toilet en waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

toilet en waterlijn

Berichtdoor JerryR » 23 Feb 2015, 20:24

mede formers,

Ik zit met een vraag, wij hebben nog een zo genoemde onderwater toilet (ik weet het... het mag niet) deze staat nu op een standpijp van 40 jaar oud dus deze wil ik verwijderen , nu is die standpijp volledig boven water, met daar bovenop nog eens het voledige toilet. Dit is erg hoog (hangende voetjes bij het vrouwtje) als ik deze standpijp verwijder en het toilet 25 cm lager zet dan blijft de potrand boven de waterlijn , loop ik dan het risico dat hij overloopt? Of zit ik dan gewoon safe? De aansluiting op het vlak wordt met een huid doorvoer en kogel afsluiter Met slang naar het toilet.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: toilet en waterlijn

Berichtdoor aquanaut » 23 Feb 2015, 20:31

Jerry,

Je schrijft onderwaterlijn toilet en standpijp....
Dat spreekt elkaar tegen.
Een standpijp met een pot erop is een boven waterlijn toilet.
Moet je de boodschap wegpompen of valt hij met wat spoelen door een klep?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor henkvd » 23 Feb 2015, 20:35

Als het een toilet is zonder pomp dan kan dat niet zo, waterlijn moet dan minimaal onder het toilet zelf blijven om afscheid te nemen van de boodschap, anders blijft deze in beeld.

Met een pomptoilet kan het wel, dan pas je zoiets toe, dan kan het toilet zelfs onder de waterlijn, alleen of dat een verbetering is ttov de huidige situatie valt te betwijfelen.

Afbeelding
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Marie Christina » 23 Feb 2015, 20:40

Ik denk dat je beter een voetenbankje kan timmeren dan de pijp van je toilet verlagen.
Door de lengte van de pijp krijgt het water, met mengsel. ..., vaart, zodat alles goed wegspoelt.
Bovendien voorkomt de standpijp dat elk golfje tijdens gedane zaken tegen de billen, dan wel (bleeegh) over de rand klotst.

Kortom: ik zou die pijp zéker niet inkorten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor pascall » 23 Feb 2015, 20:55

Bovendien voorkomt de standpijp dat elk golfje tijdens gedane zaken tegen de billen, dan wel (bleeegh) over de rand klotst

Mmmm, dat is tegenwoordig toch het nieuwste van het nieuwste, een plens water die van onder komt, uit een uit de pot komende sproeier :D
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 23 Feb 2015, 20:56

Bij een bovenwaterlijn toilet MOET de waterlijn bij maximale belasting, onder de afsluitklep liggen.
Die afsluitklep bedien je met het voetpedaal of het handle, beetje afhankelijk van de lengte.
Deze zit in het lantaarnstuk onder de pot.
Beter is het nog dat de waterlijn onder de flens van de standpijp blijft.
Het genoemde lantaarnstuk is in vele gevallen van aluminium en zal als anode werken indien onder gedompeld.
Als de waterlijn onder de flensrand valt heb je ook de mogelijkheid om het lantaarnstuk met pot te demonteren in het water.

Als je de pot dus wilt laten zakken zal je naar een onderwaterlijn toilet toe moeten opgesteld zoals Henk heeft aangegeven.
Let op dat je twee beluchte bochten gebruikt en vooral die kleinste in de juiste leiding zet, dat is de persleiding van pomp naar pot.
Niet in de zuigleiding, dan blijf je pompen tot je een ons weegt :D

Mijn advies als je om gaat bouwen: verwijder de totale oude standpijp deze is berucht om zijn zwakte op de wind/waterlijn.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Marie Christina » 23 Feb 2015, 21:38

Och. ....
De mijne is 30 jaar oud.
Mankeert niet dát aan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor JerryR » 24 Feb 2015, 07:22

mijn fout, het is een RM-69 toilet met pomp dus.

de vraag is eigenlijk om te voorkomen dat ik een beluchter nodig heb en dus de weg naar buiten zo kort mogelijk blijft, als de rand van de pot 10cm boven de waterlijn blijft leek mij dat het water niet eroverheen komt in geval van foutief bedienen. als ik de pomp dicht zet loopt het water volgens mij niet mee terug maar voor de zekerheid als nog hier mijn vraag.

dit is het toilet:
http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Sc ... oduct.aspx

voetenplankje is geen optie, aangezien ik nu al krom sta, totale hoogte vloer/plafond is maar 1,70m dus sta al aardig krom met mijn 1,86m
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor aquanaut » 24 Feb 2015, 07:40

Waarom een beluchter voorkomen?
Ik zou hem er gewoon tussen zetten.
Een miniem vuiltje tussen de duckbill klep en je pot loopt voortdurend vol tot 10cm onder de rand.
Je hebt geen sealock uitvoering dus de plunjer dicht nauwelijks af in de laagste stand.
Het hevelen via de inlaat zal ws meevallen aangezien de klepjes van de inlaat boven water zitten.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Arthur » 24 Feb 2015, 10:07

pascall schreef:Bovendien voorkomt de standpijp dat elk golfje tijdens gedane zaken tegen de billen, dan wel (bleeegh) over de rand klotst

Mmmm, dat is tegenwoordig toch het nieuwste van het nieuwste, een plens water die van onder komt, uit een uit de pot komende sproeier :D

dat kan wel zijn @Pascall, maar niet als er met die plens water nog een natte drol meekomt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur

ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen