Voorstellen en info inwinnen

Re: Voorstellen en info inwinnen

Berichtdoor antonh » 06 Okt 2014, 20:45

altbus1 schreef:Hallo,

Ik ben spijtig nog niet zo ver gekomen mijn eigen boot te hebben, toch loop ik er al enige tijd mee in mijn hoofd.
Hopelijk kan ik via jullie wat informatie inwinnen hoe dit allemaal aan te pakken.

Grtz

Als je aangeeft waar je woont is het wel makkelijker om tips te geven wat er aan boten ergens ligt.
In de meeste havens ligt genoeg te koop, goed, matig en slecht.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Okt 2014, 20:57

Tegenwoordig kan je kiezen omdat er inmiddels in NL ruim 30.000 pleziervaartuigen te koop liggen.
Met een dergelijk budget is er best veel te koop.
Waar je allemaal op moet letten zou een flink boek worden om hier te publiceren.

Ik heb wel een paar basiszaken voor je die erg belangrijk zijn:

- Iemand die een boot wil kopen heeft een dikke tot zeer dikke rose bril op en dat kost menigeen later erg veel geld.

- Dus de boot laten keuren om dat de verkoper prachtige verhalen vertelt die niet kloppen en leugens zijn ook veelvoorkomend.

- De tot 10.000 euro boten zijn meestal 40-50 jaar oud en hebben vaak achterstallig onderhoud.

- Het duurste onderdeel is de motorinstallatie, hermotoriseren kost meer dan de aankoopprijs van de boot.

- Dus zoek iets waar ooit een nieuwe motor in is gegaan (ook al is dat 20 jaar geleden is dat meestal alles beter dan een motor van 40 jaar oud.

- Vraag meteen naar de facturen want mijn ervaring is dat men geweldig kan jokken..

- Idem bij zgn. gereviseerde motoren.

nb.
Er zijn allerlei keurinstanties met een certificaat wat m.i. weinig voorstelt, zoiets kan een banketbakker in een aantal weken ook halen (als hij er goed voor betaalt).
Zelfs van zeer bekende organisaties hebben we rapporten gezien die totaal niet klopten.

Het is een aparte wereld en wees op je hoede.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 06 Okt 2014, 22:11

altbus1 schreef:Momenteel zit ik met de gedachte om de binnenwateren en kustlijn te volgen.
Ook is het een droom om terug te zeilen (heb vroeger bij de zeescouts gezeten) maar omdat ik me eerst wil concentreren op het varen met motor twijfel ik om eerst een motorboot te kopen. Ook de vraag of het verstandig is binnenwateren te varen met een zeilboot voor de diepgang ten opzichte van een motorboot moet ik nog antwoorden op krijgen.

Varen met een motorboot op zee is niet handig, mits je vaak verwaaid wil liggen.

Varen met een zeilboot op kleiner binnenwater is ook niet handig. Zeeland en IJsselmeer is prima, maar een tocht over kanalen en rivieren (en die hebben jullie in BE alleen maar) is haast niet te doen vanwege de masthoogte. In BE ook veel vaste brugen op de kanalen. Met een diepgang tot 150cm kun je op de meeste plekken wel komen.

Moraal; Ga eerst maar bedenken of het een zeil- of motorboot moet worden.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor Amersfow » 07 Okt 2014, 06:31

Vuuren slaat de spijker op de kop. Focus op goede techniek. Ha, ik weet een gruwlijk lelijke tenbroeke kruiser maar met een Drinkwaard Mitsubishi van een paar jaar oud voor Eur 6700. Als je uiterlijk niet belangrijk vind en je bent handig genoeg om interieur op te pimpen kan zoiets een succes worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 07 Okt 2014, 07:43

Hoi en welkom op het forum.

Zeilboot of motorboot, uiteraard zal de mening hier motorboot zijn omdat dit forum deze groep vertegenwoordigt, op het zeilersforum zal men natuurlijk een hele andere mening toebedaan zijn.
Voor 10.000 euro koop je een mooie zeilboot, die prijzen liggen gewoon een stuk lager dan luxe stalen motorboot, dat is een voordeel.
Anderzijds kun je voor 10.000 euro zeer zeker wel een een beginnersboot kopen zonder gebreken aan de motor oid, je moet alleen realistisch blijven en de romantische gedachte wegdrukken als je op jacht gaat.
Als je gewoon goed speurt op de verkoopssites als Speurders of marktplaats kom je vanzelf interessante materie tegen, verkoopboekjes zoals boten.nl of botentrader zijn leuk om in te kijken maar de prijzen daar zijn hoog en het aanbod al zeer rap verouderd, koopjes zul je nauwelijks vinden.

Mijn tip, kijk eens naar de polyester schepen, deze vallen binnen het budget en hebben veel minder onderhoud nodig dan de stalen varianten.
Een Passaat of Spitsgater is een leuk schip die vaak onder de 10.000 met inboard wordt aangeboden.(onderstaande Passaat is met benzinemotor, maar qua veligheid is diesel aan te raden als inboard)
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr

Maar ook de polyester scheepjes met 4 takt outboard zijn relatief goedkoop qua onderhoud, verbruik en vooral aanschaf (tussen de 5000 en 10.000)
Zo maar wat namen Onedin, Gelderblom, Inter, Shetland.

Perfect om mee te beginnen en waardevast.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor altbus1 » 07 Okt 2014, 09:08

Hallo,
Dank voor de vele reacties, ik moet me wel een beetje verduidelijken de aankoop van een motor/zeilboot zal pas tegen eind volgend jaar zijn tenzij er tegen de zomer een koopje te doen valt.
Voor mijn vrouw geld vooral de regel rust en hiervoor zijn de binnenwateren ideaal, als ik dan hoor dat in België er een probleem kan zijn met bvb masthoogte ten opzichte van vaste bruggen heb ik zoiezo een probleem met een zeilboot en neig ik meer naar een motorboot te gaan. Leuk te weten dat een polyester boot voor de starter een goedkopere optie kan zijn.
Ik woon in Antwerpen en dus zou de jachthaven op linkeroever voor mij de eerste optie zijn tenzij zoals in een vorige post beschreven een zuid hollandse haven veel voordeliger zou zijn. Ik had ook gerekend tussen de 1000 a1500€ als liggeld.
Ook zou mijn voorkeur gaan naar een boot vanaf ongeveer 7m.
De voorbeelden van Chaea lijken me wel tof om mee te beginnen. :)
Ik lees regelmatig dat een diesel de voorkeur krijgt i.v.m. ontploffingsgevaar? Deze zullen waarschijnlijk ook zuiniger zijn?
Wat betreft de motor, wat zijn de voordelen van een inbouwmotor ten opzichte van een outboardmotor? Mij lijkt een outboardmotor veel gemakkelijker en goedkoper om te vervangen als dat zou moeten.
Ik heb ook iets gelezen van trailer dat die beter niet van Amerikaanse makelij mag zijn i.v.m. zich op de baan te mogen verplaatsen? Hoe kan ik dat weten?
En als laatste hoe zit dat met een eventuele Nederlandse boot te laten inschrijven in België ik lees soms iets dat 't moeilijk is een ce keuring te verkrijgen?

Vriendelijke groeten
altbus1

ligplaats: geen
info:

Berichtdoor gast » 07 Okt 2014, 10:19

Trailers boven de 750 kg horen op kenteken, dat is ook van toepassing van Amerikaanse trailers.
Er worden eisengesteld voordat een kenteken afgegeven wordt en daarom zijn Amerikaanse trailers niet populair.
Maar realiseer je als je een motorboot van deze proporties op trailer wil je een behoorlijk bedrag moet neertellen voor een geschikte, 2000 euro minimaal.
Wil je een trailerbare boot op een trailer onder de 750 kg zal je moeten zoeken in de boten onder de 5,50 zoals de Shetland 535 of Family Four, deze zijn eens stuk lichter maar uiteraard boet je dan in ruimte. Wel moet je auto 750 kg ongeremd mogen trekken.
Voordeel is dat hier een buitenboordmotor achter moet, tevens antwoord op je volgende vraag.
Een 4 takt buitenboordmotor is uitermate betrouwbaar als je hem netjes zijn beurten geeft, je ziet zelfs nu nog met regelmaat oude torren van 40 jaar oud op het water rondtuffen dus dat zegt wel wat. Nu geef ik je uiteraard wel het advies om voor een jong exemplaar te gaan, en mocht deze toch defect gaan heb je hem binnen het uur achter je boot weg en als je eventueel moet vervangen hoef je in feite niks aan te passen, grote voordeel ten opzichte van inboard .

Inboard benzine is een punt van discussie, af en toe knalt er eens een bootje uit elkaar.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 08 Okt 2014, 20:14

Onderstaande advertentie is "volgend jaar"voor jou zeer interessant.
Voor een Passaat met inboard diesel is dit absoluut niet duur en waarschijnlijk heb je hem al als je iets meer dan 4000 biedt.
Heeft te maken met het op een verkeerde manier aanbieden van je boot waardoor de doelgroep deze mist.

gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor altbus1 » 09 Okt 2014, 15:45

chaea schreef:Onderstaande advertentie is "volgend jaar"voor jou zeer interessant.
Voor een Passaat met inboard diesel is dit absoluut niet duur en waarschijnlijk heb je hem al als je iets meer dan 4000 biedt.
Heeft te maken met het op een verkeerde manier aanbieden van je boot waardoor de doelgroep deze mist.

Als ik voor de motorboot zou kiezen zou zo iets inderdaad wel leuk zijn liefst wel met 4 slaapplaatsen en een min lengte van 7m.
Zijn er nog merken die prijs kwaliteit gezien aan te raden zijn, de passaat zal ik wel af en toe is blijven googlen?

Thx
altbus1

ligplaats: geen
info:

Berichtdoor JerryR » 09 Okt 2014, 19:14

Wij hebben een van leeuwenschouw nomade, met 8 meter lang en 3,30 breed heb je erg veel ruimte binnen.(halve meter in de breedte heb je meer aan als een meter in de lengte)

standaard waren deze uitgerust met 3 slaapplaatsen in de achterkajuit (ombouwen tot groot 2 pers) en een 2 persoons dinette. bij ons lag zelf in de punt nog een matras. deze schepen zijn gebouwd van gestraald en gemenied staal waardoor ze na 40 jaar nog in prima staat zijn.(mits niet zwaar verwaarloosd uiteraard) er staan er nog een aantal te koop op marktplaats voor leuke prijzen.Wie weet is het wat voor je.

JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen