boegschroef QL type BP 800

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: boegschroef QL type BP 800

Berichtdoor gewoonmich » 19 Feb 2015, 07:34

@Auqanaut

Bedankt voor het voorrekenen. Het klopt inderdaad dat Sidepower de 10Kgf bij 10,5V opgeeft. En ik vermoed dat we aan die 10Kgf ook genoeg hebben. Heb namelijk de boegschroef al wat zwaarder uitgezocht. Boot is namelijk 8.80 lang. Ik zie ook in je berekening dat je toch 50mm2 kabel gebruikt als je een accu bij plaatst. Ik was in de veronderstelling dat deze "laad" kabel dan wat minder dik mocht zijn.

Nu ik deze berekening gezien heb ga ik toch eerst eens proberen om zonder extra accu te gaan werken. En dat dan met 70mm2 kabel. Een extra accu kan er dan als nog later bij geplaatst worden. Scheelt me nu een hoop ruimte (die ik eigenlijk voorin de kiel niet heb) een extra Cyrix en een iets dikkere kabel. Bedankt!
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor aquanaut » 19 Feb 2015, 08:15

gewoonmich schreef:@Auqanaut

Bedankt voor het voorrekenen. Het klopt inderdaad dat Sidepower de 10Kgf bij 10,5V opgeeft. En ik vermoed dat we aan die 10Kgf ook genoeg hebben. Heb namelijk de boegschroef al wat zwaarder uitgezocht. Boot is namelijk 8.80 lang. Ik zie ook in je berekening dat je toch 50mm2 kabel gebruikt als je een accu bij plaatst. Ik was in de veronderstelling dat deze "laad" kabel dan wat minder dik mocht zijn.

Nu ik deze berekening gezien heb ga ik toch eerst eens proberen om zonder extra accu te gaan werken. En dat dan met 70mm2 kabel. Een extra accu kan er dan als nog later bij geplaatst worden. Scheelt me nu een hoop ruimte (die ik eigenlijk voorin de kiel niet heb) een extra Cyrix en een iets dikkere kabel. Bedankt!

De aangegeven 50mm2 is niet de kabel tussen de bij te plaatsen Cyrix en de boegschroef accu!!
Deze kabel (zie de lengte van 2 meter) zit tussen de voorin geplaatste boegschroef accu en de boegschroef.
Om de "laadkabel" te bepalen heb ik meer gegevens nodig van de dynamo.
Overigens "doet" de SE 60 60Kgf bij 10,5V geen 10Kgf!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor MARC33 » 19 Feb 2015, 08:46

Hoi aquanaut,

Bedankt voor de uitzetting en inderdaad volg ik u klaar en duidelijk.
U schrijft inderdaad om het bestaande systeem ànders aan te pakken ,wat ik ook denk dat het beste is .
Ivm de batt kan ik aannemen dat ik over te veel verschillende batt n sprak .mijn excuses voor de verwarring .
Ik ga uw voorstel is uitwerken op papier en vergelijken met het gene ik zou kunnen houden wat standaard ingebouwd is .
Motor is een KAMD 43 P . Er zit een relais op de alternator bijgebouwd die vermoedelijk voor de boegschroef dient maar die ik níet op het bijgeleverde elec schema vindt .
Mvg
Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra