Wij zijn bezig met een motorvervanging. De boot (platbodem zeilboot, 12 meter lang, waterlijn 9.5 meter, 14 ton staal)heeft op dit moment een Mercedes OM616 met een mechanische Hurth 3:1 keerkoppeling (hbw25m).
De boot is voor ons nieuw, bij de eerste tocht (4 dagen) lijkt het motorvermogen in orde.
Nou ben ik eens om me heen aan het kijken voor een vervanger. Als eerste heb ik de specs van de Mercedes opgezocht. Afhankelijk van welke versie het is wordt er op verschillende plaatsen (niet alleen maritiem) een vermogen opgegeven van tussen 65 en 72 pk. Ik ga er maar van uit dat ik de 65 pk heb.
Bij de vervangers is het een logische optie dat je bij een gemariniseerd industrieblok uitkomt. Ik heb vervolgens eens de stap genomen om de specs van het basisblok op te zoeken. Tot mijn verbazing wordt voor het basisblok voor de motoren die ik vergeleek een significant lager vermogen opgegeven. De veel gebruikte Mitsubishi S4L2 krijgt van Mitsubishi een vermogen van 36 pk toegedicht. Vetus, Craftsman en Sole zitten allen ruim boven de 40 pk. Hetzelfde gaat op voor Kubota en Nanni/Betamarine.
Het lijkt er dus op dat er voor een scheepsmotor een andere norm gebruikt wordt. Daar kan ik op zich best inkomen. Blijft alleen de vraag van welke norm ik uit moet gaan bij het kiezen van een vervanger voor de Mercedes?