As scheef op motor (vermoeden)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor Lucter » 14 Aug 2014, 11:00

Al eens nagezien of er geen oude pakkingresten in de gland zitten? Die kunnen keihard worden en zeker een teveel aan vet (drukverhoging) zal zorgen voor een hogere temp. door wrijving.

Normaal wordt hij bij mij rond de 25-30 graden, als ik dan flink vet pomp loopt het snel op richting de 40 graden en dat hou je niet lang vast!
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2014, 12:02

Bas,wat je kan proberen om te kijken of de motor redelijk in lijn staat ,is de koppeling losnemen aan de kant van de keerkoppeling.
Aan de koppeling zit als het goed is een pasrand,als je de as wat naar achter schuift gaat de koppeling van de pasrand af.
Als je de koppeling langzaam terug naar voren schuift moet hij als het waren zonder te wringen of bij te tillen zo weer in de passing passen.
Let op dit is geen uitlijnen maar geeft we een indicatie of hij redelijk goed in lijn staat.
Als hij er weer heel soepel opschuift,denk ik niet dat het uitlijnen de warmte veroorzaakt.
Gr René( De Stoere).
Ps je kan dan ook zien of de schroefas licht draait of dat het galant veel te zwaar staat aangedraait
Klaver vier

Berichtdoor basvanhethul » 14 Aug 2014, 12:33

Rene,

De as kan ik makkelijk terug schuiven zoals jij het uit legt.
Ook kan ik de as makkelijk rond draaien, wat je zegt met oude vetkoorden zou kunnen, zal binnenkort wel nieuwe halen en de oude verwijderen.
Dan nog eens testen.
basvanhethul

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2014, 12:38

Bas waar het om gaat is dat hij zonder te wringen er weer heel makkelijk opschuift,moet je bijtillen of opzij duwen dan is het niet goed,en wringt hij enigszins.
Gr René ( De Stoere)
Laatst gewijzigd door Klaver vier op 14 Aug 2014, 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Klaver vier

Berichtdoor Tally » 14 Aug 2014, 16:07

Maar dan nog kan het zijn dat de motor niet goed voor zijn as staat.
Zou ook voeler maten gebruiken om te zien dat de flenzen gelijke afstand heeft.
Piet
Tally

ligplaats: Franeker
info:

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2014, 16:44

Daar heb je gelijk in Tally,maar met voelermaatjes op een flexibele koppeling haalt ook niets uit ,dan moet je vaste flensen gebruiken.
Ik heb ook niet gezegd dat dit uitlijnen is maar dat het een indicatie is of het enigszins goed staat.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 14 Aug 2014, 19:03

Bij een redelijk soepel opgestelde motor is met bijna 40cm vrije aslengte onvoldoende.
De benodigde vrije as lengte hangt dus af van de motordempers, de flexibele koppeling, de schroefasdiameter en het materiaal waarvan de schroefas is gemaakt (keihard of normaal assenstaal).

Deze getoonde askoppeling is in de basis te stug en zal de motor het voorste lager aanvallen.

Men spreekt zo leuk over uitlijnen maar dat betekent dat het een basis uitlijning betreft die geldt voor een stilstaande motor.
Eem motor op rubber dempers beweegt en dan moet de uitlijnafwijking (nog maar deels) worden gecompenseerd door een soepele askoppeling.
Een Uniflex is daarvoor m.i. de meest geschikte askoppeling.

De pakking in de pakkingbus kan hard zijn maar daar zit de oorzaak niet als de pakkingbus niet te strak is aangedraaid.
Hij moet een drupje water lekken om te smeren en te koelen.
Als het voorste lager/pakkingbus vast aan de askoker zit krijgt het lager het te verduren waardoor het ruim wordt en de pakkingbus vanzelf gaat lekken.
De hele koker maximaal volpersen met vet gaat ook niet goed omdat het lager en de pakkingbus te heet kan worden omdat er geen water bij komt om te koelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 15 Aug 2014, 18:51

vuuren1 schreef:Hij moet een drupje water lekken om te smeren en te koelen.

De hele koker maximaal volpersen met vet gaat ook niet goed omdat het lager en de pakkingbus te heet kan worden omdat er geen water bij komt om te koelen.

Hans, een vet gesmeerde schroefaskoker koelen met een drupje water :o da's onzin :!:

Dat drupje water is wel een goed teken want het betekend dat er niet teveel vet-druk in de koker zit waardoor hij te heet gaat worden.
Mijn vet-gesmeerde koker lekt nimmer een druppel een druppel water, vet bijpompen doe ik zeer beperkt. De temp. controleer ik af en toe met een infraroodthermometer.

De schroefas is van gehard staal of rvs, de pakkingbus van messing. Als de motor werkelijk slecht t.o.v. de koker/pakkingbus staat zie je dat snel genoeg aan de wijze waarop de pakkingbus uitslijt ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Aug 2014, 19:29

Lucter,

Iedere pakkingbus moet gekoeld worden en in ieder leerboek staat geschreven dat een pakkingbus daarvoor een drupje water moet lekken, ofwel zo afgesteld dient te worden.
Ik heb 12 jaar les gegeven in Scheepswerktuigkunde en met name praktijklessen, dus vertel ik heus geen onzin..

De kunst is om een vetgesmeerde as niet te weinig te smeren maar er ook niet teveel vet in te persen, dan wordt het mogelijk heet.
Maar bij motoren op rubbers past een vast binnenlager niet omdat de as beweegt en dan past niet bij een vast lager met pakkingbus.

Helaas wordt er in de jachtenwereld veel geknoeid door mensen die denken dat ze het weten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 16 Aug 2014, 15:25

vuuren1 schreef:Lucter,

Iedere pakkingbus moet gekoeld worden en in ieder leerboek staat geschreven dat een pakkingbus daarvoor een drupje water moet lekken, ofwel zo afgesteld dient te worden.
Ik heb 12 jaar les gegeven in Scheepswerktuigkunde en met name praktijklessen, dus vertel ik heus geen onzin..

De kunst is om een vetgesmeerde as niet te weinig te smeren maar er ook niet teveel vet in te persen, dan wordt het mogelijk heet.
Maar bij motoren op rubbers past een vast binnenlager niet omdat de as beweegt en dan past niet bij een vast lager met pakkingbus.

Helaas wordt er in de jachtenwereld veel geknoeid door mensen die denken dat ze het weten.

Hans, zeker niet mijn bedoeling on je kennis als onzin te bestempelen, maar ik denk dat je je iets verkeerd uitdrukt ;)
Die druppel water gaat de temperatuur van de schroefaskoker en as niet naar beneden brengen, daarvoor is de massa staal t.o.v. de geringe hoeveelheid water te groot. Die druppel is zoals ik eerder schreef een goed teken; er staat niet teveel vetdruk op de koker, hetgeen hitte kan veroorzaken. Je zegt geheel terecht de pakkingbus zo af te stellen dat er nog een drupje komt, dan weet je immers dat de vetdruk niet te hoog is.

Dit bewijst mijn schroefassysteem, vetgesmeerd en nooit een druppel water binnen. Door het zware stuwdruklager voor de pakkingbus, staat het bij mij heel goed in lijn. De flexibele koppeling tussen het stuwdruklager en de keerkoppeling vangt de geringe motorbewegingen op.
Lucter

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard