daf 575 komt niet aan z'n toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: daf 575 komt niet aan z'n toeren

Berichtdoor aquanaut » 17 Apr 2015, 20:22

laserdevil schreef:Dan begrijp ik nog steeds niet dat ik op stilstaand water met mijn daf 475 met 7,5ton nog steeds 20km/u haal op 2300 toeren gemeten met gps.

aquanaut:
De 475 is 85 pk , de 575 is 105 pk , de 615 is 120 pk en de 615 turbo is 135 pk.

Ik vind het niet zo vreemd hoor met bijna 10pk per ton.

Wat is de lengte van je schip op de waterlijn chrit?
En welk toerental haal je niet vrij varend (vastgebonden aan de kant)
Voor de volledigheid continuvermogens:
De 475 = 70 pk bij 2250 rpm
De 575 = 85 pk bij 2100 rpm
De 615 = 97 pk bij 2200 rpm
De 615 = 125 pk bij 2100 rpm (met turbo)
De 825 = 136 pk bij 2100 rpm

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor laserdevil » 17 Apr 2015, 22:21

Klopt , maar is er dan niemand die zo'n snelheden haalt met een motorboot met een vergelijkbare configuratie?
de meesten halen max. 12 a 14 km/u.
waar zit het hem dan in?
Ik weet schroef , overbrenging , koppeling , bouw van boot.
Maar toch , ik begrijp het niet.

ps:
de waterijn is 9meter en vrijvarend weet ik niet.
Nog nooit geprobeerd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Basher » 18 Apr 2015, 01:39

heeft te maken met natuurkundige wetten.
Golflengte vs. rompsnelheid.
= 4,58 x de wortel uit de waterlijn.

Waterlijn van 9 meter geeft een theoretische rompsnelheid van 3 x 4,58 = 13,7 km/h.
Voor meer moeten er heel erg veel pk's worden geïnstalleerd omdat je het schip omhoog tegen de golf aan moet duwen etc.

Er staat theoretische rompsnelheid, omdat rompvorm, aangroeiing, waterdiepte etc. er ook nog eens invloed op hebben.

Voor de oldboys gesneden koek natuurlijk, maar even voor de anderen nog een keer gezegd.
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 18 Apr 2015, 06:53

Leuk formuletje.
Helaas verre van compleet, mijns inziens.
Waar is de blokcoefficient - factor?
De diepgang?
Het gewicht?
Allemaal zaken die van invloed zijn en niet in dit formuletje verwerkt zijn.

(Overigens is de uitkomst in knopen. Niet km/u)
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor henkvd » 18 Apr 2015, 07:46

met 2,45 is het in knopen, dat is al gecorrigeerd in de formule, die de rompsnelheid op basis van de lengte theoretisch bepaald, voor water verplaatsende rompen, het enige zekere wat je hier uit kan concluderen is dat "lengte loopt".

Kan je boven de rompsnelheid komen ?

Ja dat kan, als je er maar genoeg vermogen tegen aangooit dan kan er een heel klein beetje snelheid bij komen, de rest van je vermogen stook je weg in de toenemende hekgolf, die je achter je aan trekt, tenzij je een half glijder of planerende romp hebt, de laatste zal als eindelijk de hekgolf los komt van het achterschip en begint te planeren ineens veel minder weerstand ondervinden.
Bij de planerende romp merk je dit effect nog sterker als je van volgas planerende de motor vrij zet, eerst neemt de snelheid geleidelijk af, totdat het schip in z'n eigen kuil valt en sterk afremt.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor quichot » 18 Apr 2015, 09:23

Rompsnelheid is een puur theoretische maximumwaarde. In de ontwerpfase van scherpgelijnde kleine schepen, zoals jachten, kun je ermee vaststellen boven welke grens het zinloos is om meer vermogen te installeren. Voor grote schepen heeft het geen betekenis. Rijnschepen van 135 meter lang zouden volgens die formule een rompsnelheid hebben van boven de 50 km/h. In praktische zin heb je daar weinig aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor valksport » 18 Mei 2015, 12:20

was op reis vandaar de wat late reactie.
Na een tip van een steiger bewoner, de motor gisteren weer op toeren gekregen. De afstelling van de brandstofpomp bleek te zuinig te staan. Het stelboutje tijdens vaart weer ingedraaid, en tot een 2200 toeren opgekrikt. Dit leek me wel een goed maximum. Misschien dat hij nog wel wat meer kan hebben, maar het is al een wat oudere motor.
Snelheid liep op tot 14.5 km/h in de wind. En gezien de hekgolf is dit wel maximaal. Temperatuur koelwater bleef netjes op 75 graden.
Het vreemde is dat degene die de grote beurt had uitgevoert, dit afgesteld had, en dit niet vermeld heeft. Ook niet toen ik om een oplossing vroeg. Toch maar even verhaal gaan halen denk.....
In ieder geval bedankt voor de reacties en de tips allemaal.
valksport

ligplaats:
info:

Berichtdoor Davidos » 18 Mei 2015, 12:26

Davidos schreef:Wellicht is met de verstuiver revisie de opbrengst hoeveelheid ook gecorrigeerd? (van de verstuiver zelf danwel door de pomp terug te draaien?). Dan heeft de motor nu gewoon minder vermogen en komt nier meer aan het oude toerental.

Zat ik toch goed :)

Mooi dat je het op hebt weten te lossen!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor kajoe » 18 Mei 2015, 15:41

tja vroeger ook een probleempje gehad met mijn daf 646 m ,in de leiding van het filter naar de brandstofpomp (c a v) bleek in de boud aansluiting een klein fijn filtertje in de leiding te zitten ,het probleem was dat ik niet op de 2400 toeren kon komen ,we liepen dan zo rond 20 km ,nu kwamen we maar op maximum 2000.
na het navragen bij Daf ,tja de opvoerpomp kan stuk zijn ,dus een nieuwe ,heen verandering ,zwart IJmuiden gebeld deze had hem ingebouwd ,geen bevredigend antwoord .
enige dagen later nog steeds de zelfde ellende ,op aanraden van een dieselman met de verstuivers naar dieseltechniek in Gouda ,we lagen daar aan de veerstal .
commentaar van de mannen daar .ach we persen de verstuivers wel even af ,bleek iets te laag afgesteld ,maar ook kwam het verhaal er uit van dat leiding filtertje ,kreeg er 2 extra mee .
na het los ge draait te hebben bleek het filtertje volledig dicht te zitten met het leek wel rubber ,filtertje vervangen en ,daarna nooit geen trubbels meer gehad .
2 keer per jaar even verwisselen ,en de motor lip als nooit tevoren .
tja niet alle Daf monteurs wisten daar schijnbaar van .tja veel kosten gemaakt en voor niets ,de filtertjes kosten vrijwel niets .
groet wout .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor christer1nl » 27 Mei 2015, 20:19

Wij hebben eigenlijk dezelfde problemen. Vorigjaar kwam de daf zonder problemen op 2100 - 2200 toeren. Na de winter wil de Daf niet meer harder lopen dan 1800-1900 toeren.
Onbelast 2300 toeren.
Ik heb niet het iedee dat er iets in de schroef zit oid. De motor rookt niet bij vol gas.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
christer1nl

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard