Eergisteren mijn boot uit de winterstalling gehaald. Niets aan de hand, startte onmiddellijk. Na een half uurtje zijn we aan een kade gaan liggen om daar de nacht door te brengen. We keken even TV naar het journaal en daarna een stukje van de voetbalwedstrijd Ned-Turkije, totdat het doelpunt van T viel. Kort daarna hoorden we een luid alarm van de omvormer waarop de TV draaide. De spanning van de boordaccu's bleek ver teruggevallen. Of er causaal verband was met het voetbal weet ik niet. In ieder geval hebben we de TV verder voor gezien gehouden en zijn gaan slapen.
Gisteren zijn we naar onze thuishaven gevaren, ongeveer 4 1/2 uur, geen probleem en de accu's werden normaal geladen.
In de thuishaven heb ik het boordnet afgesloten en de walstroom en lader niet aangesloten.
Vanmiddag, na ruim 24 uur, heb ik de accuspanning gemeten, allemaal - ik heb er zes van 140/Ah - gaven circa 12,6 à 12,7 volt.
Ik dacht dat dat redelijk normaal was.
Zijn de accu's kaduuk of heeft iemand een andere verklaring voor die eerdere spanningsterugval? In de winterstalling hebben de accu's constant aan de lader gelegen.
Vr gr
rh