Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 01 Jan 2015, 09:35

Wat is de reden dat je met zo'n grote bocht van Wilhelmshaven naar Cuxhaven vaart, vaargeul, stroming?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor pascall » 01 Jan 2015, 16:24

Hoi Jack,

Heel die (inlandse plaswater) bestaat uit diverse geulen, de Jade, Weezer en Elbe, deze monden samen in de Noordzee.
Dit zijn de hooft geulen, daar buiten zijn er nog divers neven geulen. Bij hoogwater is het een watermassa, maar bij laagwater zijn deze geulen afgesloten van elkaar door zandbanken die tot ver in de monding doorlopen.
Dat is de reden dat je een heel eind om moet varen om niet aan de grond te lopen, nu kan je met de beperkte diepgang die wij hebben hele stukken afsnijden en dat doen we dan ook.
Dat is wel erg afhankelijk van de zeegang die er staat, en het tij, boven de banken ontstaat al snel een ruige zee bij een zeegang, bij rustig water hou ik een marge aan van circa 1 meter onder de kiel waar ik bekent ben.
Bij minder bekent terrein hou ik zo'n 3 meter aan onder de kiel, naargelang de zeegang zit je al gauw op 5 meter onder de kiel, dan begin je het al goed te merken wat voor invloed de bodem heeft op de golfslag. Recente kaarten is een must, en zoals je leest is het van vele factoren afhankelijk, enige kennis van navigatie en stromingen is wel verrijst.
Het gebeurd ook wel eens met een vlak zeetje, en op komend water, dat we zoveel mogelijk afsnijden, daarbij raken we ook wel eens de bodem, maar dat kan geen kwaad zolang je bewust bezig bent.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2015, 07:57

ErikH schreef:Mooi verslag, ga zo door!

Gr.

Erik

Bedankt Erik, ik hoop dat ik het goed doe, iets verwoorden is nou niet helemaal mijn ding, in iedergeval, het kijkcijfer stijgt.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2015, 08:06

De volgende dag;

Acht uur vijftien, we varen de jachthaven van Cuxhaven uit richting Brunsbuttel.
We zijn te vroeg om de vloed op te pikken de rivier op, maar ons geduld is op. Met een licht tegenstroom varen we naar het sluizencomplex Brunsbuttel wat de Elbe verbind met het Noord-Oost zeekanaal, ook wel Kieler-kanaal genoemd.
Op de Elbe dient men er rekening mee te houden dat de vloed of eb twee uur langer door loopt, wat wil zeggen, als de kentering is ingetreden, bij bijvoorbeeld laagwater, het nog twee uur duurt voor de vloedstroom gaat lopen terwijl het water wel al is gestegen! In Nederland komt het fenomeen nog extremer voor op het Spui. Stuurboord op de rivier is een wachtplaats voor jachten, dit staat ook aangegeven op de kaart, nu niet de ideale plek, het kan hier behoorlijk spoken bij een wind tegen de stroom in, maar nu is het rustig en we roepen de sluis aan, deze zegt dat we de nieuwe zeesluis in kunnen varen, wel snel want hij staat open.
Het is de eerste keer dat we in de nieuw zeesluis schutten in Brunsbuttel, andere keren schutten we altijd in de oude zeesluis met soms een kleine zeeboot, zo worden jachten en zeevaart gescheiden gehouden.
We varen de nieuwe sluis in waar al twee zeeschepen in liggen afgemeerd. Bij het invaren van de sluis roept een mede watersporter dat we beter vooraan in de sluis kunnen gaan liggen, zodat we bij het uitvaren geen last hebben van het schroefwater van die grote jongens.
We overzien de situatie, en dit lijkt ons ook de beste optie, mede ook omdat er drijframen in de sluis liggen waar je fenders zo boven op rollen, deze drijframen steken maar zo’n tien centimeter boven het wateroppervlakte.
We varen voorbij het eerste zeeschip die zijn boegschroef nog aan heeft staan, zodat het nog even stevig sturen wordt,voor dit zeeschip meren we af, even later als de sluis deur nog maar even open gaat maken we dat we wegkomen voor het geweld van de enorme schroeven losbarst.

Afbeelding

Afbeelding

Het is tegen alle Duitse wetten in hoe het schutten hier geregeld is, er is dus niets geregeld! Je moet zelf bepalen waar je in de sluis gaat liggen, ook het door roodlicht uitvaren van de sluis word getolereerd. De enige regel die hier gesteld word is, na de beroepsvaart invaren, dat is heel wat anders wat wij normaal gewend zijn in het altijd zo op regels geënt Duitsland!
We zetten onze reis voort over het imposante kanaal met zijn even imposante bruggen. Om 18.00 uur meren we af in de jachthaven van Rensburg ruwweg halverwege het kanaal, hier toppen we ook de dieselolie tank af. Rens burg is een mooi stadje en is op loopafstand van de jachthaven bereikbaar. De jachthaven is van alle gemakken voorzien, inclusief een goed en gezellig restaurant.

Word vervolgd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2015, 08:42

[quote="pascall"]Hoi Jack,

Heel die (inlandse plaswater) bestaat uit diverse geulen, de Jade, Weezer en Elbe, deze monden samen in de Noordzee.
Dit zijn de hooft geulen, daar buiten zijn er nog divers neven geulen. Bij hoogwater is het een watermassa, maar bij laagwater zijn deze geulen afgesloten van elkaar door zandbanken die tot ver in de monding doorlopen.
Dat is de reden dat je een heel eind om moet varen om niet aan de grond te lopen, nu kan je met de beperkte diepgang die wij hebben hele stukken afsnijden en dat doen we dan ook.
Dat is wel erg afhankelijk van de zeegang die er staat, en het tij, boven de banken ontstaat al snel een ruige zee bij een zeegang, bij rustig water hou ik een marge aan van circa 1 meter onder de kiel waar ik bekent ben.
Bij minder bekent terrein hou ik zo'n 3 meter aan onder de kiel, naargelang de zeegang zit je al gauw op 5 meter onder de kiel, dan begin je het al goed te merken wat voor invloed de bodem heeft op de golfslag. Recente kaarten is een must, en zoals je leest is het van vele factoren afhankelijk, enige kennis van navigatie en stromingen is wel verrijst.
Het gebeurd ook wel eens met een vlak zeetje, en op komend water, dat we zoveel mogelijk afsnijden, daarbij raken we ook wel eens de bodem, maar dat kan geen kwaad zolang je bewust bezig bent.

Ik wil hier nog een paar woorden aan toevoegen, het is ook mogelijk om over het wad naar Cuxhaven te varen. Vanuit Wilhelmshaven kan je bijna rechtuit naar Bremerhaven varen met hoogwater over het wad, dan kan je nog een aardig eind richting het eiland Scharhorn varen waar je een plaatsje moet zoeken om te overnachten, dat kan in een getijdehaventje, maar ook op het wad vooranker in een diepegeul of droogvallen, verder kom je namelijk niet van wegen het getij. De volgende dag kan je de reis weer voort zetten naar Cuxhaven, al bij al kost het behoorlijk wat tijd en een hoop gedoe als je geen wad vaarder ben, wij vinden het alle bij wel wat hebben, maar kiezen hier voor de snelste route.
Alles is natuurlijk afhankelijk wat voor type schip je heb, diepgang en snelheid!

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 03 Jan 2015, 14:33, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 02 Jan 2015, 10:07

Ja, ik had met google maps flink ingezoomd op het water tussen Wilhelmshaven en Cuxhaven, en vermoede daar niet echt ondieptes, maar ik begrijp nu, dat je met de door jou gekozen route bij eb inmiddels in diep water zit, en daarna van de vloedstroom gebruik kunt maken.
Je moet heel anders gaan denken en varen op getijdenwater, heb ik zelf in de praktijk al eens mogen ervaren, en heb ik ook gelezen in andere vaarverslagen.

groet, Jack.
Popeye

ligplaats:

Berichtdoor Simon de Danser » 02 Jan 2015, 22:03

Hallo Pascal,

Ik volg je verslag met veel belangstelling. Dat komt omdat ik hele grote delen van jouw reizen ook heb gemaakt. En dan blijft het trekken.
En alles wat je beschrijft komt me zo bekend voor.
Zowel binnendoor, via het wad, vanaf Delfzijl rechtstreeks naar Cuxhaven, of de variant via Helgoland. Of vanaf Helgoland
in één keer naar de Limfjorden. Voor mij allemaal gesneden koek. Maar ik kan me voorstellen dat een heleboel lezers er zich geen
voorstelling bij kunnen maken.
Voor mij is het na de vele doorkruisingen nog steeds het meest attractieve vaargebied. Prachtig.
Volgens mij ben ik jullie trouwens een jaar of 2 of 3 geleden op het wad in de buurt van de Kaiserbalje (tussen Jade en Weser) voorbij
gelopen. En later jullie mij weer omdat ik aan de grond zat en moest wachten op hoger water. Kan dat kloppen?

Mvg

Felix
Simon de Danser

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2015, 07:16

Hallo Felix.

Heel leuk dat je ons verslagje met zoveel belangstellig lees,dank hier voor.

Uit het geschreven stukje kan ik opmaken dat je nog een stapje veder gaat als ons, vanaf Helgoland in een keer naar het Limfjord, is voor ons nog steeds een droom.
Voor iedere zee oversteek hebben wij een gezonde spanning, oversteken van die omvang, waarbij je minimaal een nacht door gaat zijn dan ook tot nu toe nog niet aan ons besteed, over spanning ;)

Wij houden het voorlopig op maximaal 24uur per dag, maar daar zit wel verandering in.
Uiteindelijk heeft het voor een groot gedeelte te maken met wat voor type schip je vaart.
Met een zeilschip ben je veel meer mans als met de Barkas waar wij mee varen, ik ga er dan ook van uit dat je met een zeilschip vaart, of niet?

Ook voor ons is het Noorden het summum, ik lees in die paar woorden die je hier neer heb gezet het zelfde gevoel ervaart wat wij ervaren!
Dat wij elkaar zijn tegen gekomen, dat zal zomaar heel goed kunnen, Zaterdag 6-8-2011, ik citeer even letterlijk uit het logboek;

10.50 los Bremerhaven 1.30uur voor laagwater Bremerhaven. 12.30 op de splitsing boei 33 fedderwarder 1 bell alles mee stroom!!. 13.15 vooranker bij F10 kaiserbalje. 16.30 anker op, over het wantij. 18.10 voor de sluis Wilhelmshaven. Op het wantij lichte tegenstroom, anders alles mee! Minst gemeten ondiepte 40cm onder de kiel. Sluiskanaal VHF13. 18.30 in de sluis. 19.00uur in de jachthaven.

Volgens mij is de wereld weer klein!

Varen jullie nog steeds naar het noorden, overige correspondentie misschien beter over de PB (persoonlijk bericht) doen?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 04 Jan 2015, 06:52

We hervatten onze reis.

5.45uur gaan de trossen los, en we verlaten de jachthaven van Rensburg.
Tot op het heden hebben we steeds al redelijk tot mooi weer gehad en dat is voor deze streek niet onaardig.
Onze ervaring is dat het weer duidelijk verbeterd wanneer je richting de Deense eilanden vaart, hoe verder naar het noordoosten, hoe beter het weer.
De oostkust van Zweden heeft dan ook een landklimaat met strenge winters en zomers met veel zonuren en behoorlijke tempraturen, nu we in het verleden kunnen kijken weten we dat het uiteindelijk een top zomer wordt.
We varen het circa 100 kilometer lange kanaal af en schutten weer in de nieuwe zeesluis maar nu in Kiel, de oude zeesluis is voor langere tijd buiten gebruik van wegen groot onderhoud, nu liggen we echter alleen met jachten in de sluis.
In deze sluis moet je ook het verschuldigde kanaalgeld betalen, mijn wederhelft klautert de trap op ( ze is jonger als mij ) en betaalt het verschuldigde bedrag van 18 euro in het sluisgebouw, even later gaat de enorme sluisdeur open en varen we het kraak heldere water op.
De wind is noordwest 3 en we besluiten naar de parel van Deenemarken te varen, de eilandengroep zuidwest van het grote eiland Fune.
De oversteek van Kiel naar Marstal op het eiland Ærøskøbing duurt circa 6 uur, halverwege maakt het mooie weer plaats voor een enorme zwarte wolken massa aan de horizon die onze richting op komt. We pijlen hem op de radar en voeren de snelheid op van 12 naar 14,5 kilometer per uur om de bui te ontlopen en zetten twee steunzeiltjes op uit voorzorg.
Na een uur heeft de rand van de bui ons bereikt en loopt achter langst voorbij, er zit geen noemenswaardige wind bij, het gas kan er weer af en we vervolgen onze weg op kruissnelheid.

Afbeelding

In de namiddag bereiken we het eiland Ærøskøbing, ronde de kop en varen door een smalle geul de archipel in, hier liggen tal van eilanden op een relatieve afstand van elkaar. Wij kiezen voor het eiland Strynø waar we om 15.30uur afmeren. In dit gebied zijn we al vele malen geweest, daar valt dan ook weinig meer te ontdekken, maar het blijft schitterend om hier rond te zwerven. Op het eiland bevind zich een prachtig dorpje waar je in alle rust doorheen kan wandelen of fietsen, over talrijke weggetjes en paden, autoverkeer is hier nihil, wat een rust!

Afbeelding
Het haventje op Strynø.

Afbeelding

Afbeelding

Overzichtskaartje en hier onder een gedetailleerder kaartje.

Afbeelding

Word vervolgd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 04 Jan 2015, 10:49

Kun je het varen op de Oostzee vergelijken met het varen op het IJsselmeer?

Groet, Jack.
Popeye

ligplaats:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring