accu laden onderbreken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

accu laden onderbreken

Berichtdoor reijmerink » 05 Mrt 2015, 18:27

beste forummers,
ik heb een natte 105 ah accu, deze wordt geladen met een ctek 7000. de laadduur is soms noodzakelijk kort.
kan ik er op rekenen dat de ctek snapt dat hij vorige week al tot de bulkfase is gekomen en nu verder gaat met de floatfase (het schudden van het zuur)of begint hij telkens opnieuw en gaat als het ware 'voor het zingen de kerk uit"
grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Re: accu laden onderbreken

Berichtdoor laserdevil » 05 Mrt 2015, 19:08

Zo snel als hij ingestoken word , dan begint iedere lader met bulk.
Afhankelijk hoe vol of leeg een accu is houd hij dit aan totdat hij overgaat in float.
Maar je hoeft niet bang te zijn dat deze lader de laadstatus verkeerd berekend.
Ik heb een eenvoudige 3 traps lader van victron , de centaur.
Die geeft mijn accu's een gemiddeld leven van 8 jaar , en dat is veel voor een natte accu.
Hij begint ook altijd met bulk , en op de voltmeter zie ik dan vanzelf als hij overgaat in float.
Bij mij duurt dat meestal even , want 3x 225Ah , waarvan 2 stuks in het weekend goed gebruikt worden (omvormer , radio , laptop , licht enz).
Jou lader is een 7 traps dus die regelt alles zelfs nog beter af.
Niet over nadenken , en s'nacht lekker slapen.
Houd wel het peil in de accu in de gaten.
Als dat goed blijft , ben je gegarandeerd voor jaren plezier van je accu.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor aquanaut » 05 Mrt 2015, 19:44

Niet alle laders beginnen in Bulk!
Er zijn ook laders die op basis van spanning direct door gaan naar de absorptiefase of zelfs de floatfase
De Skylla lijn van Victron doet dat bijvoorbeeld.
En Chrit, je bent de absorptie fase vergeten.

Ik ben toevallig net een stukje tekst voor onze nieuwe website aan het schrijven wat het laadproces in begrijpelijke taal beschrijft:

•Bulk laden: Hierbij wordt de accu met een constante stroom met een zo maximaal mogelijke spanning geladen. De stroom wordt hierbij begrenst door de grootte van de lader, bulkladen kan tot ongeveer 80% volle accu. Gedurende het bulk proces zal de accuspanning langzaam stijgen tot aan de absorptiespanning Als de absorptiespanning wordt bereikt is het belangrijk dat de stroom gereduceerd wordt, de lader schakelt over op de tweede fase.

•Absorptie laden: Met een constante spanning (absorptiespanning) wordt de accu verder geladen waarbij de lader de stroom steeds verder laat zakken. Bij een aantal type laders is dit een vaste tijd maar veruit de meeste Victron laders laden volgens het “adaptive” principe, waarbij deze tijd afhankelijk is van de staat van de accu voordat het laden is begonnen. Een diep ontladen accu krijgt een langere absorptiefase dan een minder diep ontladen accu.

•Float laden: De accu is nu vol, en de spanning zal ook verder dalen om corrosie en waterverbruik van de accu te voorkomen. (storage mode) De laadspanning moet echter wel hoog genoeg blijven om sulfateren van de accu te voorkomen. De geleverde stroom is precies genoeg om lichte ontlading en zelfontlading op te vangen.

Laders met een 4 traps karakteristiek zorgen er bij het niet gebruiken van de accu dat de spanning éénmaal per week gedurende één uur naar het absorptieniveau wordt gebracht, dit om eventueel opgebouwd sulfaat op te lossen.

De 7 trappen die Ctek beschrijft zijn de 7 punten van wijziging, het is eigenlijk een 4 traps principe.

Mag ook duidelijk zijn dat het float laden geen schudden van het zuur is....
Dit noemen we egalisatieladen, waarbij de accu voor een voorgeschreven tijd bewust wordt "overladen".
Dit is vooral belangrijk voor natte tractie accu's, door het bruisen van de accu tijdens dit proces wordt o.a. de zuurgraad geëgaliseerd, maar ook eventuele onbalans in de cellen.

Het egalisatieladen mag alleen met een afgekoppeld boordnet gebeuren.
Een laadproces bij loodzuuraccu's mag in principe nooit worden afgebroken voordat de floatfase is bereikt.
Als dit noodgedwongen toch gebeurt is het raadzaam om op reguliere basis een volledig laadcyclus te maken.
Bij herhaaldelijk afbreken van het laadproces voor dat dit voltooid is zal de capaciteit drastisch afnemen.

De Ctek 7000 is met z'n 7A overigens wel aan de kleine kant voor een 105Ah cyclisch belaste accu!
Ctek zelf geeft 225Ah aan maar vergeet te vermelden dat het hier om onderhoudsladen van een niet cyclisch belaste accu gaat...
Voor een cyclisch belaste accu (accessoire accu bijvoorbeeld) houden we 10 tot 20% van de accucapaciteit aan als laadstroom (netto)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor laserdevil » 05 Mrt 2015, 22:14

Klopt , je hebt gelijk , die was ik inderdaad even vergeten te noemen ;) .
Maar ging eigenlijk meer in op de vraag wat ze in het begin doen.
Voor mij is het inderdaad nieuw dat ze niet meer allemaal in bulk beginnen.
Maar is eigenlijk ook in lijn van de verwachting , daar de electronica steeds meer verfijnd wordt , wat je accu levensduur positief beinvloed en je knip langer met rust laat.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Marcel010 » 05 Mrt 2015, 22:57

@ Aquanaut, ik heb nog even een vraagje als dat mag in dit topic.
Ik heb een Victron MPPT regelaar die mijn huishoudaccu laad.
Nu heb ik ook een Victron Cyrix en die is bidirectioneel volgens de beschrijving.
Dus als mijn huishoudaccu vol is dan moet toch ook de startaccu worden geladen de MPPT regelaar?

Ik heb namelijk niet het idee dat het werkt, de startaccu was afgelopen weekend aardig uitgeput.

Of werkt dat niet met een MPPT regelaar?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor aquanaut » 06 Mrt 2015, 06:28

@Marcel010,

Dat zou gewoon moeten werken.
Kun je aangeven welke laadfase de MPPT is als dat de bulkfase is (geel= snel knipperen) dan kan het zijn dat de benodigde spanning voor de Cyrix nog niet gehaald is.
Meet de spanning van de accessoire accu eens, (op de pool van de Cyrix meten)
Deze moet minimaal 13,0-13,2 volt zijn, de Cyrix doet er bij deze spanning ongeveer 10 min over om te koppelen.
Nadat de Cyrix is gesloten mag de spanning niet verder terugzakken als 12,8V anders gaat hij weer open.
Hier onder staat het datablad van de Cyrix, als alle voorwaarden goed zijn moet hij gewoon koppelen, zo niet dan is er iets mis.
http://www.bluepowershop.nl/download/CAwdEAwUUkZLXA==
Controleer of de aarde van de Cyrix goed is aangesloten.
En probeer eventueel met een externe lader of het "de andere kant op" wel werkt (je kunt nu immers ff niet met de motor laden)
Als het dan nog niet werkt stuur mij dan ff een PB met het serienummer, de aankoopdatum en de winkel van aankoop.
Mag ook per mail uiteraard info[at]bluepowershop.nl

Suc6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor reijmerink » 06 Mrt 2015, 14:11

Aquanaut schreef...Een laadproces bij loodzuuraccu's mag in principe nooit worden afgebroken voordat de floatfase is bereikt.
Als dit noodgedwongen toch gebeurt is het raadzaam om op reguliere basis een volledig laadcyclus te maken.
Bij herhaaldelijk afbreken van het laadproces voor dat dit voltooid is zal de capaciteit drastisch afnemen.

dat is dus helder, bedankt en groeten, reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra