LiFePO4 accus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

LiFePO4 accus

Berichtdoor robenrikki » 04 Apr 2015, 09:34

Beste forumleden,

Sinds kort een Gelderblom kruiser in bezit en een goede (wal)stroomvoorziening is niet aan boord.
Dus dat willen we zeker (laten) installeren.
De huidige accu in de boot is een 105 ampere "heavy duty" accu die ook als serviceaccu word gebruikt.
Dat wil ik als eerste gaan veranderen met de aanschaf van een aparte startaccu.
Op de website van Blue Power Shop zag ik deze accu, Victron Impulse Peak Power Pack 12,8V/8,8Ah 113Wh, een heuse LifeP04 accu.
http://www.bluepowershop.nl/producten/v ... h-611.html

Wie heeft er gebruikservaringen met LifeP04 accus en zou de Victron Impulse zoals hierboven staat als startaccu kunnen worden gebruikt in combinatie met een Yamaha 9.9 PK werkmotor?
Dan nog dit. Ik ben een volstrekte leek op scheepselectronica en techniek en ben in de 60 dus dat valt ook niet meer zo makkelijk te leren :oops: Wij willen graag walstroom aan boord met bijvoorbeeld 3 wandcontactdozen, aardlek en een mooie aansluiting op de boot voor de walstroomkabel. Als de LifeP04 accu te duur is ten opzichte van een reguliere startaccu, welke startaccu (liefst Victron) raden jullie mij dan aan en met welke acculader geschikt voor 2 accus en waterdicht. En wie zou eventueel een walstroominstallatie kunnen doen en wat zou dat ongeveer gaan kosten? We hebben 1 laptop, een koffiezetter en wat kajuitverlichting in gebruik. Is de huidige nog werkende serviceaccu van 105 ampere hiervoor toereikend? Een boel vragen van een beginnend watersporter en ik hoop op steun van mijn medeforumleden. Fijne Pasen alvast met een mooi zonnetje!
Komt wind voor regen, daar is niets aan gelegen, maar regen voor de wind, berg dan je zeilen gezwind.
robenrikki

ligplaats: Mijnden
info:

Re: LiFePO4 accus

Berichtdoor aquanaut » 04 Apr 2015, 10:25

Beste Robenrikki,

Ik ben toevallig juist deze week aan het testen om de Victron Peak powerpack om te bouwen voor gebruik als startaccu voor een buitenboordmotor.
Het probleem zit hem namelijk in het volgende:
De ppp kan geen teruglopende spanning aan via de uitgang, hij gaat dan in storing.
Het starten is absoluut geen probleem.

Ik zal je een PB sturen zodra ik het één en ander in test werkend heb, misschien kunnen we dan in real life testen.
Ik heb namelijk geen elektrisch gestarte BBM in mijn bezit.

Het PPP is een krachtige LiFePO4 accu met een capaciteit van 8,8Ah en kan een continue stroom leveren van 80A (140A piek)
En weegt daarbij maar 1.5kg.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een zeer goede lithium accu is voor het starten van lichte motoren.
Grotere LiFePO4 worden al snel te duur in verband met het batterij management systeem wat bij deze accu's hoort.

Stuur mij (eventueel per mail of PB) een lijstje van de 230V apparatuur die je aan boord hebt.
Ik zal dan een geschikte setup voor je maken!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor robenrikki » 04 Apr 2015, 10:48

Beste Aquanaut,

Hartelijk dank voor je reactie en toeval bestaat niet ;)
Ben heel benieuwd hoe jouw test gaat verlopen en ik ben uiteraard bereid om deze test samen met you "in real time" met de bbm motor uit te voeren. Als het lukt is dit natuurlijk een geweldige oplossing!
Ik stuur je een pbtje met onze verbruiksapparatuur op 230 V.
Zat eventueel voor het walstroomgebruik ook nog te denken om er de Victron MultiPlus C 12/800/35-16 bij aan te schaffen. Het is wel een behoorlijke investering maar dan is alles ook maar goed en veilig geregeld. Hoor wel wat je van deze oplossing vindt in combinatie met de LifeP04 accu, de huidige serviceaccu van 105 amp en de Victron Multiplus. Laat me graag informeren hierover en ook waar ik aan moet denken mbt de installatiekosten.
Komt wind voor regen, daar is niets aan gelegen, maar regen voor de wind, berg dan je zeilen gezwind.
robenrikki

info:

Berichtdoor elrenegado » 04 Apr 2015, 13:23

los van de accu keuze en test,
zou ik je willen adviseren om toch een aparte verbruiks en start accu te nemen.

Puur en alleen zodat je altijd kan starten als je zonder stroom komt te zitten.
Of is de bbm ook handmatig te starten ? dan zou dat niet perse hoeven.

je hebt nu een 105a accu,
ik lees iets van een koffiezetter, is dat een 220v of 12v apparaat ?
En wat is het vermogen van dat apparaat ?
Wil je deze gebruiken enkel en alleen als je walstroom hebt, of ook onderweg ?

En indien onderweg, hoe vaak zal je het gebruiken....

Een hele hoop vragen, maar de antwoorden zijn wel van belang om enigzins een goed advies te kunnen geven.

Ik woon zelf in nieuwegein, en mijn boot ligt in vinkeveen.
Zelf heb ik vorige winter alle electra aangepakt in mijn boot, gescheiden start en licht, 220v met omvormer etc.
Desgewenst wil ik wel eens bij je komen kijken
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor robenrikki » 04 Apr 2015, 13:40

Hoi elrenegado,

Bedankt voor je reactie.
We gaan zeker de startaccu en de serviceaccu scheiden.
En de LifeP04 lijkt mij een geweldige startaccu te kunnen zijn als het probleem is opgelost zoals Aquanaut meldde.
In de zomer willen we aan de walstroom en op de boot zijn daar nog geen voorzieningen voor.
Aquanaut is nu voor ons aan het uitzoeken wat we het beste kunnen aanschaffen en zou een setje samenstellen.
En natuurlijk ben je altijd welkom want van installeren van walstroom op de boot hebben we geen verstand :oops:
We willen de bescheiden apparatuur het liefst gewoon op 230 volt kunnen gebruiken dus een walstroominstallatie met aardlekschakelaar, omvormer en acculader. Wellicht dat we de Victron Multi overwegen.
robenrikki

info:

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2015, 09:20

ah mooi dat iemand al 1 en ander voor je aan het samenstellen is.

Als je inderdaad de 220 apparaten via een omvormer ook wil gebruiken, dan heb je zeker een zwaardere accu nodig.
En als jij handig genoeg bent om alles te plaatsen, wil ik je best een dag/middag helpen bij het aansluiten.

Ik heb zelf ook een victron multi, top apparaatjes maar erg prijzig.
Soms komen ze voorbij op marktplaats voor een leuke bedrag.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor aquanaut » 05 Apr 2015, 18:55

Rob,

De 105Ah accu is het absolute minimum voor de geselecteerde Multi, ik zou je adviseren om een zwaardere accu toe te passen (max 400Ah)
Alleen je geeft aan koffie te willen zetten op de omvormer, ik had je hiervoor ook een PB gestuurd.
Wat voor koffieapparaat wil je gaan gebruiken?

@elrenegado
Wij krijgen bijna wekelijks mensen aan de deur met hun Marktplaats aankoop.....die na koop toch blijkt niet geheel aan de wens te voldoen.
Er zijn een aantal beroepsmatige aanbieders actief, daar zal ik niet direct een mening over hebben..
Er zijn echter ook een aantal aanbieders die regelrecht schroot verkopen, vaak ontdaan van serienummer, of samengebouwd van ander schroot.

Die we hier binnenkrijgen variëren van apparaten die lijken te werken maar geen vermogen leveren, tot compleet dode apparaten.

Als je precies weet wat je doet en hoe je een dergelijk apparaat moet testen, kan nagaan hoe oud het apparaat is kun je de gok wagen.
Op een nieuwe zit 5 jaar garantie en is vaak niet heel veel duurder als op MP (als je appels met appels vergelijkt ten minste)
Hier een oud model Multi, 7 jaar oud:
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/bootonderdelen/m915949879-victron-phoenix-multiplus-12-800-35-16-sinusvormer-omvormer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Op dit moment hebben we er geen aanbieding mee lopen, maar dit is gewoon de aanbiedingsprijs voor een splinternieuw apparaat.
Of deze :
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/navigatiemiddelen-en-scheepselektronica/m915332960-victron-multiplus-24-3000-70-16.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Ook een apparaat van minimaal 5 jaar oud..., in onze Hiswa actie hadden we deze voor net 100 euro meer inclusief bedienpaneel en BMV700 en gratis bezorgd.
Met 5 jaar garantie.
Natuurlijk kom je er Victron Combi's en Atlas omvormers tegen, maar bedenk dat deze al ruim 10 jaar uit productie zijn.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor robenrikki » 05 Apr 2015, 22:06

Hoi Elrenegado en Aquanaut,

Bedankt voor jullie reactie!
De Multi zou ik zeker nieuw gaan aanschaffen. Het is het dubbel en dwars waard.
En Elrenegado, ook bedankt voor je hulpaanbod. Stel ik zeer op prijs.
Was vandaag natuurlijk met het mooie weer op de boot en ik kwam dit apparaat tegen.
De Premier Switch.
Weet bij God niet wat dit apparaat doet en na googelen en vertalen in het Engels kom ik er ook niet uit.
De vertaling zegt het volgende:

Premier Magnetics 'Off-Line Switch Mode Transformers zijn ontworpen voor gebruik met Power Integrations, Inc. TOPXXX serie off-line PWM schakelen toezichthouders in de flyback Buck-Boost circuit configuratie. Deze conversie topologie kan geïsoleerde meerdere uitgangen leveren met rendementen tot 90%. Schakelen Transformers Premiers 'zijn geoptimaliseerd om een ​​maximaal vermogen doorvoersnelheid bieden.

De TOPXXX serie van Power Integrations, Inc. zijn op zichzelf staand upto 132KHz gecontroleerde PWM schakelen toezichthouders. Deze serie bevat alle noodzakelijke functies voor een off-line geschakelde controle DC stroombron. Deze schakelen toezichthouders zorgen voor een zeer eenvoudige oplossing voor off-line ontwerpen. De inductors en transformator gebruikt met de PWR-TOPXXX zijn kritisch voor de prestatie van de schakeling. Ze bepalen de algehele efficiëntie, uitgangsvermogen en de algehele fysieke grootte.
Hieronder is een universele ingang hoge precisie 15V @ 2 Ampère (30 watt) toepassing circuit gebruik te maken van Power Integrations PWR-TOP226 switching regulator in de flyback buck-boost configuratie. De component waarden genoteerd zijn uitsluitend bedoeld voor referentie doeleinden. De soft start condensator Css is optioneel, afhankelijk van de specifieke toepassing. Eenvoudiger topologie is mogelijk, afhankelijk van de lijn / belasting regelgeving vereist.

Hebben jullie enig idee waar dit voor dient?
robenrikki

info:

Berichtdoor aquanaut » 06 Apr 2015, 07:38

Dc/dc converter
Schiet eens een plaatje
Maar nu weet ik nog steeds niet hoe zwaar je koffie zet apparaat is.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor elrenegado » 06 Apr 2015, 09:42

Het wattage van je koffiezeter is zeker van belang inderdaad, dus geef dat even aan.

mocht je er nog geen 1 hebben,
zoek er dan 1 die wat minder wattage levert, en per kopje kan zetten (althans dat is mijn advies/ervaring)

Een gewone senseo zit richting de 1500w dacht ik uit mijn hoofd,
ik heb er 1 die 1 of 2 kopjes tegelijk kan zetten van 950w ( mijn omvormer is 1500w )
Dat apparaat doet er 3 minuten totaal over, opwarmen en 2 bakkies zetten.

Een gewoon apparaat met filter en kan is wellicht minder wattage, maar doet er aanzienlijk langer over, waardoor je meer accu capaciteit nodig hebt.

@aquanaut,
uiteraard word er troep 2dehands aangeboden, en ook goed spul.
Dat is met autos ook bv.
Ik wil er alleen mee aangeven dat wanneer je de aanschafprijs van dik 1000 tot 1500 euro te hoog vind, je ook op de 2dehands markt goed spul kan vinden.

Dat er blijkbaar mensen zijn die apparaten kopen waar serienummers uitgevijlt zijn, of geen vermogen kunnen leveren is dan een beetje eigen schuld dikke bult vind ik....
Idem als mensen die een auto kopen bij een handelaar zonder proefrit
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Scheepselektra