zelf kleppen stellen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

zelf kleppen stellen

Berichtdoor reijmerink » 23 Sep 2014, 15:08

mensen, ik ga bij mijn Bukh dv 20,1980, een keertje zelf kleppen stellen...het hoe en zo snap ik wel maar..ik ben bang dat ik de contramoeren..of te vast of te los aandraai.
Zijn er in het algemeen koppelmomenten beschikbaar..of is het wijs er een paar druppeltje locktight aan toe te voegen.
vr grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Re: zelf kleppen stellen

Berichtdoor Klaver vier » 23 Sep 2014, 16:24

Mijn mening is gewoon goed vastdraaien,ik heb nog nooit gehoord dat het losliep na het kleppen stellen
Geen locktite gebruiken daar heb je de keer er op vreselijk last van.
Succes Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor quichot » 23 Sep 2014, 16:30

Wat René zegt. Locktite zou ik niet doen, want ik denk niet dat dat bestendig is tegen de olie die er continue langsstroomt.
Waarschijnlijk is er officieel een aandraaikoppel voor, maar borging met een contramoer is vooral een gevoelskwestie. Niet klootviolen met een baco, maar twee passende sleuteltjes, en dan op het gevoel gewoon strak aanzetten. Je moet het gevoel hebben dat als je echt kracht zet, het nog wel een slagje vaster zou kunnen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 23 Sep 2014, 20:15

Als ik de vraag zo les zou ik er maar vanaf blijven...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 24 Sep 2014, 11:52

vuuren1 schreef:Als ik de vraag zo les zou ik er maar vanaf blijven...

beste hans, allereerst heb ik veel respect voor je kennis, maar volgens mij sla je de plank vaak mis. deze beste man vraagt niet om een vervelende opmerking maar om raad. in basis is een forum daar ook voor. opmerkingen zoals de uwe zijn hier niet op zijn plaats denk ik. daar heeft de beste man toch niks aan? we proberen ons als watersporters/techneuten te voeden met informatie en daarvoor is het forum een mooi middel. om het zo af te kappen lijkt mij niet echt motiverend om dit forum levend te houden. zal waarschijnlijk wel twee keer na denken voordat hij weer een vraag stelt.

kan en mag niet de bedoeling zijn volgens mij!?...
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor peter jansen » 24 Sep 2014, 12:08

Gebruikers-avatar
peter jansen

Berichtdoor Byl54 » 24 Sep 2014, 15:06

Monteur zijn is een vak, kleppen stellen, daar moet je gevoel voor hebben en dan heb ik het nog niet over vast draaien van moeren. Laat eerst eens een monteur het voordoen, begin er anders niet aan.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor vuuren1 » 24 Sep 2014, 19:19

@Peter Jansen,

Dat is juist goede raad en uit 12 jaar ervaring in het geven van praktijklessen m.b.t. dieselmotoren.

We maakten grapjes over vragen hoe vast je iets moet aandraaien: Een kwart slag voor het breken..
Vervolgens lieten we de mensen m6 en m8 bouten en moeren stuk draaien zodat men ietwat gevoel kreeg hoe dat gaat.
Daarna normaal vastdraaien en controleren.

Bij het vastdraaien van een klepstelschroef + borgmoer verandert de klepspeling omdat je de schroefdraad van de stelschroef omhoog trekt (door de speling op de schroefdraad).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MaartenKlop » 24 Sep 2014, 19:33

vuuren1 schreef:@Peter Jansen,

We maakten grapjes over vragen hoe vast je iets moet aandraaien: Een kwart slag voor het breken..

Bij het vastdraaien van een klepstelschroef + borgmoer verandert de klepspeling omdat je de schroefdraad van de stelschroef omhoog trekt (door de speling op de schroefdraad).

.. door de rek in de bout + krimp in de moer. Die speling is er met handvast al wel uit.
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 24 Sep 2014, 20:37

vuuren1 schreef:@Peter Jansen,

Dat is juist goede raad en uit 12 jaar ervaring in het geven van praktijklessen m.b.t. dieselmotoren.

Vervolgens lieten we de mensen m6 en m8 bouten en moeren stuk draaien zodat men ietwat gevoel kreeg hoe dat gaat.
Daarna normaal vastdraaien en controleren.

hans bedankt voor je antwoord.
Gebruikers-avatar
peter jansen

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard