Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 10 Jan 2015, 07:54

Oooo, nog even snel een brichtje er achteraan, hadden wij nog geen kennis gemaakt???

Afbeelding

Ik ben Mientje, 12 jaar oud, en reis al heel mijn leven mee.
Ik vind het geweldig om mee op vakantie te gaan,ik mag overal loslopen en ga dan ook tegelmatig stappen!
Van andere mannen moet ik niks hebben, die sla ik dan ook regelmatig van het lijf!

Mientje.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Simon de Danser » 10 Jan 2015, 10:49

Hallo Mientje, ook welkom in het forum.
Simon de Danser

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor pascall » 11 Jan 2015, 17:21

Waar zijn we gebleven, O ja, we meren af in Vordingborg.

De jachthaven van Vordingborg ligt in een beschutte kom, waar je ook goed kan ankeren als je niet al teveel diepgang heb.
Vordingborg is een klein stadje wat op een tienminuten lopen van de jachthaven ligt, het centrum is niet echt vernoemend waardig, maar de ruïne maakt het de moeite waard om hier een bezoek te brengen, evenals de mooi gelegen, en gezellige jachthaven.
Ook het kerkje, en een aan de overkant van de jachthaven gelegen park, zijn een bezoekje waard.
Tot nu toe is het gesneden koek, wat wij proberen te doen op een trip is, haventjes en plaatsen over slaan om de volgende keer weer iets nieuws te hebben te bezichtigen.
Het word steeds moeilijker om nog niet ontdekte plaatsjes te vinden na tien maal Denemarken, maar toch lukt het om deze vakantie weer nieuwe plaatsen aan te doen.
Zo vertrekken de volgende dag om 6.00uur uit Vordingborg, en om 11.00uur meren we af in Præstø, dit is een plaats waar we nog niet geweest zijn, en het ontdekkersbloed begint te bruisen.
Het eerste deel van de vaartocht is het goed volgen van de meestal kardinale betonning die de vaargeul aan geeft, deze slingert tussen tal van eilanden door.
Na diverse ondiepte te hebben gepasseerd kom je op grootwater, met de weinige wind van zuidoost 3 staat er toch nog een behoorlijk zwel.
Om de grote baai van Præstø te bereiken moet je een behoorlijk omweg maken, zonder de aanwezige deining zou ik een poging durven wagen om over de ondiepte heen te varen, maar nu is dat geen optie.
Zoals gezegd, om 11.00 uur meren wij af en verkennen het authentieke stadje waar een braderie gaande is met vele oldtimers, de fietsen komen ook uit de berging, en we maken een flinke fietstocht, heuvel op en af, met vaak prachtige vergezichten.
De haven is een ontmoeting plaats voor allerlei verschillende pluimage wat resulteert in een zeer gezellige omgeving, dit is een plaats waar we absoluut nog een keer terug komen, ook is het een mooi gebied met veel anker moglijkheden.

Afbeelding
In de ochtend is het al zo warm dat de koeien het water opzoeken, de nauwe doorgang naar Præstø.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het kaartje met de, op de dag afgelegde afstand, rechtsboven in het kaartje komt Zweden in zicht.

Wordt vervolgd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2015, 18:52

We zijn weer op weg.

Om 5.00 uur is de motor gestart en verlaten we Præstø, het is blad stil en nu proberen we wel over de ondiepte te varen.
We zoeken op onze, up to date, digitale kaart de diepste weg, toch word het snel ondieper en gaat het gas terug naar stationeer.
Uiteindelijk meten we op het ondiepste stuk 90cm onder de kiel, water genoeg, maar op de kaart word op dat punt 3.80cm aangegeven!
En woorom volgen we niet de betonde vaargeul, hoor ik U denken, dit is gewoon een tik van mij :lol:
We varen over een olie gladde zee met een prachtige kust bestaand uit steile krijtrotsen, de piloot heeft een luizen tripje en wij verdoen de tijd met een ontbijtje op het voordek, en een goed boek.
We nadere de hoofdstad van Denemarken, Kopenhagen, de vliegtuigen van vliegveld Kopenhagen scheren laag over het water om even later te landen, het blijft een spectaculair gezicht!
Kwart over twaalf meren we af in de jachthaven naast de kleine zeemeermin, het symbool van Kopenhagen.

Volgende stukje meer over ons verblijf in Kopenhagen.

Een paar gegevens van de plotter dag trip, trip duur 6.35uur, kilometer 85.5, gemiddelde snelheid 12.4km, maximale snelheid 16.8km.

Weer; 28 graden, wind variabel, half en later op de dag onbewolkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 16 Jan 2015, 07:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Jan 2015, 07:34

Kopenhagen

Er zijn verschillende jachthavens in en rond Kopenhagen tot in het centrum toe.
Wij kiezen voor de jachthaven aan de rand van de stad, zo’n 15minuten lopen van het centrum, deze lig in een parkachtige omgeving 50 meter vandaan de kleine zeemeermin, en toch lig je hier erg rustig.
Naast deze jachthaven liggen de talrijk passagiersschepen afgemeerd, mijn passie.
Ik vind het geweldig om naar te kijken hoe deze zeekastelen al manoeuvrerend tegen de wal komen, en hun lading , van allerlei pluimage lossen. Deze dag komen er 9 van deze reuzen binnen lopen, Kopenhagen is dan ook een erg populaire stad onder de toeristen.
Passagiersschepen vormen een rode draad in onze familie, van mijn vaders kant voeren 5 broers, en van mijn moeders kant 1, bij de Holland-Amerika lijn.
Kopenhagen is een geweldige mooie stad, en is op een veilige manier met de fiets te verkennen. Het is een aaneenschakeling van monumentale gebouwen, straat theater, muziek enz.
Wat opvalt is, dat er geen politie aanwezig is, wij hebben nagenoeg één politiewagen gezien op onze fietstocht door de stad, criminaliteit is hier dan ook ver te zoeken.
Wat ook opvalt is, dat de stad erg schoon is, zwerfvuil kom je dan ook niet of nauwelijks tegen, deze pluspuntjes gelden overigens voor geheel Scandinavië!
Als je van drukte houd kan je ook in hartje stad afmeren, bijvoorbeeld in het wereldberoemde Nyhaven, met zijn gekleurde, statige gevels en tientallen terrasjes en dito rondvaartboten, het is maar waar je voorkeur ligt.
Voor een nachtje betalen wij circa 50euro, dat lijkt veel, maar het is Absolut zijn geld waard!

Afbeelding
De Rotterdam van de Holland-Amerika lijn komt binnen, even later staan we te praten met de stuurman van deze zeereus, wij komen namelijk uit het zelfde dorp, de wereld is weer klein!

Afbeelding

Afbeelding
Deze kliene dame trekt nog steeds enorm veel publiek!

Foto's van de stad zijn hier bewust niet geplaast, U moet echt zelf eens gaan kijken!
Hopelijk (al hoe wel) met een iets lagere temperatuur, 32graden, de volgende dag ontvluchte we te hitten.

Nog een bezienswaardigheid, de wereld beroemd hippie buurt, een aaneenschakeling van bouwvallen, maar ook leuke optrekjes met bonte kleuren en echte hippies die in de tijd zijn blijven steken.
Bob marly, steeldrums, kortom overal kinkt er wel muziek door een openstaand raam en ruikt het naar wied, maar ook in deze buurt voel je je veilig en is het er schoon, in deze vogelvrijen zone betalen de mensen geen belasting, lang leve Denemarken, niet voor niets het meest tevreden volk van Europa!!!
Afbeelding

Afbeelding

Word vervolgd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2015, 07:21

Ven.

Helemaal in het begin van dit draadje staat de kop tekst uit het vorige reisverslag, waarin staat te lezen dat Stockholm op het verlanglijstje staat. Als de weergoden ons gezind waren geweest, en we overzee hadden kunnen starten, en zonder oponthoud naar Denemarken hadden kunnen doorstomen, zouden we een poging hebben gewaagd om Stockholm te bereiken.
Maar om dit te kunnen bereiken moet echt alles mee zitten in de tijd die wij tot onze beschikking hebben, dus.
Zodoende verlaten we, na een fiets tochtje door de hippiebuurt, om 12.00uur voor de vierde maal in ons varend bestaan Kopenhagen, We zijn nu vogelvrij, en laten onze bestemming door het weerbepalen.
Door de weerberichten goed te volgen weten we dat er boven Gotenborg een zeer krachtig hogedrukgebied zich aan het ontwikkelen is, wat gaat resulteren in zeer mooi weer, maar ook een krachtige oosten wind.
We moeten dus zorgen dat we onder hogerwal komen, en dat betekend de westkust van Zweden.
Opzich is het maar een klein stukje varen naar de overkant, maar voor we onze koers verleggen naar het Zweedse vasteland komen we het eilandje Ven tegen, waar we in een van de drie jachthavens afmeren die het eiland rijk is.
Hier word de Deense gastenvlag vervangen voor de Zweedse gastenvlag, Ven is immers Zweeds grondgebied.
Dit eilandje is de moeitewaard om aan te doen en met de fiets, fietsen we het gehele eiland rond.

Afbeelding
Erg leuk dat ze speciaal voor ons in de haven de Nerdelandse vlag hijsen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van Kopenhagen naar Ven is voor ons twee uur en een kwartier varen.

Tot de volgende keer!
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2015, 08:54

We koersen naar het vaste land van Zweden, wat maar een uurtje varen is.

Deze zijde, van het water wat tussen Denemarken en Zweden ligt, hebben wij nog nooit aan gedaan, het leek ons altijd een oninteressant gebied, ohooooooo wat een verkeerde gedachte!!!
We landen in het haventje Alakodara waar we twee dagen blijven liggen, passanten weten dit haventje niet te vinden, het is hier dan ook heel rustig.
Het plaatsje bestaat uit een straat met wat huisjes, niets bijzonders, wel word er door de plaatselijke bevolking intensief gebruik gemaakt van de paar vierkante meter (strand) wat het hoogzomerse weer nog extra benadrukt.
Met een krachtige warme wind (6 bf) lopen de tempraturen op boven de dertig graden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee dagen later koersen we noordwaarts naar het plaatsje Viken, wat zo’n twee en een half uur varen is.
Er staat nog steeds veel wind, maar omdat we aan hogerwal varen hebben we hier totaal geen hinder van.
We meren af in Viken in een gezellige en mooi gelegen jachthaven, even later struinen we door straatjes en de oooh en aaaaas… zijn niet van de lucht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vissers latijn.

Afbeelding
Het kan hier dus flink spoken in de haven, niet gek want deze haven lig open aan het Kattegat wat een behoorlijk plas water is.

Afbeelding

Volgende update Mölle
Laatst gewijzigd door pascall op 20 Jan 2015, 18:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 18 Jan 2015, 11:18

geweldig mooi verslag weer !!

Vraagje,
Wellicht heb je het al ergens vermeld,
maar heb jij nou een dome camera in de mast hangen ?

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2015, 11:37

Fijn om te lezen dat je het verslagje leuk vind, mijn dank hier voor !!!

De camera is een infrarood internet camera, kan ik de kat mee uit de boom kijken :D

Camera word gebruikt voor werkzaamheden, maar dat is weer een anderverhaal.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2015, 19:07

Mölle

Van Viken naar Mölle is twee en een half uur varen, om halfelf meren we af in de jachthaven.
Maar eerst zijn we de jachthaven voorbij gevaren om een selfi te maken tegen de granieten rotsen.

Afbeelding

Het zacht glooiende landschap heeft namelijk plaatsgemaakt voor massieve rotsen, waarvan het hoogste punt 188 meter boven de zeespiegel uit torent. Na de foto sessie koersen we naar de haven, waar het uit het uit witte huisjes bestaande stadje zich tegen de rotsen tekent. In het oog springt het mooie houten hotel boven tegen de rotsen. Wat ik mij heb laten vertellen is, dat dit gebouwd is in opdracht van een Nederlander.

Afbeelding

In de haven meren we op de traditionele Zweeds manier af, wat wil zeggen, in het midden van de haven het anker laten vallen, achteruit naar de wal toe varen, achter vastmaken, ankerketting strak zetten.

Afbeelding

Mölle is een druk bezocht plaatsje, alles concentreert zich rond de haven waar het een gezellige drukte is tot in de late uurtjes, kraampjes, restaurantjes terrasjes zijn er in overvloed, live bandjes zorgen voor de muziek. De naam van het plaatsje word ook gevoerd door de granieten landtong wat een nationaal park is, en deze gaan we verkennen met de fiets. Het is een hele klim voor onze plattenlandbewoners, en dat met tempraturen van rond de dertig graden, maar onze moeite word beloond!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dan onze eindbestemming, noordelijker gaan we niet. Er zit verandering in het weer, en wij willen het Kattengat over zijn voor het harder gaat waaien. Liefst hadden we in deze streek nog wat rond willen hangen, maar we kiezen eieren voor ons geld.

Tot de volgende.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring