cilinder aan.Wat ik nu in de discussie mis hier op het forum .Dat er maar een paar geschikte merken door de deskundigen over de tafel gaan dit zijn dan meestal of yanmar of sole, nou dacht ik zelf over een vetus deutz ,is wel wat duurder maar hoort naar mijn idee zeker wel in deze rij thuis.
Of zit ik er naast?.
gr. Pieter Romein
fia2

ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jun 2014, 23:29

Deze BMC Commander is bij 3000 toeren 50 pk en daar gaat een redelijk verlies van de ouderwetse keerkoppeling vanaf.

Ik begrijp dus niet waarom Drinkwaard je een Mitsubishi S4S adviseert.
Die is 63 pk bij 2500 toeren, ofwel veel te zwaar.
Een Vetus Deutz is helemaal te zwaar en dus onnodig duur..

Kom maar eens met gegevens van de boot zoals lengte waterlijn, breedte waterlijn, waterverplaatsing (gewicht) en de rompvorm (of merk boot).
Dan zal ik eens kijken wat je echt nodig hebt aan vermogen.

We hebben het hier op dit moment steeds over ca. 8 meter boten en ook die mensen denken aan een te grote motor.
Dan komen we in de buurt van hooguit 30PK en dan praat je al snel over een Mitsubishi, Solé, Vetus of Yanmar.
Er bestaan ook nog andere merken zoals Nanni, Chinezen en Volvo. Daar heb ik zelf minder praktische ervaringen mee of ik vindt dat er bepaalde nadelen aan zitten.

Zoals eerder geschreven is de allereerste en beste besparing om een juist motorvermogen te bepalen en dan wordt die nieuwe motor aanzienlijk goedkoper!
Ik zit hier tegenwoordig geld voor mensen te besparen, tevens is er meer ruimte in de motorkamer en kom je echt niks aan vermogen te kort.
Een 42 pk Solé of Vetus kost bijna hetzelfde als die foute 63PK motor en dan heb je een pracht motor die voor een boot bestemd is en mooi draait.

Van de 42 pk Vetus diesel hebben we er tig varen (zelfs in een beroepsboot van de overheid) en iedereen is er buitengewoon tevreden over.
Mijn vader (is pas 88 jaar) vaart met boot van mij met een Vetus 42 pk. Die boot weegt 6 ton en zou zat hebben aan een 27 pk motor.
Waar ik nu zelf mee vaar is een Yanmar 54 pk 4 cilinder, dat is een geweldig degelijke motor, verslijt je nooit meer.

En als iemand bij ons een motor plus de verdere benodigde onderdelen bestelt dan stellen we dat optimaal samen (kost niks, onze ervaringen zijn daarbij gratis) en geven ook nog een leuke korting op een pakket.
Dan krijg je een juist vermogensadvies en een stuk ervaring over de diverse leveranciers en merken zodat de uiteindelijke installatie een optimaal geheel wordt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 15 Jun 2014, 09:54

elrenegado schreef:ik snap dat yanmar en vetus zo'n beetje het beste is wat er te koop is.
maar niet iedereen kan een bmw of mercedes betalen, en rijden dus jarenlang tevreden in een opeltje.

ik zou natuurlijk ook voor een compleet gereviseerde motor kunnen gaan, scheelt ook in kosten.
dan heb je een A merk, gereviseerd voor de kosten van een B merk (ongeveer dan he)
Maar hoe betrouwbaar is dat ?
Als een firma als drinkwaard een gereviseerde motor aanbied, is die dan ook echt gereviseerd ?

Terugkomend op je oorspronkelijke vraag, en al je latere postings lezend, vraag ik me geleidelijk af: wíl je het eigenlijk wel? Ik krijg steeds meer de indruk dat je om prijstechnische redenen, prima reden overigens, de ene old skool aandrijflijn het liefst vervangt door een andere old skool aandrijflijn.
Daarom denk ik: heb je wel eens overwogen om je huidige spulletje te overhalen? Je bent er erg tevreden over, dus waarom zou je er dan vanaf willen? Qua inbouwen sowieso de goedkoopste oplossing.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2014, 10:30

mijn vraag over de kwaliteit van een gereviseerde motor was meer een vraag die ontstond tijdens het lezen van de posts.
wellicht iets verkeerd gesteld waardoor het lijkt alsof ik dat nu ineens zou willen.

Uiteraard zou ik mijn blok kunnen overhalen, of er een gereviseerde in te zetten van hetzelfde merk en type.
dan is het een kwestie van alle draadjes en slangen los, blok eruit.... en later weer erin en alles weer inprikken.

Maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar nieuw.
waarom ?
het prijs verschil tussen een nieuwe, of een gereviseerde is niet zo groot.
dan heb ik liever nieuw.

Voor een gereviseerde motor, zelfde type als ik nu heb betaal je 4275,-
als ik dan ook een gereviseerd kk koop komt daar 1450,- bij, kom je op 5725 totaal uit.
Voor 5800 heb je een sole mini 33 met kk nieuw.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jun 2014, 20:41

De Solé Mini 33 is een 3 cilinder die is afgeleid van de 42pk 4 cilinder.
En die motor vindt ik nogal rauw lopen.
Vetus heeft wel een 4 cilinder 33 pk en die heeft een wat kleinere cilinderinhoud dan de 42 pk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fia2 » 15 Jun 2014, 22:52

Beste Hans

Bedankt voor je reactie, waarom Drinkwaard mij een misubishi S4S aanrade, weet ik ook niet, ik ging eigenlijk kijken voor een ander type de S4Q2 van 54 pk .
Het enige wat mij bij is gebleven was dat de S4S rustiger zou lopen door minder toeren en dat de S4Q2 en het verschil met de S4S maar een paar pk was.
Mij boot is een Neptunes 107, dus 10 meter 70 x 3 meter 40 met een diepgang van 1meter 20 gewicht ongeveer 8 ton.
Keerkoppeling is een velvet 71 CR hydraulisch.
Dat ik keek naar een Vetus deutz is het model DT4-70 van 68 pk bij 2800 toeren, dacht dat zit ook ongeveer in de buurt van de Mitsubitshi S4S.

Gr. Pieter
fia2

ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jun 2014, 23:30

Pieter,

Ik ken de Neptunes 107 en daar werden DAF diesels ingebouwd maar ook Peugeot.
Een DAF was veel te groot en de 62 pk Peugeot levert in de praktijk minder vermogen dan een S4l2 Mitsubishi van 42 pk.
Dan heb ik het over de Vetus Mitsubishi omdat we er daarvan een aantal hebben geleverd.

De S4s is een 2500 toeren motor maar die vraagt een zwaardere schroef waardoor de boot met stationair toerental mogelijk te hard vaart.
Dat is vaak ongemakkelijk.

Verder is die motor gewoon te zwaar als je zelf met deze boot wil blijven varen.
Als de boot verkocht moet worden zal het koperspubliek de neus optrekken omdat er 'slechts' 42 pk in zit.
Is zat voor die boot maar iedereen wil teveel vermogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard